Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det sukker så tungt udi skoven er et udvalg af Astrid Ehrencron-Kiddes (1871-1960), noveller om den synske Martin Willén, skrevet mellem 1909 og 1924. De foregår som oftest i de svenske skove i Värmland, hvor naturen, grusomme scener og særegne personskildringer er omdrejningspunkter. Stilen kan minde om en blanding af Selma Lagerlöf, en mere lavmælt Edgar Allan Poe og Karen Blixen, som fandt inspiration i Astrid Ehrencron-Kiddes værker.Ehrencron-Kidde har i eftertiden stået i skyggen af sin mand, forfatteren Harald Kidde (1878-1918). Men disse gotiske noveller viser hende med en skrift, som er hendes egen; poetisk, vemodig, grum og mærkværdigt gammeldags. Hendes Värmland er et tusmørkelandskab fuldt af mareridt, der bliver til virkelighed, og hvor grænsen mellem virkelighed og fantasi udviskes for novellernes gennemgående figur, den melankolske jurist Martin Willén, der drages mod sære og tragiske begivenheder.”Det er især i de fire Bind om Martin Willén, at Fru Kidde har faaet al sit Sinds skumringsagtige og natlige Poesi til at blomstre. Hvor de dufter sødt og besværet, løndomsfuldt og dragende. Der er smaa Mesterværker imellem – af stemningsbevæget Skildringskunst.”Christian Rimestad”I en sen Nattetime er det nervepirrende Læsning […] den hemmeligsfulde, neddæmpede Tone, Gispet, det standsede Aandedrag, den dragende Fantasi og Visionernes Kraft er oprindelige Evner og Anlæg i Astrid Ehrencron-Kiddes Talent.”Cai M. Woel
Kannibalisme, euforiserende stoffer, fanatisme, sindssyge, blasfemi, sadisme og hallucinationer fylder siderne i denne antologi, hvis ti tekster er optaget af det naturstridige, misdannede og sygelige. Denne type litteratur har aldrig været særlig udbredt i Danmark, men den blomstrede ikke desto mindre op i første del af det 20. århundrede.Vi har stået på hovedet i Det Kongelige Biblioteks bunker af glemte tidsskrifter og støvede, halvvejs formuldede bogudgivelser og her samlet de bedste fund fra en omfangsrig arkæologisk udgravning af den litteraturhistoriske køkkenmødding i perioden mellem 1910 og 1920. De udgør det bedste fra en fragmenteret og relativt upåagtet litterær strømning, der kulminerede i årene omkring Første Verdenskrig. Set på afstand udgør disse tekster en stort set glemt litterær strømning gemt bagved tidens publikumssucceser og avantgardens eksperimenter.Stilistisk varierer de fra det lavmælte og poetiske til det overspændte og feberhede, men alle opsøger de det aparte og groteske, og alle er de bundet sammen af en interesse for det, der bryder med menneskets almindelige, hverdagsagtige eksistens.Menneskekød: Grotesker 1910-1920 er med sin præsentation af denne strømning et forsøg på at nuancere og udbygge den historie, der normalt fortælles om dansk litteratur i perioden. Først og fremmest er antologien dog tænkt som en kilde til nye læseoplevelser.De fleste tekster i bogen har ikke været udgivet, siden de udkom første gang. Antologien indeholder blandt andet to noveller af Astrid Ehrencron-Kidde, der fik flotte anmeldelser, da Det sukker så tungt udi skoven udkom i Serie for grotesker i 2018.Indhold:Thorkil Barfod: ”Tandhjulet”Laurids Skands: ”Golgata-Studien”Astrid Ehrencron-Kidde: ”Flammerne”Karin Michaëlis: ”Erasta”Laurids Skands: ”Menneskekød”Gustav Bauditz: ”Morfinguden”Astrid Ehrencron-Kidde: ”Året før –”Johan Plesner: ”Nocturne”Carl Gandrup: ”Ene med Satan”Ingeborg Johansen: ”Tanker”
