Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Arne Haugen Sørensen er en af dansk kunsts sværvægtere. ”Tiden grebet i halen” er hans erindringer, og bogen fører os fra det fattige barndomshjem på Amager via Paris, Rom og Odsherred til de andalusiske bjerge langt væk fra Danmark, hvor han har boet siden 1981.Arne Haugen Sørensen fortæller hudløst ærligt om sit liv, med brud og opbrud, om kvinderne i sit liv, om kampen med maleriet og det etablerede kunstmiljø.”Tiden grebet i halen” er fortællingen om en central outsider i dansk kunst, som i en alder af 85 år er på toppen af sin karriere med store udsmykningsopgaver og med etableringen i 2017 af et museum for hans kunst i Videbæk.Bogen er rigt illustreret med fotografier fra Arne Haugen Sørensens private billedarkiv samt med en række af hans værker.
Kunsthistorikeren og kunstneren har kendt hinanden i en lang årrække, og den frugtbare uenighed mellem dem fandt sit første markante udtryk i Samtaler fra en bjergtop, der udkom i 2006. I 2004 fik Leo Tandrup som medlem af kunstudvalget ved Frelserkirken i Horsens ideen til en altertavle. Han kontaktede Arne. Om han ville male Kristi begrædelse! Det ville Arne gerne, og det blev starten på to års korrespondance og mindst 16 udkast til værket, der i dag kan ses på Kunstmuseet i Videbæk – Arne Haugen Sørensen Museum.Bogen skildrer ikke bare tilblivelsen af et moderne hovedværk, men den viser også, hvorledes skabelsesprocessen foregår, i kunsten og i vores eget liv. Arne Haugen Sørensen er i dag, ifølge Leo Tandrup, den betydeligste danske kunstner, fordi han gennem den kristne tradition beskæftiger sig med det største og ikke snubler over det mindste. Værket hænger i dag på Arne Haugen Sørensen museet i Videbæk. Bogen er pragtfuldt illustreret med eksempler fra kunsthistorien og med Haugen Sørensens egne værker.
Kunstneren og kunsthistorikeren har kendt hinanden i en lang årrække, og den frugtbare uenighed mellem dem fandt sit første udtryk i Samtaler fra en bjergtop, der udkom i 2006.I foråret 2014 fik Leo Tandrup som medlem af kunstudvalget ved Vor Frue Kirke i Horsens ideen til en altertavle. Han kontaktede Arne. Om han ville male? Hvad? Kristi begrædelse!Det ville Arne gerne, og det blev starten på en turbulent korrespondance, der varede i to år.Bogen skildrer ikke bare tilblivelsen af et moderne hovedværk, Kristi begrædelse, der i dag hænger på kunstmuseet i Videbæk – de ville alligevel ikke i Horsens – men det viser også, hvorledes skabelsesprocessen foregår – i kunsten og i vores eget liv, set med kunstnerens og kunsthistorikerens øjne og anskuet i kunsthistoriens lange lys.Arne Hagen Sørensens kristne kunst skildres i bogen bl.a. i lyset af hans tidligere, verdslige og modernistiske kunst, men også i lyset af hans personlige og kunstneriske udvikling. En udvikling som Leo Tandrup her bidrager til at sætte ord på. Arne Haugen Sørensen er ifølge Leo Tandrup den nok betydeligste danske kunstner, fordi han gennem den kristne tradition beskæftiger sig med det største og ikke snubler over de individuelle og dybest set små problemstillinger på vejen.Leo Tandrup er født i 1935. Historiker og kunsthistoriker, dr. phil. Har i en lang årrække – til 2005 – undervist på Aarhus Universitet.Hans credo: at magt, sex, penge og forbrug har udpint værdierne og tømt den moderne civilisation.Frihed til omsorg er reduceret til frihed til selvudfoldelse; solidaritet og tillid mellem høj og lav er næsten forsvundet, og kærligheden reduceret til forførelse og magtkampe.Hans roste hovedværk, Det oprejste menneske I-III, handler om, hvordan vi frigør os fra dekadencens kultur. Det skildrer det vestlige menneskes op- og nedture, fra huleboerne til i dag. Arne Haugen Sørensen er født i 1932 i København, maler og grafiker. Medlem af Grønningen. Selvlært, bortset fra studier i de grafiske teknikker i Paris 1957-58. Siden 1981 bosat i Andalusien. Har modtaget en række udmærkelser bl.a. Statens kunstfonds 3-årige arbejdslegat, Eckersberg Medalje og Skovgaard Medalje. I 1980 modtog han Statens kunstfonds Livsvarige ydelse. I 2017 blev Arne Haugen Sørensen Museum indviet i Videbæk. Han er repræsenteret på stort set samtlige danske kunstmuseer, og har desuden – og ikke mindst – udsmykket 29 kirker i Danmark.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.