Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Madsociologi er en grundbog, der præsenterer madområdets selvstændige teoretiske grundlag inden for sociologien.Bogen beskriver en række madsociologiske teorier og problemstillinger og viser, hvordan disse kan bruges i praksis i analyser af mad og forbrug. Det er bogens formål at gøre denne viden håndterbar og anvendelig for kommende mad- og sundhedsprofessionelle.Bogen bygger på nyere forskning inden for madområdet og har således et videnskabeligt grundlag med udgangspunkt i forskning både nationalt og internationalt.Bogen henvender sig til professionsbachelorer, der studerer fag inden for ernæring og sundhed, men fagprofessionelle med interesse for området vil også have stor glæde af bogen.
Vi skal handle mere, købe, være aktive, proaktive, omstille os, gå ind for noget. Efterhånden har den maniske handlen fået karakter af gentagelsestvang. Vi handler for at handle eller endda bare for at vise andre, at vi handler. Handl! kritiserer tidens handletvang og tegner et billede af et andet og sandere handlebegreb.
The first international, research-based, volume on the Danish artist Ovartaci (Louis Marcussen, 1894-1985), exploring the mix of media, objects and influences that characterised his work.
Dette er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse.Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart.Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
At se verden i et sandkorn - om eksemplarisk metode er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse. Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart. Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
Hospitalized following a mental health crisis in 1929, Louis Marcussen (1894—1985) begins a spectacular journey. He fills his room at the psychiatric institution with artworks, with tall and eloquent cut-out female figures, and he seems to invest himself deeply in his work and visions. He dissolves into a swirl of male, female, animal and divine identities. He discards the name ‘Louis’ and takes the name ‘Ovartaci’.The present book reads Ovartaci’s work through psychoanalytical notions of madness and psychosis. It is the first major monograph on an artist that through highly original artistic practices invented a new way of living.Brian Benjamin Hansen is a postdoctoral researcher at Aarhus University and senior associate professor at VIA University College.
PROTESTKRITIK samler en række kritiske, analytiske, eksperimentelle og teoretiske tekster i lyset og den lange historiske skygge af oprøret i '68. Gennem elleve forskellige bidrag formuleres nye historiske analyser og aktuelle protestbevægelser såsom klimabevægelsen, #MeToo, De Gule Veste, Nuit Debout, Et andet universitet og Occupy analyseres.Bogen er en flertydig og fælles refleksion over protestens væsen, et møde mellem generationer, erfaringer og fagligheder, og en anledning til at reflektere over, hvordan vi kan bringe arven fra '68 med ind i fremtiden.MED BIDRAG FRA: Mikkel Bolt, Kirsten Hyldgaard, Michael Hardt & Antonio Negri, Tania Ørum, Brian Benjamin Hansen, Gry Worre Hallberg & Sisters Hope, Arkivaristerne, Katrin Hjort, Kristian Thorup, Rasmus Bro Clemmensen og Gustav Johannes Hoder.
Det ækle er en hundeprut, der er et bolsje. Det ækle er det, som er smattet og uformeligt, og det er det glatte og uhåndgribelige. Døden og forrådnelsen er ækel, men kravlende liv er det også. Det ækle selv er ækelt.Det ækle gør noget ved os. Det trænger sig på, fylder os med væmmelse, giver kvalme, sætter sig i næseborene og hænger fast på nethinden.Det ækle får os til at føle afsky. For kulturer, for politik, for køn, for kroppen. Og vi bruger det ækle i vores bedømmelser af verden, andre mennesker, andre væsner, ting. For det ækle anfægter os på det dybeste.Derfor handler Det ækle om vigtigheden af, at vi aktivt tager stilling til det, vi væmmes ved. For selvom følelsen af afsky er spontan og svær at kontrollere, betyder det ikke, at vi ikke er ansvarlige for den.For det ækle har betydning for vores holdninger og handlinger.Det ækle består af ni kapitler, der indkredser det ækle ud fra forskellige vinkler. Læs blandt andet om klam og grænseoverskridende ledelse. Om ulækre indvielsesritualer. Om lystfølelse i et seksuelt overgreb. Om afskyen ved den lækkende krop. Om teenagerens væmmelse ved pubertetens biologiske forandringer. Om den ækle anden. Og om vores fundamentale væmmelse ved at slå ihjel.