Fjorten tekster fra dansk og norsk litteratur er samlet i denne antologi. De stammer alle fra perioden mellem 1900 og 1910, hvor den overnaturlige uhygge og det groteske begyndte at manifestere sig som en mærkbar understrøm i de to landes fælles litterære landskab.Bogens sider befolkes af et righoldigt udvalg af bizarre skabninger fra genfærd og menneskeøgler over havfruer og døde guder til kannibalistiske katte, mens teksternes ophav strækker sig fra i dag totalt glemte skribenter til kanonforfattere, der lejlighedsvis udforskede det fantastiske og groteske. Også geografisk spænder fortællingerne vidt og byder på en rejse rundt i Europa – fra Danmark til Sverige og Norge og fra Island til Frankrig og Spanien.Perioden fra 1900 til 1910 er lige på kanten af modernitetens endegyldige indtog i Norden, og bogens fortællinger gennemløbes både af erindringen om folketroens gamle sagn og myter og af en gryende modernisme.Teksterne i bogen foregår i grænselandet mellem det virkelighedsnære og det overnaturlige og mytologiske. En mand bevæger sig gennem en giftig og regnvåd skov frem mod stedet, hvor den store gud Pan har lagt sig til at dø. En ond norsk olding har gemt en uhyggelige hemmelighed i gammel jernmine. En sindssyg gammel kone driver et herberg i en dyster storby, hvor både mørkets kræfter og hendes katte har frit spil. En desperat adelsmand i Paris opdager, at han kan dræbe alene ved hjælp af sit eget dybe, glødende had. En mand i Danmark taler i telefon med sin afdøde ven. En udhungret mand i Spanien forvandler sig til en menneskeøgle. Og i den sidste fortælling lægges hele verden øde af ragnarok.Vildsindet forfølger en relativt upåagtet grotesk litteraturhistorisk strømning i dansk og nordisk litteratur tilbage til det tyvende århundredes begyndelse. Udgivelsen viderefører det litteraturarkæologiske gravearbejde, som i 2017 resulterede i udgivelsen af antologien Menneskekød i Serie for grotesker.Indhold:Harald Kidde: ”Pan”Thit Jensen: ”Den lodne hånd”Sigurd Mathiesen: ”Den gamle grube”Holger Rygaard-Hansen: ”Rundjernet”Sten Drewsen: ”Hunger”Thomas Krag: ”Djævlebesættelse”Johannes V. Jensen: ”Vinternat”Sigurd Mathiesen: ”Jernkorset”Thit Jensen: ”Spøgelset i bispereden”R. Jahn Nielsen: ”Et brev til en ven”L.C. Nielsen: ”Visioner II”Astrid Ehrencron-Kidde: ”Marietta – Marietta!”Johannes V. Jensen: ”Kondignogen”Harald Kidde: ”Vidar”
Astrid Ehrencron-Kidde har de seneste år fået en renæssance med sine gotiske fortællinger. I Nattens gave præsenteres en anden side af hendes kraftfulde forfatterskab: Eventyrene. Ehrencron-Kidde udgav i årene 1901 til 1904 fire samlinger med eventyr, hvoraf de 13 bedste fortællinger her genudgives for første gang.Da samlingerne udkom blev de noget uretfærdigt sammenlignet med H. C. Andersens kendte og allerede dengang kanoniserede eventyr, men i dag er det tydeligt at Ehrencron-Kiddes stilbevidste fortællinger om dronninger, konger, prinser, ellepiger, jægere og besjælede blomster er helt deres egne. Det er ikke uden grund hendes tredje samling bar titlen Livets og Dødens Eventyr, for i Ehrencron-Kiddes på een gang personlige og klassiske eventyrunivers er melankolien og det tragiske altid i samklang med det smukke og livets forunderlige gang.“Astrid Ehrencron-Kidde, en af de alt, alt for mange kvinder, der blegnede i skyggen kastet af deres mænd, hvilket er en lille - nej en stor - skandale, for hun er brilliant.” - Mikkel Bruun Zangenberg, Weekendavisen, 2019GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.
