Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det er ikke nok at have knækket skriftens kode. God læseforståelse er afgørende ikke bare i de fleste fag i skolen, men også i uddannelse, i arbejde og i det hele taget, når man vil lære noget nyt. Der skal også god læseforståelse til på de sociale medier.Denne bog giver en indføring i den eksisterende viden om læseforståelse. Den gennemgår de vigtige færdigheder i tekstforståelse – som ikke kan tages for givet, selv om eleverne har knækket skriftens kode. Og den viser, hvordan indsigt i disse færdigheder kan kombineres til en undervisning, der har stor chance for at virke.
Evidensbaseret undervisning har hold i virkeligheden. Der er god dokumentation for, at den virker efter hensigten, så eleverne får noget ud af den og trives i den. Bogen giver en introduktion til, hvordan man bruger statistik og skaber evidens i uddannelse. Bogen følger en undervisers perspektiv, ikke en statistikers, så eksemplerne handler om undervisning, og forklaringerne tager udgangspunkt i elever og hold, ikke i ”individer”, ”stikprøver” og ”populationer”.Bogen er skrevet som en støtte til at læse uddannelsesforskning, dvs. til at læse de originale artikler og rapporter med tabeller og resultater af statistiske analyser. Bogen er også ment som en håndsrækning til dem, som med forsigtighed og omtanke vil forsøge sig med egne design og statistiske analyser.”Det er en bog som ikke bare kan anvendes af særligt dedikerede praktikere – den bør være pensum både i uddannelsen og videreuddannelsen af lærere.” Anders Holm, professor i sociologi, (SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og Københavns Universitet)Om forfatterneCarsten Elbro, dr.phil., er professor i læsning ved Københavns Universitet, hvor han leder Center for Læseforskning.Mads Poulsen, ph.d., er lektor i psykolingvistik ved Københavns Universitet, hvor han bl.a. underviser i statistik og videnskabelig metode.Videoer:1: Lav et histogram i Excel2: Lav en t-test med én gruppe i Excel og Vassarstats3: Sorter data i Excel4: Beregn sandsynligheden for gæt i en test med binomialfordelingenSe alle videoerne her
Læsevanskeligheder tilbyder en samlet, forskningsbaseret oversigt over læse- og skrivevanskeligheder, hvad de skyldes, og hvad man kan gøre ved dem. Bogen handler især om ordblindhed, vanskeligheder med sprogforståelse i læsning og sammensatte sproglige vanskeligheder i læsning.
Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning. Bogen rummer centrale dele af den aktuelle, forskningsbaserede viden om læsning, fx om emner som skriftens principper, læseprocesser, læsevanskeligheder og metoder i læseundervisning.2. udgave er opdateret med de seneste års indsigter inden for læsning og indeholder nyskrevne afsnit om bl.a. læsning på dansk som andetsprog og brug af elektroniske ordbøger i undervisningen
Forsøg med læsning lægger sig op ad grundbogen Læsning og læseundervisning. I Forsøg med læsning kan man komme bag om øjnene på sig selv og andre - og finde ud af, hvad der sker, når man læser. Man kan selv prøve en række forsøg fra læseforskningen og blive klogere på både sin egen og andres læsning. Forsøgene giver ofte overraskende resultater, der ikke svarer til den umiddelbare forventning eller udbredte forestillinger.
Denne bog handler om litterær tekstlæsning med oplevelsen af litteratur som det centrale og er beregnet til indføring i tekstlæsning i gymnasiets danskundervisning samt til litteraturlæsning på HF, seminarier, højskoler og anden voksenundervisning.Bogen er inddelt i syv kapitler, som hver handler om et af de virkemidler, litteratur bruger til at skabe oplevelser med, f.eks. "billedsprog" og "synsvinkel". Kapitlerne består af korte afsnit, der er inddelt i præsentation, litterær tekst og aktivitetsforslag.Christian Kock (f. 1946) er retorik- og litteraturforsker. Han er uddannet mag.art. i litteraturvidenskab i 1973 og har siden 1997 været professor i retorik ved Københavns Universitet. Han er forfatter og medforfatter til en lang række bøger om retorik, lingvistik, journalistik og litteratur.Carsten Elbro (f. 1955) er læseforsker og fra 1997 professor ved Københavns Universitet. Tidligt i sin forskerkarriere beskæftigede han sig også med litteratur, men hovedvægten har ligget på afhandlinger og andre udgivelser om læsning, blandt andet om læsevanskeligheder, læseteorier og læseundervisning.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.