Det ækle er en hundeprut, der er et bolsje. Det ækle er det, som er smattet og uformeligt, og det er det glatte og uhåndgribelige. Døden og forrådnelsen er ækel, men kravlende liv er det også. Det ækle selv er ækelt. Det ækle gør noget ved os. Det trænger sig på, fylder os med væmmelse, giver kvalme, sætter sig i næseborene og hænger fast på nethinden. Det ækle får os til at føle afsky. For kulturer, for politik, for køn, for kroppen. Og vi bruger det ækle i vores bedømmelser af verden, andre mennesker, andre væsner, ting. For det ækle anfægter os på det dybeste. Derfor handler Det ækle om vigtigheden af, at vi aktivt tager stilling til det, vi væmmes ved. For selvom følelsen af afsky er spontan og svær at kontrollere, betyder det ikke, at vi ikke er ansvarlige for den. For det ækle har betydning for vores holdninger og handlinger. Det ækle består af ni kapitler, der indkredser det ækle ud fra forskellige vinkler. Læs blandt andet om klam og grænseoverskridende ledelse. Om ulækre indvielsesritualer. Om lystfølelse i et seksuelt overgreb. Om afskyen ved den lækkende krop. Om teenagerens væmmelse ved pubertetens biologiske forandringer. Om den ækle anden. Og om vores fundamentale væmmelse ved at slå ihjel.
Dette er ikke en metodebog i betydningen en rigid anvisning af trin og elementer i denne proces. Ambitionen med bogen er derimod at åbne op for metoder, der kan afdække vores verden i al dens kompleksitet og flerdimensionalitet. På den måde handler bogen om, hvordan man kan skabe forskningsbaseret viden gennem et åbent og kreativt samspil mellem praksis, virkelighed og erkendelse.Nøglen til den åbne og flerdimensionelle forskning er eksempler. I bogen vises, hvordan der med eksemplarisk metode åbnes op for muligheder for at se verden i et sandkorn . Gennem umiddelbare og konkrete observationer er det muligt at forske i og afdække, hvad der overgribende og fundamentalt er på spil i tid og rum. Gode, afgrænsede eksempler kan undertiden give os adgang til den omfattende helhed, fordi de er kondenserede udtryk for denne. Særegne eksempler kan endog vise helt nye lag og dimensioner i helheden, som vi måske ikke tidligere havde set så klart.Ud fra forskellige genstandsfelter og perspektiver viser forfatterne, hvordan forskning kan basere sig på konkrete eksempler, og hvordan disse kan sættes i direkte forbindelse med teoretiske vinklinger.Bogen henvender sig til forskere i professions- og universitetsregi samt til studerende, der skal tilrettelægge større projektarbejder.
Antologien Kierkegaard gentaget er skrevet af en række filosoffer og idehistorikere, der alle ønsker at fremvise en langt mere moderne og vedkommende Kierkegaard, end det ellers er blevet gjort i 200-året for Kierkegaards fødsel.Bogen består af otte artikler, der gentager Kierkegaard ved at lede efter de originale og radikale impulser i hans forfatterskab. Antologien har et polemisk sigte, idet den ikke nødvendigvis går efter at fremvise den ”rigtige” Kierkegaard, men snarere at udfordre og anvende ham i nutidige politiske og filosofiske debatter. I artiklerne kortsluttes Kierkegaard således med en række moderne tænkere, heriblandt Gilles Deleuze og Felix Guattari, Jacques Derrida, Quentin Meillassoux, Jacques Lacan, Slavoj Žižek, Alenka Zupančič, Alain Badiou og Giorgio Agamben.Bogens centrale ærinde er at vise, at Kierkegaards potentiale for moderne filosofi slet ikke er blevet indfriet til fulde endnu. I Kierkegaard gentaget opdager man således, hvordan Kierkegaard også kunne og burde læses som bl.a. emancipationstænker, kønstænker og foregangsmand for fransk psykoanalyse.På den måde udgør bogen et helt særligt og originalt bidrag til debatten om Kierkegaard, som endnu ikke er blevet repræsenteret. Bogen har desuden et internationalt udsyn, idet den beskæftiger sig med den Kierkegaard, som diskuteres af store nulevende filosoffer som Slavoj Žižek og Alain Badiou.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.