Kannibalisme, euforiserende stoffer, fanatisme, sindssyge, blasfemi, sadisme og hallucinationer fylder siderne i denne antologi, hvis ti tekster er optaget af det naturstridige, misdannede og sygelige. Denne type litteratur har aldrig været særlig udbredt i Danmark, men den blomstrede ikke desto mindre op i første del af det 20. århundrede.Vi har stået på hovedet i Det Kongelige Biblioteks bunker af glemte tidsskrifter og støvede, halvvejs formuldede bogudgivelser og her samlet de bedste fund fra en omfangsrig arkæologisk udgravning af den litteraturhistoriske køkkenmødding i perioden mellem 1910 og 1920. De udgør det bedste fra en fragmenteret og relativt upåagtet litterær strømning, der kulminerede i årene omkring Første Verdenskrig. Set på afstand udgør disse tekster en stort set glemt litterær strømning gemt bagved tidens publikumssucceser og avantgardens eksperimenter.Stilistisk varierer de fra det lavmælte og poetiske til det overspændte og feberhede, men alle opsøger de det aparte og groteske, og alle er de bundet sammen af en interesse for det, der bryder med menneskets almindelige, hverdagsagtige eksistens. 'Menneskekød: Grotesker 1910-1920' er med sin præsentation af denne strømning et forsøg på at nuancere og udbygge den historie, der normalt fortælles om dansk litteratur i perioden. Først og fremmest er antologien dog tænkt som en kilde til nye læseoplevelser.De fleste tekster i bogen har ikke været udgivet, siden de udkom første gang. Antologien indeholder blandt andet to noveller af Astrid Ehrencron-Kidde, der fik flotte anmeldelser, da 'Det sukker så tungt udi skoven' udkom i Serie for grotesker i 2018.Indhold:Thorkil Barfod: ”Tandhjulet”Laurids Skands: ”Golgata-Studien”Astrid Ehrencron-Kidde: ”Flammerne”Karin Michaëlis: ”Erasta”Laurids Skands: ”Menneskekød”Gustav Bauditz: ”Morfinguden”Astrid Ehrencron-Kidde: ”Året før –”Johan Plesner: ”Nocturne”Carl Gandrup: ”Ene med Satan”Ingeborg Johansen: ”Tanker”
Astrid Ehrencron Kiddes forfatterskab var stort set glemt, da novelleudvalget Det sukker så tungt udi skoven udkom i 2018. Bogen var det første nye udvalg af hendes noveller siden 1941. Det sukker så tungt udi skoven fik flotte anmeldelser og gav et uretfærdigt glemt forfatterskab et nyt publikum.Der hvor skyggerne faldt fortsætter genopdagelsen af en glemt og anderledes kvindelig stemme i dansk litteratur. Bogen indeholder som forgængeren både stemningsfulde, spøgelsesrislende gys og usædvanligt smukke naturbeskrivelser af de mægtige svenske skove, hvor historierne foregår; et tusmørkelandskab fuldt af mareridt, der bliver til virkelighed, og hvor grænsen mellem realitet og fantasi aldrig ligger helt fast.Deres gennemgående hovedperson er den synske Martin Willén, en melankolsk jurist, der igen og igen drages mod sære og tragiske begivenheder, som han forudser, men ikke kan forhindre.Stilen kan minde om en krydsning mellem Selma Lagerlöf, Karen Blixen og en mere afdæmpet Edgar Allan Poe, men Astrid Ehrencron-Kiddes musikalske sprog og den poetiske og tungsindige grundtone gør disse noveller til noget helt særligt, både gammeldags og dugfriske.Bogen indeholder både noveller fra Ehrencron-Kiddes bøger samt noveller, der aldrig før er udkommet i bogform. De blev i sin tid trykt i aviser og tidsskrifter og siden glemt – indtil nu, hvor de er blevet gravet frem efter et omfattende litteraturarkæologisk gravearbejde.Og novellerne passer som fod i hose med den opblomstring af interesse for gotisk og mærkværdig litteratur, der har været i Danmark de senere år.Astrid Margrethe Ehrencron-Kidde, født Ehrencron-Müller (1871-1960) måtte i en tidlig alder opgive sit ønske om at blive solopianist grundet en nervelidelse. Hun gav sig i stedet i kast med at skrive. Ehrencron-Kiddes hovedværk er fortællingerne om den synske sagfører Martin Willén og de mystiske og tragiske hændelser, han kommer ud for. Det er skæbnefortællinger om ensomhed, galskab og undergang, der har oplevet en renæssance efter udgivelsen af udvalget Det sukker så tungt udi skoven i 2018.
