Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Verden vil have live events! I en tid, hvor den medierede virkelighed er overalt, er live-eventet blevet et eftertragtet rum, hvor nærvær, autenticitet og intensitet kan genfindes. Derfor er live-eventet ikke bare blevet et centralt element af kulturlivet, men også i politik og erhvervsliv. Vi går til foredrag på biblioteker og i forsamlingshuse, til fredagsbarer og fyraftentsmøder og flokkes til folkemøder og festivaler.Forfatterne til denne bog har været i centrum af denne udvikling og gør op med forestillingen om, at succes til et live event er noget der opstår i øjeblikket. Tværtimod mener de, at live event er en professionel disciplin, der står og falder med, at man har et klart formål og er nøje forberedt.I Sæt scenen – kunsten at kuratere live-events øser de af deres egne erfaringer og faglige baggrunde i retorik og dramaturgi. De tager os med bag scenen til internationale best-practise eksempler for at undersøge, hvordan de lykkes, og hvilke professionelle greb og tanker der ligger bag deres succes. Fra TED Talks perlerække af præsentationer i London, til den franske præsidents besøg på Det kgl. Bibliotek i Købehavn. Fra magtens elite i kamp om opmærksomheden ved World Economic Forum i Davos, til Årstidernes fællesspisning i Nordhavn. Om man læser hvert kapitel for sig eller hele bogen er konklusionen klar: Ethvert event står og falder med et klart formål og forståelsen for kunsten at kuratere.
Selvom mange events kan se helt og aldeles anderledes ud end teater,er alle events i bund og grund performative. For hvis der ikke er deltagere,hvis der ikke er et publikum, så er der heller ikke noget event. Hvisman nogensinde har arbejdet med teater eller har set den samme forestillingflere gange, opdager man, hvor meget et teaterstykke kan variere fraaften til aften, til trods for at skuespillerne i princippet både siger detsamme og bevæger sig på præcis samme måde hver aften. Det, der gørforskellen, er ofte skuespillernes kontakt med publikum. Lytter de? Lerde? Hoster de? Går de? Man mærker, i hvor høj grad performerne er receptiveover for publikum.
Uffe Elbæk begyndte som social aktivist, men sidder nu på den mest magtfulde post i dansk kulturliv. Han har bevæget sig fra kulturel græsrod til kulturminister. Men hvem er han? Hvad er han rundet af? Hvad driver ham?I AKTIVISTMINISTEREN tager tv-vært og retoriker Barbara Læssøe Stephensen Uffe Elbæk med ud på en række kulturelle udflugter. Det bliver til otte samtaler i otte forskellige rammer, der tegner et portræt af Uffe Elbæk og hans kulturelle dna: af hans højskolebarndom, hans venstrefløjsungdom og hans erfaringer som leder, iværksætter og aktivist.For hvordan udfolder man sin magt som minister, når ens vigtigste værdier er nærvær og fællesskab - og ens største nederlag var dengang, man ikke kunne få tolv telefonbokse ind ad hoveddøren?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.