Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Rasmus Bregnhøis tegneserie Rasmus skriver en Nordisk børnebog er en sarkastisk kommentar til den nordiske børnelitteratur. Bregnhøi peger ikke fingre, men opfordrer med sin tegneserie til en dialog om den moderne børnelitteratur. Bregnhøi har illustreret mere end 100 billedbøger og er selv en del af den scene, som han laver sin satire over. Tegneserien kan derfor også læses som en selvkritik.Inspireret af Bregnhøis tegneserie har Høst & Søn i samarbejde med Nordisk Ministerråd inviteret en række fagpersoner til at skrive en kort artikel om den nordiske børnebog set ud fra deres nationalitet og faglige baggrund. Dette med udgangspunkt i Rasmus Bregnhøis tegneserie, i et eller flere af de dilemmaer eller kriterier om man vil, som han opstiller i historien. Det har været målet ikke kun at høre stemmer repræsenterende de nordiske lande, men også at få forskellige faggrupper i spil. Fælles for bidragyderne er, at de i deres hverdag arbejder professionelt med børne- og ungdomslitteratur enten som forsker, bibliotekar, forlagsredaktør, journalist, forfatter eller illustrator.Pressen skriver:»Bidragyderne formår at fastholde grebet om den overordnede tematik og knytte den til det land, de beskriver fra. [S]amlet set giver antologien et godt overblik over, hvad der aktuelt rører sig i nordisk børnelitteratur og samtidig nogle kvalificerede bud på, hvorfor det netop er disse tematikker. «– Martin Blok Hansen, Litteraturmagasinet StandArt
Denne antologi sætter fokus på litteraturlæsning i dansk på grundskolens mellemtrin og i udskolingen. Ud fra spørgsmålet om hvorfor vi læser litteratur i skolen, belyses litteraturens potentiale i forhold til udvikling af empati og det at danne sig som menneske. Der gives bud på, hvad der skal undervises i, og hvordan det kan gøres for at skabe lyst til at læse litteratur. Bogen viser litteraturlæsningens mange facetter fra det overordnede spørgsmål om, hvad litteraturen kan, til det praksisnære hvordan. Hvert kapitel udfolder sin særlige vinkel på litteraturundervisning i praksis med afsæt i så forskelligartede tekster som billedbøger, ny ungdomslitteratur og den ældre litteratur. Med dette udgangspunkt henvender bogen sig til dansklærere, dansk- og læsevejledere, bibliotekarer, undervisere og studerende på lærer- og diplomuddannelsen.
Jubilæumsnummeret rummer artikler om nogle af de emner og synsvinkler, som præger børnelitteraturforskningen i dag. Der er plads til generelle studier af eksempelvis billedbogens, poesiens og literacy-begrebets historie, og der er rum for mere analytiske og polemiske studier af historie- og kristendomsformidlingen i børnelitteratur. Forskningen i børnelitteratur viser sig i høj grad at være et tværfagligt anliggende, idet elementer fra fx historie- og medievidenskab, kunsthistorie, pædagogik og litteraturvidenskab bliver sat i spil. Nedslag i Børnelitteraturforskningen 10 er udkommet i en skriftserie, som Center for Børnelitteratur udgiver i samarbejde med Roskilde Universitetsforlag.
Læs !les Läs. Læsevaner og børnebogskampagner i Norden er en rapport bestående af to dele. Første del bygger på en undersøgelse af de 9-15-åriges læsevaner i Danmark, Norge og Sverige. Den danske del af undersøgelsen er gennemført i henholdsvis 2000 og 2001. Den norske og svenske i 2003. Anden del af en beskrivelse af en række læsefremmende initiativer i de tre pågældende lande. Det er en rapportering af, hvor meget og hvad der læses i fritiden i de nordiske lande og hvilke initiativer, der er blevet taget til fremme for læsningen og den gode historie og hvilket fokus, der har domineret diverse tiltag og prioriteringer i Danmark, Norge og Sverige de seneste år.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.