Provsten Ekman bruger sine minder på samme måde som en læser bruger sine bøger. Han fordyber sig i dem og glædes over dem - og bruger dem som en smutvej til en anden verden, hvor alderdommen og den langsomt kommende død ikke hviler over ham som en forbandelse, han selv i sin ungdom har ønsket: et langt levet liv, fyldt med kærlighed, sorg, glæde og tab...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Astrid Ehrencron-Kidde er særligt kendt for de stemninger, som hun gennem sine sanselige beskrivelser, skaber i sine romaner. "Enken på Hafreljunga" er ingen undtagelse. Det er historien om professor Gabriel Velins ældste datter, Märta, der blot er 22 år med et helt liv foran sig - men den smukke, alvorsfulde unge kvinde ved endnu ikke, hvad fremtiden bringer, eller hvad skæbnen byder hende...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Dørene står ikke stille på gården den 23. december. Julen står for døren, og forberedelserne vil ingen ende tage. Familie kommer fra nær og fjern - brødrepar fra København, den rige tante fra Ulriksholm og ikke mindst den flotte løjtnant fra Sverige. I alt virvarret, som hører til en travl familiejul, befinder Dorete og Arne sig. De er dybt forelskede, men alligevel nager tvivlen...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Huset ved kanalen" fortæller historien om pigen Konstances liv. Hun er vokset op uden en mor, men højt elsket af sin far, skibskaptajnen W. Kolind. Omringet af folk, der holder af hende og folk, hun holder af, vokser Konstance lykkeligt op som en intelligent kvinde med et friskt og selvstændigt sind. Men hendes liv udvikler sig ikke, som hun har drømt om. Hun føler sig fanget i sin fars hus og i sin søgen efter kærligheden. Men så længe hun ikke kan forlade sin fars hus, vil det så overhovedet nytte noget, hvis kærligheden alligevel pludselig dukker op?Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Den signede dag" er en fortælling om alderdom og minder. Den gråhårede præst har efterhånden nået en vis alder og ser tilbage på sin tilværelse. Et levet liv fyldt med glæder og sorger. Han mindes sin afdøde kone og deres familie og liv, deres hittebarns opvækst og fornurlige og særlige sind. "Den signede dag" er skrevet i Astrid Ehrencron-Kiddes særligt sanselige og nærværende stil, der giver liv til mennesker og minder.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Begivenhederne i "Den lange aften" udspiller sig over en enkelt aften. Simon Hansteen sidder alene i sin stue en eftermiddag i december. Han kigger skiftevis ud ad vinduet og nyder sin udsigt til kanalen og bådene og livet på gaden, og ind på sin stue, hvor ilden i den åbne hjørneovn spreder et stemningsfuldt og varmt lys. Simon er godt tilfreds med sin tilværelse og nyder den afslappede eftermiddag. Men i løbet af aftenen begynder tankerne at flyve, og mærkelige begivenheder får ham til at undre sig. Hvad er der med den rastløse overbo, og er hans husholderske, Nina, måske slet ikke så uskyldsren, som Simon går og tror?Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Fru Torelius ligger søvnløs i sin seng og lytter til natten og mørket. For første gang nogensinde er hendes søn, Jan, så langt væk, at hun ikke ved præcis, hvor han er. Lige siden hendes mands død har mor og søn været så tæt knyttet, at da Jan måtte flytte på grund af arbejde, flyttede Fru Torelius med. Hun er fuldstændig overbevist om, at Jan ikke kan klare sig uden hende og at han ikke er interesseret i at finde sig en kone. Men på Jans rejse kommer han ud for nogle uventede begivenheder, og pludselig møder han en kvinde, der sørger for, at intet bliver som før!Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Astrid Ehrencron-Kidde skriver endnu en gang i sin sanselige stil inspireret af den svenske naturs fortryllende karakter. I bogen følger vi Staffan Hellbergs indre rejse. Han starter ud som en ung mand, der sidder ved sin fars dødsleje, blot et halvt år efter sin mors død. Staffan skal nu finde ud af, hvad han selv vil med sin tilværelse. Men det er ikke lige nemt, når man befinder sig i tilværelsens kaos ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Bordet er ved at blive dækket i Fru Hilde Hornungs hjem. Men Fru Hilde deltager ikke. Hun sidder og kigger på klaveret, der ikke bliver brugt og tænker på musikken, hendes største kærlighed, der ikke bliver spillet. Hun har et godt hjem og en sød og hårdtarbejdende ægtemand, som ofte kommer med blomster til hende - men noget mangler i Hildes liv: Musikken.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Fortalt i Astrid Ehrencron-Kiddes klassiske og sanselige sprog er "De hvide fugle" fortællingen om den stilfærdige tilværelse fyldt med de store temaer og følelser. Inspireret af den svenske natur og stemning fortæller Ehrencron-Kidde om de store og de små ting i livet og om, hvordan menneskers skæbner nogle gange er bestemt af begge dele ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Præstehistorier fra det gamle Värmland" er en samling bestående af syv fortællinger: "Håbets anker", "Fru Emmerenzias hævn", "Høslet", "Forældrene", "Da provsten Hammerin satte sin vilje igennem", "Den indviede" og "En julerejse under falsk pas" . Skrevet i Astrid Ehrencron-Kiddes klassiske sanselige stil med naturen og følelserne i centrum er "Præstehistorier" en samling fortællinger om tro, håb og kærlighed.