Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er en samling af 101 motiverende metoder til undervisning af unge og voksne. Forfatterne er to erfarne undervisere, som her præsenterer deres bedste metoder. Deres professionelle hjerter banker for at hjælpe mindre erfarne undervisere på vej – og inspirere erfarne undervisere til at anvende nye metoder i undervisningen.Del 1 er en introduktion til metodevalg og deres betydning for læring og undervisning. Her er også en didaktisk model, som bl.a. sætter fokus på relationer mellem underviser og deltagere, læringsmiljøer og evaluering.Del 2 består af 101 metoder. De er lettilgængelige, undersøgende og engagerende for både underviser og deltagere. Hver metode begrundes, og der gives eksempler på anvendelse, fremgangsmåde, variationer og andre praktiske tips.Bogen henvender sig til undervisere i gymnasieskoler, på høj- og ungdomsskoler, videregående uddannelser og i erhvervslivets kursus- og uddannelsesforløb.
Med udgangspunkt i, at læring er deltagelse, giver denne bog forskellige danske og internationale perspektiver på fænomenet Cooperative Learning (CL) - også kaldet 'Kooperativ Læring' eller 'samarbejdslæring'. Cooperative Learning kan beskrives som en særlig måde at organisere undervisning og læreprocesser på. Herudfra præsenterer bogens artikler læseren for et internationalt udsyn, et historisk tilbageblik, en ny præsentation af CL, dansk forskning og danske skolers erfaringer med CL samt et møde med en 'kritisk ven'. Samtidig diskuteres CL i relation til vigtige emner i den danske pædagogiske debat, nemlig klasse- og læringsledelse samt arbejdet med de sociale kompetencer og den alsidige dannelse. Argumenterne er evidensbaserede, når forfatterne forsøger at finde svar på spørgsmål, som hvordan defineres CL, og virker CL overhovedet efter hensigten? Bogen henvender sig til lærere, studerende på læreruddannelserne og andre interesserede, der ønsker en bredere indføring til Cooperative Learning i teori og praksis.
Kender du følgende situationer?Elever råber kønnede skældsord til hinanden i frikvarteretElever bliver drillet med, at de har to fædre eller to mødreSkolen planlægger kønnede aktiviteter for forældre og elever, f.eks. mande-/drengetur med bål i skoven og shopping for kvinderne/pigerne.Der er i disse år et stort fokus på spørgsmål relateret til køn og LGBTQ+, og det fylder meget i unge menneskers liv. Samtidig er det et faktum, at LGBTQ+ elever i høj grad mistrives i skolen og oplever skolen som et utrygt sted. Selvom du har en intention om at inddrage mangfoldighed, køn og seksualitet i din pædagogiske praksis, kan du sikkert være i tvivl om, hvordan du skal gribe det an. LGBTQ+ i skolen giver dig som lærer eller skolepædagog inspiration til at møde og støtte LGBTQ+ elever i skolen. Bogen hjælper dig til at få øje på normer, mønstre og sammenhænge, som du måske ikke har været opmærksom på før, og her kan du finde viden, konkrete eksempler og forløb, der gør det nemmere at tænke køn og seksualitet ind i skolens hverdag. Bogen er tænkt som en brugsbog om praksis til praksis og bidrager med flere perspektiver på køn, seksualitet og normer i skolen – ikke mindst i forhold til undervisning og dialog.
Elevens alsidige udvikling har været en del af folkeskolelovens formålsparagraf siden 1975, men sammenlignet med den faglige udvikling har emnet ikke fået megen opmærksomhed gennem de seneste 40 år. Denne bog ønsker at sætte fokus på den alsidige udvikling i skolen for på den måde at åbne for diskussionen om, hvad elevens alsidige udvikling dækker over, og hvordan denne kan håndteres i en skolekontekst.Bogen belyser emnet ved blandt andet at opridse baggrunden for begrebet alsidig udvikling og ved at se på, hvorledes begrebet hidtil er forsøgt udfyldt. Bogen giver en indføring i forskningsbaseret viden om alsidig udvikling, og der trækkes på konkrete erfaringer fra pædagogisk praksis, primært fra et udviklingsprojekt i Gentofte Kommune. Til slut giver bogen inspiration og konkrete forslag til det videre arbejde med alsidig udvikling.
Dette er en bog fyldt med halvfærdige tegninger – kaldet ”doodles” – til brug i undervisningen. Bogen tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne, og forfatterne har taget udgangspunkt i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Bogens idéer er blandt andet inspireret af Cooperative Learning.Bogen tager afsæt i tre af indskolingens fag: natur/teknik, matematik og dansk samt i elevens alsidige udvikling. Samtidig er der formuleret en række ideer til lærere og pædagoger, som de kan lade sig inspirere af, når doodlerne skal anvendes i en faglig sammenhæng. Alle bogens doodles kan kopieres direkte fra bogen eller printes fra den tilhørende hjemmeside www.dafolo.dk/doodles. Med købet af bogen følger en adgangskode til hjemmesiden.
Flere af bogens redskaber findes i digital form til download og direkte brug i egen praksis på www.dafolo.dk/taksonomier. Her kan du også finde videoer, uddrag af bogen m.m.I de nye forenklede Fælles Mål er der lagt vægt på, at eleverne ved, hvad de skal lære, og ikke kun, hvad de skal lave. At kunne svare på dette spørgsmål forudsætter gode, konkrete læringsmål. Læringsmål og taksonomiske redskaber omhandler målopfyldelse gennem taksonomier til udarbejdelse af gode læringsmål og succeskriterier på flere forskellige niveauer. Ved at bryde et overordnet mål ned i mindre bidder bliver det overskueligt for eleverne at se vejen mod målet, ligesom progressionen i læringen bliver tydelig. Når læringsmål er differentierede, er der ydermere større chance for, at alle elever bliver udfordret i deres nærmeste udviklingszone, og at de derved bliver så dygtige, som de kan, jf. et af folkeskolereformens formål.Med hver sit selvstændige kapitel præsenteres Benjamin Blooms kognitive taksonomi, John Biggs og Kevin Collis’ SOLO-taksonomi, Robert J. Marzanos taksonomi for læringsmål, Elisabeth Simpsons taksonomi for psykomotorisk læring samt David R. Krathwohls affektive taksonomi i teori og praksis som redskaber til synliggørelse af læring. Ifølge den newzealanske uddannelsesforsker John Hattie er netop synliggørelse en væsentlig faktor i forhold til at forbedre elevernes læringsresultater, så de bliver i stand til at svare på de tre kernespørgsmål:Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? og Hvor skal jeg hen herfra?Læringsmål og taksonomiske redskaber er inddelt i tre dele. I del 1 forklares baggrunden for målstyret undervisning og taksonomier, i del 2 præsenteres de fem forskellige taksonomier for læring, og i del 3 findes konkret inspiration og redskaber til direkte anvendelse i praksis. Bogens målgruppe er lærere, lærerstuderende, ledere, konsulenter og pædagoger uanset skoleform, men eksemplerne er skrevet med afsæt i grundskolen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.