Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
København på lattergas handler om den banalisering, der griber om sig i København. Om developere, der ser byen som én stor forretning. Om politikere,der tænker som developere. Om arkitekter, der tænker som alle de andre. Om turister, der tramper byen flad. Om københavnere, der træder vande i nutid. Eller træder på de lattergaspatroner, der ligger spredt over byens gulv – og som vidner om, at man stadig søger noget mere. Men lattergas tilbyder kun en rus, der varer 20 sekunder. Bogen er et argument for, at vi sætter barren højere.Bogen består af nogle bredere overvejelser, en stribe skarpe signalementer plus en række interviews med bl.a. Suzanne Brøgger, Søren Ulrik Thomsen, Jokum Rohde, Per Arnoldi, LeneTranberg og Dorte Mandrup.
Arkitektur- og idehistorikeren Carsten Thau efterlod sig ved sin tidlige død i 2021 et work-in-progress-essay med titlen ”Om transparens”. Det udgives i denne bog sammen med et par håndfulde andre essays, der giver et stærkt billede af hvordan Thau krydser arkitektur med idehistorie, bysociologi med æstetik, personalia med kulturhistorie. En enestående og inspirerende indsats, der kaster lys i mange retninger. Carsten Thau (1947-2021). Studier i Aarhus, Frankfurt og Cambridge. Cand. phil. i idéhistorie 1973; lektor ved Arkitektskolen i Aarhus 1976-94; fra 1994 professor i arkitekturens teori og historie ved Kunstakademiets Arkitektskole i København; medlem af Akademirådet; tildelt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.
Billedkunstner og landskabsarkitekt Steen Høyer var professor ved Kunstakademiets Arkitektskole fra 1994 til 2016. Bogen Landskabskunst III opsamler en række projekter og tanker fra 2011-2017 og afslutter dermed Steen Høyers værk. Steen Høyer døde i 2019. Carsten Thau og Morten Stræde har hver skrevet et essay og Lene Tranberg har interviewet Steen Høyer.
I over et årti har Cisternerne modtaget stor anerkendelse i Danmark og udlandet for rækken af ambitiøse udstillinger af store internationale samtidskunstnere som Chiharu Shiota, Kimsooja, Tomás Saraceno, Superflex og Hiroshi Sambuichi. Denne bog fortæller historien om det helt unikke rum og de muligheder, det skaber for kunsten. Det tidligere vandreservoir i Søndermarken på Frederiksberg er blevet omdannet til en underjordisk kunsthal. Hvert år inviteres en kunstner til at lave et stedsspecifikt kunstprojekt med afsæt i Cisternernes underjordiske arkitektur, klima og historie, og der opstår en helt særlig altomfavnende og sanselig verden, som ikke kan opleves nogen andre steder.Bogen indeholder bidrag af Maria Gadegaard, direktør for Frederiksbergmuseerne, Astrid la Cour, tidligere direktør for Frederiksbergmuseerne og nu direktør for SMK - Statens Museum for Kunst, Carsten Thau, professor emeritus og arkitektur- og idehistoriker samt Minik Rosing, professor i geologi.
Susanne Ussing bevægede sig på tværs af kunstarterne som keramiker, arkitekt og billedkunstner. Hun stod bl.a. bag en række opsigtsvækkende og provokerende udstillingsvinduer for Nørgaard paa Strøget samt en række innovative sanse- og børneudstillinger. Hun var en af 1970’ernes feministiske stemmer, og kunstkritiker Mikael Wivel har betegnet hende som ”en af tidens mest originale begavelser”.Hun forholdt sig kritisk til sin samtid og udfordrede bl.a. det konventionelle boligbyggeri med byggeeksperimenter i Thylejren i 1970. Bogen rummer syv artikler af eksperter indenfor kunst, arkitektur og litteratur og kommer hele vejen rundt om Ussings værker fra 1960’erne og frem til hendes død i 1998. Desuden bidrager forfatteren Peter Laugesen, der kendte Susanne Ussing personligt, med et nyskrevet digt. Bogen kaster nyt lys på en markant skikkelse i dansk kunsthistorie og henvender sig til alle, der interesserer sig for billedkunst og arkitektur – og alt det midt imellem.
”De kunne ikke flytte ånden med, da vi flyttede over i den nye administrationsbygning. Det var noget ganske særligt at være i Rosenbygningen. Når man kom ind i den om morgenen var det som en lise for sjælen. Den store hall, som alle skulle igennem uanset, hvor man skulle hen, var bygningens hjerte. Her stødte man altid ind i folk, der også var på vej. Ned fra øverste etage voksede der lange grønne hængeplanter, dekoreret med nogle af Kaj Bojesens træaber. Der var lys og der var luft og rislen fra springvandene. Det var som at komme hjem.” Sådan indleder Bjarne Hansen, der var ansat fra 1962-98 – bl.a. som redaktør i Informationsafdelingen bogen om Rosenhuset på Strandvejen 54 i Hellerup, der er opført som administrationsbygning for Tuborg i 1912-14 efter tegning af arkitekt Anton Sophus Rosen (1859 - 1928). Som en af få arkitekter herhjemme lykkedes det ham at få opført bygninger præget af stilarterne l’art noveau og Arts & Crafts, som i Danmark også kaldes skønvirke. Rosenhuset er et af eksemplerne. Rosen holder af det ornamentale og står langt fra den gryende funktionalismes puritanisme. Med Rosenhuset viser han et greb om helheden, en sikker konstruktiv sans og en fin fornemmelse for dekorativ og konstruktiv anvendelse af byggematerialer, der hæver hans arbejde til den internationale scene. Der er nemlig meget mere på spil end dekoration. 132 sider med mange fotos og illustrationer
Introducing a new edition of Arne Jacobsen's complete works in English. Authored by Carsten Thau and Kjeld Vindum, this book represents the first comprehensive study of Jacobsen's work, spanning from his early neoclassical buildings to furniture and his late modern monumental works. The project was a decade in the making and offers a detailed account of Arne Jacobsen's life, his sources of inspiration, and in-depth analyses of his architecture and design. The first section of the book provides insight into his life, sources of inspiration, and the results of his efforts, while the second section delves into detailed analyses of select works. The book concludes with a list of Arne Jacobsen's work, a biographical list and an extensive index.
For more than a decade, Cisternerne has received great recognition in Denmark and abroad for its series of ambitious exhibitions by major international contemporary artists such as Chiharu Shiota, Kimsooja, Tomás Saraceno, SUPERFLEX and Hiroshi Sambuichi.This book tells the story of a completely unique space and the possibilities it creates for art. Since the conversion of the former water reservoir in Søndermarken on Frederiksberg into an under ground art gallery, a different artist has been invited every year to create a site-specific art project based on Cisternerne’s underground architecture, climate and history. What emerges is a very special, all- embracing and sensual world that simply cannot be experienced anywhere else.With contributions by Maria Gadegaard, director of The Frederiksberg Museums; Astrid la Cour, former director of The Frederiksberg Museums and now director of SMK - National Gallery of Denmark; Carsten Thau, emeritus professor and historian of architecture and ideas; and Minik Rosing, professor of geology.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.