Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
”Mennesket både er kroppen og har en krop. Man er kroppen i oplevelse og handling, når man mærker sig selv, og når man udtrykker sig. Man har en krop i tanken og i sproget – når man ser på sig selv udefra, som i et spejl, og når man vurderer sig selv i tanke og ord. Det man ser udefra, skal helst være identisk med det, man mærker.” ”En hjerneskade har skabt en ny situation for denne person. Man fornemmer en smerte i forhold til, hvad han kunne før skaden, og hvad han kan nu. Identitet og identitetstab er her beskrevet i forhold til arbejde, uddannelse og rollen som far og ægtefælle.” Krop, selvopfattelse og identitet hænger uløseligt sammen, når man som underviser i bevægelsesfaget ønsker at give deltagerne mulighed for at udvikle handlekompetence - hvad enten det er mennesker med eller uden handicap, man står overfor. Og selvom læreren er autoriteten i den situation, så sker der også noget med hende i undervisningssituationen - afhængig af den undervisningsform, hun vælger. ’Mennesket i bevægelse’ beskriver i et klart og letforståeligt sprog, hvilke videnskabssyn, der ligger til grund for forskellige didaktiske og pædagogiske tilgange til træning. Således får både den studerende eller den uerfarne underviser en god ballast til at vælge og eksperimentere med sin egen form. Den nye udgave af ’Mennesket i bevægelse’ er opdateret både med hensyn til layout og indhold. Hertil kommer tre helt nye kapitler om de særlige forhold, der gælder, når undervisningen retter sig mod mennesker med handicap – hvad enten det er medfødt eller erhvervet. Her er der klog og indsigtsfuld hjælp at hente for mange fagfolk i sundhedssektoren.
Bevægelse – en grundbog giver en introduktion til begrebet bevægelse i en kropslig forståelse. Alle mennesker har erfaring med bevægelse, men begrebet er svært at indkredse. Denne bog er opbygget omkring ICF-modellen, og ideen er at bidrage med systematiske refleksioner over forskellige aspekter af bevægelse, især som emnet optræder i forhold til den fysioterapeutiske praksis. Den primære målgruppe er studerende på grunduddannelsen i fysioterapi, men alle, der arbejder med bevægelse, kan have stor gavn af bogen.
En grundbog til fagene Sundhed i den pædagogiske praksis, Bevægelse og idræt samt Arbejdsmiljø og ergonomi.Bogen er skrevet til dig, der skal være pædagogisk assistent.Udgangspunktet for bogens indhold er den pædagogiske praksis. Dvs. at begreber forklares og uddybes i forhold til de opgaver, den pædagogiske assistent skal løse i samarbejdet med den pædagogiske målgruppe. Der er inddraget mange eksempler fra praksis, ligesom der præsenteres forskellige redskaber og metoder til det praktiske arbejde.Bogen indeholder både klassiske og nyere teorier på området.
Begrebet rehabilitering omfatter i dag ikke kun borgerens fysiske formåen, men er rettet mod en forbedring af hele borgerens livssituation. Rehabilitering skal således gøre det muligt for mennesker med funktionsevnenedsættelser at fungere i samfundet og deltage i aktiviteter, såsom uddannelse og arbejde, på lige fod med andre. Sociologien kan bidrage med væsentlig viden til forståelse af menneskers hverdagsliv og betydningen af funktionsevnenedsættelse og er således et vigtigt supplement til de sundhedsfaglige discipliner i arbejdet med rehabilitering. Sociologi og rehabilitering ønsker at bidrage til en forståelse af rehabilitering i et socialt og samfundsmæssigt perspektiv og opfordrer til kritisk refleksion over, hvordan vi forstår funktionsevnenedsættelse og rehabilitering. Bogen henvender sig primært til ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, men også uddannede terapeuter i praksis og andre professioner kan have stor gavn af den.
Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.
I Fysioterapi, bevægelse og livsverden anlægges der et humanistisk fænomenologisk-hermeneutisk perspektiv på den fysioterapeutiske praksis. Bogen udfolder og sammenholder grundlæggende teorier om krop, bevægelse og livsverden med praksiserfaring fra forskellige fysioterapeutiske praksisfelter (fx rehabilitering, psykiatri, neurologi, pædiatri, forebyggelse og sundhedsfremme, undervisning).Hensigten med bogen er at inspirere læseren til at forstå, hvordan man som fysioterapeut kan anskue krop, bevægelse og livsverden i dette perspektiv. Bogens indhold giver også bud på, hvordan man kan arbejde kvalitativt i fysioterapeutisk undersøgelse, behandling, vejledning og undervisning. Antagelsen er, at det menneske, det handler om, vil opleve, at en sådan tilgang har en tæt sammenhæng med den livsverden, man lever i og dermed være meningsfuld. Når der i bogen argumenteres for et fænomenologisk-hermeneutisk fokus, er det ud fra den opfattelse, at krop, bevægelsesfærdigheder og identitet er involveret i alle aspekter af menneskets oplevelser og erfaringer. Sammenhængen mellem krop, bevægelse og livsverden har derfor også betydning for fysioterapeutens pædagogiske valg, når man behandler eller vejleder personen. Det gælder både ift. træning, genlæring af færdigheder, og når det drejer sig om at overkomme eller leve med en kronisk sygdom eller skade i rehabilitering. Bogen er målrettet studerende og undervisere på de fysioterapeutiske professionsuddannelser og kan anvendes fra første semester. Men den henvender sig også til studerende fra andre uddannelsesretninger med interesse for fysioterapi og bevægelse. Derudover er bogen velegnet for fysioterapeuter i praksis, samt andre professioner, der interesserer sig for krop, bevægelse og livsverden (fx ergoterapeuter, sygeplejersker, jordemødre, læger, psykologer og bachelorer i afspændingspædagogik og psykomotorik). Bogen vil også kunne bruges af studerende på de sundhedsfaglige kandidatniveauer, som indgang til yderligere at fordybe sig i forebyggelse, træning og behandling i et humanistisk fænomenologisk-hermeneutisk perspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.