Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Oprustning af fagpersonale! - her er bogen til dig, der arbejder med mentale helbredsproblemer og psykisk sygdom hos børn og ungeMere end hvert 7. barn eller ung rammes af psykisk sygdom. Det betyder, at alle sundhedsplejersker og sygeplejersker i deres daglige arbejde kommer til at møde et barn eller en ung med mentale helbredsproblemer og symptomer på psykisk sygdom.Denne bog imødekommer behovet for en grundbog, som kan udgøre det basale grundlag for sygeplejersker og sundhedsplejerskers arbejde i forhold til børn og unge med mentale helbredsproblemer og psykiske sygdomme. Samtidig opfylder bogen et hidtil udækket behov for en grundbog til uddannelserne til sygeplejerske og sundhedsplejerske, som lever op til de to uddannelsesordningers krav om forsknings- og udviklingsbaseret viden. Bogen tager udgangspunkt i de udviklingsrelaterede aspekter ved mentale helbredsproblemer hos børn og unge og beskriver fremtrædelsesformer og konkrete problemstillinger ved de hyppigste former for psykiske sygdomme.Målgruppen er sundhedsplejersker og sygeplejeplejersker, men andre faggrupper, der beskæftiger sig med børn og unge, f.eks. pædagoger, skolelærere, psykologer, socialrådgivere og praktiserende læger, kan også have gavn af bogens indhold.
Børne- og Ungdomspsykiatri giver en grundig indføring i psykiske lidelser og udviklingsmæssige forstyrrelser fra tiden før fødslen frem til ungdomsårene. Bogen spænder vidt og behandler bl.a. spædbarnspsykiatri, hvor nye metoder til undersøgelse og behandling er under udvikling, den beskriver de psykisk syge unge, der for en kortere periode må beskyttes i et lukket afsnit, og den ser på de psykiske lidelser hos voksne, der kan have betydning for familien og samspillet med børn og unge. Der er lagt vægt på at beskrive både kontinuitet og manglende kontinuitet for psykiske lidelser fra barndom og ungdomsår til voksenalder baseret på såvel klinisk erfaring som teoretisk indsigt. Det gennemgående tema i bogen er udvikling: Hvilke ligheder og forskelle ser man mellem normal og patologisk udvikling? Børne- og ungdomspsykiatri afspejler den intense videnskabelige dialog mellem de to områder. Terminologien tager udgangspunkt i WHO ICD-10: Klassifikation og diagnostiske kriterier suppleret med spædbarns- og ungdomspsykiatriske begreber, hvor det er relevant. Redaktionen, der er sammensat af anerkendte specialister inden for deres fag, har stået i spidsen for 18 engagerede kolleger og medforfattere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.