Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken.Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges?I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag.Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.
Denne grundbog er til specialiseringen i dagtilbudspædagogik på den nye pædagoguddannelse. Bogen anlægger et etisk og videnskabeligt perspektiv på dagtilbudspædagogik og pædagogisk praksis med det afsæt at præsentere den seneste viden på området af både danske og internationale forfattere, der på forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning inden for dagtilbudsfeltet. Læseren præsenteres for historiske og aktuelle problemstillinger og tænkemåder, ikke mindst empirisk viden om disse, og der lægges i den forbindelse vægt på at understøtte den studerendes evne til at kunne træffe beslutninger, skønne og handle professionelt ud fra såvel forskningsviden, professionsviden som praksisviden.Bogen behandler bekendtgørelsens fire kompetenceområder for dagtilbudsspecialiseringen i fire dele:1) Barndom, kultur og læring2) Profession og organisation3) Relation og kommunikation4) Samarbejde og udviklingHver del består af en række kapitler, der på forskellig vis bidrager til at perspektivere dele af den aktuelle viden og forskning inden for kompetenceområdet. Hvert kapitel indeholder forslag til den studerendes selvaktivitet – både individuelt og i grupper.Forslag til selvaktivitet findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagog.
KonteXt, Kursus i trigonometri henvender sig til matematikundervisningen i 8. og 9. klasse. Hæftet er en del af KonteXt-systemet, men kan uden problemer bruges sammen med andre lærebogssystemer.Emnet trigonometri er gjort enkelt og let tilgængeligt med fokus på de basale begreber knyttet til den retvinklede trekant. Indholdet følger trinmål fra Fælles mål 2009:Arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler.Udføre enkle geometriske beregninger, bl.a. ved hjælp af Pythagoras sætning.Hæftet er opbygget i to dele:Kursusdelen, hvor eleverne i en stram og gennemtænkt progression guides ind i de basale begreber gennem et overskueligt antal opgaver med en undersøgende og eksperimenterende karakter.De blandede opgaver, som giver eleverne mulighed for at arbejde med et varieret udbud af øvelser.Der er en udførlig facitliste, som kan hentes under Downloads.
Dette er ti engangsskemaer til pædagogisk personales kortlægning af børns matematiske udvikling.TilgangBørn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen med at kortlægge det enkelte barns matematiske opmærksomhed og synliggøre, hvilke tiltag der kan være gavnlige for at støtte barnets matematiske udvikling.I materialet beskæftiger børnene sig ikke med skolematematik, men med førfaglige begreber, som de får erfaringer med gennem hverdagsaktiviteter og lege.MIO består af observationsark og en vejledning.IndholdI observationsarket er der fokus på tre hovedområder - problemløsning, geometri og tal - som er bearbejdet, så de kan anvendes til observation af barnets aktiviteter med særlig opmærksomhed på matematik.
Dette er en flergangsbog om børns matematiske udvikling til pædagogisk personale.TilgangBørn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen med at kortlægge det enkelte barns matematiske opmærksomhed og synliggøre, hvilke tiltag der kan være gavnlige for at støtte barnets matematiske udvikling.I materialet beskæftiger børnene sig ikke med skolematematik, men med førfaglige begreber, som de får erfaringer med gennem hverdagsaktiviteter og lege.MIO består af observationsark og en vejledning.IndholdDenne vejledning giver en række anbefalinger til en tidlig indsats omkring matematisk opmærksomhed og uddybende forklaringer til punkterne i observationsarket.
Kontakt forlaget for bestilling. Der er netadgang til produktet. KonteXt+ 3a er en gennemgribende revision af KonteXt, hvor indholdet er skrevet ud fra de nye Forenklede Fælles Mål og tænkt ind i en læringsmålstyret undervisning. Indhold KonteXt+ 3a, Lærervejledning/Web består af en trykt lærervejledning og et tilhørende website: kontextplus.dk. Lærervejledningen indeholder: De praktiske, faglige og pædagogiske problemstillinger, som ligger bag systemetEn side til side-vejledning, som grundigt kommenterer hvert af de fire faglige hovedemner.Websitet indeholder: ForældrefilmFamilien Tal-historierne indtaltVærksteder med vejledningsfilm og arbejdsark (pdf)EvalueringssiderServiceark 1.-3. klasseAktiviteter med beskrivelse og ark facitlisteGeogebrafilerExcelfilerDigitale spil til undersøgende aktiviteterFilm, der forklarer matematikken i elevbogen til lærer og forældre, og film, der forklarer værkstederne til eleverneFacitliste.Eleverne har også adgang til pdf’er, digitale værktøjer som demofiler, værkstedsfiler og øvefiler, samt film via køb af Elevbog/Web til samme klassetrin. Har du bog, har du web! Ved køb af en Lærervejledning/Web følger adgang til webressourcer på kontextplus.dk.
Kontakt forlaget for bestilling. Der er netadgang til produktet. Lærervejledningen indeholder de praktiske, faglige og pædagogiske problemstillinger, som ligger bag systemet, og en side til side-vejledning, som grundigt kommenterer hvert af de fire faglige hovedemner. Websitet indeholder: ForældrefilmLydoptagelser af Familien Tal-historierneVærksteder med vejledningsfilm og arbejdsark (pdf)EvalueringssiderServiceark 1.-3. klasseAktiviteter med beskrivelse og ark facitlisteGeoGebrafilerExcelfilerapplets til undersøgende aktiviteter og film, der forklarer matematikken i elevbogen til lærer og forældre samt film, der forklarer værkstederne til eleverne samt facitliste. Eleverne har også adgang til filerne, applets og film via køb af Elevbog/Web til samme klassetrin.Har du bog, har du web! Ved køb af en Lærervejledning/Web følger adgang til webressourcer på kontextplus.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.