Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er en lærerhenvendt flergangsbog om dysleksi.TilgangForskning støtter hypotesen om, at dysleksi først og fremmest handler om problemer med afkodningen, og at denne vanskelighed har sin årsag i mangler i det fonologiske system. Et gennemgående tema i denne bog er derfor fonologiske vanskeligheder.Dysleksi - fra teori til praksis indeholder også en beskrivelse af testen Logos til afdækning af læsevanskeligheder og en vejledning i pædagogiske tiltag, der kan iværksættes for at hjælpe den enkelte elev.Denne 5. udgave har gennemgået en omfattende revision med de sidste års udvikling inden for dysleksiforskningen, men har beholdt samme struktur og kapitelinddeling som tidligere udgaver.IndholdDysleksi - fra teori til praksis indeholder følgende kapitler:Hvad er dysleksi?Afkodningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksiRetskrivningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksiDysleksi og fonologiDysleksi og læseforståelseDysleksiens biologiske fundamentUndersøgelse og diagnosticeringPædagogiske tiltag.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 3 er det tredje af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med vokalernes forskellige lyde. Ord 3 bygger dermed videre på Ord 1 og 2, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord. Ord 3 består af følgende kapitler: Lær vokalernes lyde Tap og træn ord med vokalernes lyde Evaluering Ordliste.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 2 er det andet af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at læse og stave lydrette flerstavelsesord. Ord 2 bygger dermed videre på Ord 1, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelsesord. Ord 2 består af følgende kapitler: Opmærksomhedsøvelser To stavelser uden konsonantklynger To stavelser med konsonantklynger Tre stavelser Fire stavelser Evaluering Ordliste.
Denne bog handler om følelsesmæssige konsekvenser af ordblindhed.Den giver både forskningsbaseret viden og konkrete forslag til pædagogisk arbejde, så vi sammen kan løfte den vigtige opgave at give ordblinde børn og unge de samme muligheder for at udvikleog fastholde deres fremtidsdrømme.Emotionelle følger af ordblindhed er inddelt i fire dele:Del 1 gennemgår teori baseret på internationale og danske studier.Del 2 giver indsigt i oplevelser fra børn, unge og voksne med ordblindhed gennem cases, interviews og kreative udtryk, der viser, hvordan ordblindhed har påvirket deres liv.Del 3 præsenterer pædagogiske løsninger til arbejdet med ordblindhed i skolen. Vi præsenterer dialogcaféen som model til at åbne for de svære og betydningsfulde samtaler.Del 4 opfordrer til kontinuerligt at arbejde med emotionelle følger af ordblindhed på den enkelte skole.Bogen henvender sig til studerende og fagfolk inden for pædagogik og undervisning, som fx lærere, pædagoger, skoleledere, læsevejledere, ordblindelærere, konsulenter og talepædagoger.
I alle danske skoleklasser sidder der i snit mindst ét barn, som risikerer at opleve alvorlige læsenederlag på grund af ordblindhed.Skolens opgave er at møde disse børn med en struktur og pædagogik, der giver dem mulighed for en optimal udvikling på lige fod med alle andre børn.Grundsten til en ordblindevenlig skole giver en bred introduktion til begrebet ordblindhed, og hvordan vi møder det i skolen. Den fungerer desuden som opslagsbog med svar på specifikke spørgsmål og praktiske udfordringer i hverdagen.Bogen gennemgår overskueligt og systematisk alle de grundlæggende forhold, skolen skal have styr på for at blive ordblindevenlig, herunder:Hvad er ordblindhed - og hvad er det ikke?Tegn på og test af ordblindhedOrdblindhed og andre sproglige vanskelighederOrdblindhed og andre indlæringsvanskelighederElevplaner og individuelle handleplanerTilrettelæggelse af ordblindevenlig undervisningNationale test og afgangsprøverSkole-hjem-samarbejdeBogen henvender sig til skolens lærere, ledelse og specialfunktioner, til skoleforvaltning samt til lærer- og pædagogstuderende.