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Hvis der er to ting, som Astrid Ehrencron-Kidde forstår sig på at beskrive, så er det naturen og musikken. Begge spiller derfor store roller i hendes sanselige og smukke historie om den unge, robuste omend sarte kvinde, Agnete Ramm, som ønsker at blive taget alvorligt i mændenes verden. "De stille dage" er en historie om kærlighed og om smerten ved at miste ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Nu er det vår" fortsætter historien om den lille familie, der kæmper med livets gang – i både medgang og modgang. Andet bind i serien omhandler de to nu voksne børn, Inga og Sigge, som selv tager hul på deres eget liv og eventyr, om den fornuftige Ingas første alvorlige møde med kærligheden og den ivrige Sigges jagt på glæden.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker."Herskabet Lilja" er en todelt serie om livet i flere generationer af en lille, sammentømret familie, som må grueligt meget igennem og udsættes for både livets slag, tab og sorg, men også glæder, lykke og kærlighed. Serien består af de to bind "Herskabet Lilja" og "Nu er det vår".
Ægteparret og forældrene Sommelius har svært ved at finde ro. For en sjælden gangs skyld har Torsten Sommelius løsrevet sig fra sine bøger. Noget tungt ligger på parrets skuldre og tynger. Deres eneste barn, Inga, blev i en ung alder gift med den unge Sigurd Lilja, officer ved Upplands Regiment. Men efter blot et års ægteskab styrter Sigurd med sin hest og brækker ryggen. Ulykken vender livet på hovedet for den lille familie, og sorgen er næsten ikke til at bære for Inga, der tilmed venter barn ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker."Herskabet Lilja" er en todelt serie om livet i flere generationer af en lille, sammentømret familie, som må grueligt meget igennem og udsættes for både livets slag, tab og sorg, men også glæder, lykke og kærlighed. Serien består af de to bind "Herskabet Lilja" og "Nu er det vår".
"Bronzehånden" er en fortælling om begivenheder langt tilbage i tiden. Det er en kvindes historie om en periode i hendes liv, hvor hun tager skæbnesvangre valg, der ligger fundamentet for resten af hendes tilværelse. Valgene er egennyttige og egoistiske handlinger, som hun tror, vil sikre hende en sorgløs tilværelse, men som i stedet bliver sten i den mur af ensomhed, hun bygger omkring sig ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Frøken Matilde Mühlweyden er vokset op bag store mure i en gammel gård sammen med sine forældre. De elsker hende højere end noget andet og passer inderligt på hende. Men da tiden kommer, er det sværere at bryde ud fra gården bag portslåen, end Matilde havde drømt om. Og med forældre som hendes må hun snart indse, at det kun er i drømmene, hun kan besøge fjerne steder og udleve det liv, som forældrene holder hende fra ...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
Hun kendes kun under navnet Lille fru Elsebeth – selv hendes mand kalder hende det, når han i et af sine få følsomme øjeblikke lægger armen om hendes hoved og en finger under hendes hage. Blot tre ting elsker Lille fru Elsebeth: sin mand, sine børn og musikken. Tilværelsen er præget af sygdom og død, men midt i sorgen finder fru Elsebeth trøsten i musikken.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Under Josefbjergets skygge" er fortællingen om en lille families beskedne liv og genvordigheder i det sydlige Sverige.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Brødrene Nystad" er en historie om familie, søskende, venskaber og livet i medgang og modgang. Skrevet i Astrid Ehrencron-Kiddes traditionelle, sanselige stil er det en fortælling om kærlighed, tab, sorger og glæder. Steen Nystad elsker den lille by, som han kender fra sin barndom hos farfaren og hvor hans far køber en gård. Men efter at have lovet den unge Samuel, at han ville rejse med ham, når han skulle begynde i Bjærgskolen, tager Steen nu hul på et helt nyt kapitel i sit liv. De nye tider bringer dog ikke kun forandring i omgivelserne med sig, men også nye og ganske interessante bekendtskaber...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker."Brødrene Nystad" er en tredelt serie om livet for en familie i en lille svensk by. Trilogien tager udgangspunkt i Steen Nystad, der elsker sin tilværelse i de smukke omgivelser, men er bekymret for sin blide bror, Benjamin og sin far, der ikke har været den samme efter Steens mor og yngste søsters død. Serien består af de tre bind: "Brødrene Nystad", "Brødrehuset" og "Bjergmandsgården".