Dette er en lærervejledning til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdLærervejledningen til Ord introducerer de tre ordlæse- og stavestrategier, som ligger til grund for elevhæfterne. Vejledningen indeholder også en side til side-vejledning, som støtter læreren i brugen af materialet. Lærervejledningen består af følgende kapitler: Ord 1 – Lydrette enstavelsesord Ord 2 – Lydrette flerstavelsesord Ord 3 – Vokallyde Ord 4 – Rødder Ord 5 – Endelser Hjælpeværktøjer.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ?tapping?, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.IndholdOrd 5 er det femte og sidste elevhæfte i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med endelser. Ord 5 bygger videre på Ord 1, 2, 3 og 4, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord, vokallyde, rødder samt for- og efterstavelser.Ord 5 består af følgende kapitler:Navneord i ental og flertalNavneord i bestemt og ubestemt formUdsagnsord i nutidUdsagnsord i datidKort tillægsformLang tillægsformEvalueringOrdliste.
Dette er en flergangsbog henvendt forældre til ordblinde børn.TilgangAlt for mange børn med ordblindhed går gennem et skoleforløb uden den fornødne støtte og uden at blive mødt med de realistiske krav og forventninger, som er forudsætningen for, at børn kan udvikle sig og lære.Ordblindhed. En håndbog til forældre er henvendt forældre til ordblinde børn, der er bekymrede for deres barns læseudvikling, og til fagfolk, som har lyst til at læse med.Bogen formidler gode forslag og idéer til, hvordan forældre kan møde deres barn med forståelse, og hvordan de stiller realistiske krav og forventninger.IndholdBogen kommer rundt om mange forskellige områder:Hvad er ordblindhed?Betydningen af tidlig indsats, skoleforløb og specialundervisningForløbet af den normale læse- og staveudviklingHvordan man undgår, at lektier bliver en plageOplysninger om ungdomsuddannelserSvar på mange stillede spørgsmål om ordblindhed.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 4 er det fjerde af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at finde ords rødder samt for- og efterstavelser. Ord 4 bygger dermed videre på Ord 1, 2 og 3, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord samt vokallyde. Ord 4 består af følgende kapitler: Rødder Sammensatte ord med rødder Sammensatte ord med binde-e og binde-s Forstavelser Efterstavelser Evaluering Ordliste.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 1 er det første af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at læse og stave lydrette enstavelsesord. Ord 1 består af følgende kapitler: Opmærksomhedsøvelser To bogstaver Tre bogstaver uden konsonantklynger Tre bogstaver med konsonantklynger Fire bogstaver Evaluering Ordliste.
Ordblindhed – en håndbog til forældreDenne håndbog er til forældre til ordblinde børn, forældre, der er bekymrede for deres barns læseudvikling og til fagfolk, der har lyst til at læse med. Håndbogen formidler gode forslag og idéer, så børn med ordblindhed møder forståelse og bliver stillet over for realistiske krav og forventninger.Håndbogen er skrevet af centerleder ved Dansk Videncenter for Ordblindhed, Birgit Dilling Jandorf og tidligere skoleleder ved Ordblindeinstituttet i Ballerup, Karl-Åge Andreasen, med et forord af Christine Antorini.Formålet med bogen er at formidle viden om ordblindhed og undervisning af ordblinde børn, så læseren får bedre redskaber til at hjælpe ordblinde børn. Alt for mange børn med ordblindhed går igennem et skoleforløb uden den fornødne støtte til at klare de mange udfordringer, realistiske krav og forventninger, som er forudsætningen for, at de kan udvikle sig og lære i skolen.Bogen kommer omkring mange områder: Hvad er ordblindhed? Betydningen af tidlig indsats, skoleforløb og specialundervisning, forløbet af den normale læse- og staveudvikling, og hvordan man undgår, at lektier bliver en plage. Desuden er der oplysninger om ungdomsuddannelser og svar på mange stillede spørgsmål omkring ordblindhed
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.