Steen Nystad elsker den lille by, som han kender fra sin barndom hos farfaren og hvor hans far køber en gård. Ti år senere bor Steen stadig i den lille by sammen med sin familie – heriblandt sin yngre bror, Benjamin, som Steen spår et hårdt liv på grund af Benjamins blide og kærlige, men eftergivende sind. I andet bind af trilogien har lykken dog vendt, og Benjamin står til at skulle giftes; en anledning, der samler familien, og blandt andet får Steens brødre til at vende tilbage."Brødrene Nystad" er en historie om familie, søskende, venskaber og livet i medgang og modgang. Skrevet i Astrid Ehrencron-Kiddes traditionelle, sanselige stil er det en fortælling om kærlighed, tab, sorger og glæder.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker."Brødrene Nystad" er en tredelt serie om livet for en familie i en lille svensk by. Trilogien tager udgangspunkt i Steen Nystad, der elsker sin tilværelse i de smukke omgivelser, men er bekymret for sin blide bror, Benjamin og sin far, der ikke har været den samme efter Steens mor og yngste søsters død. Serien består af de tre bind: "Brødrene Nystad", "Brødrehuset" og "Bjergmandsgården".
Ingen gør indtryk som ens egen mor. Det må fortælleren af "Historien om min moder" sande. Men fortælleren må også erkende, at moderen næppe har gjort indtryk på så mange andre – for hvem kender den indespærrede fugl? "Historien om min moder" er en fortælling om forholdet mellem mor og barn. Det er historien om den person, som kan være det vigtigste i livet for blot et enkelt menneske uden nogensinde at spille en større rolle uden for de fire vægge, der udgør hjemmet.Bogen er skrevet i og med samtidens sprog og retskrivning.Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker.
"Brødrene Nystad" er en historie om familie, søskende, venskaber og livet i medgang og modgang. Skrevet i Astrid Ehrencron-Kiddes traditionelle, sanselige stil er det en fortælling om kærlighed, tab, sorger og glæder. Steen Nystad elsker den lille by, som han kender fra sin barndom hos farfaren og hvor hans far køber en gård. Ti år senere bor Steen stadig i den lille by sammen med sin familie - heriblandt hans yngre bror, Benjamin, som Steen spår et hårdt liv på grund af Benjamins blide og kærlige, men eftergivende sind...Astrid Ehrencron-Kidde (1871-1960) var en dansk forfatter, der udgav socialrealistiske romaner, ofte med fokus på kvinderollen og kvindens splittelse mellem tradition og selvstændig udfoldelse. Hun fik sin litterære debut med romanen "Æventyr" i 1901. Dette skulle blive et af fire værker med overnaturligt motiv i Ehrencron-Kiddes forfatterskab. Efter at være blevet gift med forfatteren Harald Kidde, i hvis skygge hun måtte tilbringe det meste af sit forfatterliv, begyndte de sammen at rejse, og særligt Sverige gjorde stort indtryk på og påvirkede mange af Ehrencron-Kiddes værker."Brødrene Nystad" er en tredelt serie om livet for en familie i en lille svensk by. Trilogien tager udgangspunkt i Steen Nystad, der elsker sin tilværelse i de smukke omgivelser, men er bekymret for sin blide bror, Benjamin og sin far, der ikke har været den samme efter Steens mor og yngste søsters død. Serien består af de tre bind: "Brødrene Nystad", "Brødrehuset" og "Bjergmandsgården".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.