Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Klinisk sundhedspsykologi har fokus på interaktionen mellem følelser, tanker og handlinger i forbindelse med sundhed og sygdom. Det tværprofessionelle danske forfatterpanel tager udgangspunkt i det danske sundhedsvæsen og den danske folkesundhedstradition, men bogen afspejler også sundhedspsykologien, som den defineres internationalt.Bogens kapitler er grupperet i seks hovedtemaer: Sundhedspsykologiske perspektiver på sundhed, sygdom og funktion Psykologiske reaktioner ved stress, angst, smerte og belastninger Sundhedspsykologisk fokus på patient, behandler og kommunikation Sundhedspsykologiske interventioner og sundhedsfremme Særlige patientgrupper Almen psykologisk ordforklaringMålgruppen er primært de studerende ved sundhedsvidenskabelige og psykologiske uddannelser, som ønsker en bred indsigt i sundhedspsykologiske termer og problemstillinger. Endelig kan bogen inspirere til en tværfaglig tilgang til sundhedspsykologiske problemstillinger, som ofte er relevant for psykologer, læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, tandlæger, kiropraktorer og socialrådgivere.
Kognitiv adfærdsterapi med børn, unge og familier er den første bog på børneområdet i Hans Reitzels Forlags serie om kognitiv terapi. I bogen præsenteres dels kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser og udfordringer hos børn og unge, dels inddragelse af familie og netværk og dels to såkaldte tredje bølgebidrag til behandling. Bogens kapitler omhandler bl.a. kognitiv terapi ved psykose, depression, angsttilstande, spiseforstyrrelser og ADHD samt ACT ved funktionelle lidelser og compassionfokuseret terapi. Bogen tilbyder både en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser og praktiske anvisninger på vurdering og behandling. Alle kapitler tager afsæt i børns udvikling, og de tilhørende arbejdsark er udarbejdet i forhold til børn og unge.Bogen er skrevet for behandlere og undervisere inden for sundheds-, social- og undervisningssektorerne, der har interesse for og ønske om at forstå børn og unge med psykiske vanskeligheder. Den sigter primært mod praksis, og fokus er på praktisk anvendte behandlingsmetoder, som illustreres gennem casehistorier og beskrivelser af terapeutiske hjælpeværktøjer.Bogens redaktører, Lisbeth Jørgensen og Christina Schlander, er begge autoriserede psykologer, specialister og supervisorer i psykoterapi samt eksterne lektorer på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.Ny version af bogens kapitel 12 pga. fejl i kildeangivelser kan downloades her.Bogens arbejdsark kan frit downloades her.
Gennemrevideret lærebog i ny udgave! Op mod 15 % af børn og unge i Danmark henvises i dag til børne- og ungdomspsykiatrien før det fyldte 15. år, og gennem de sidste årtier har andelen af børn og unge, som diagnosticeres med en psykisk lidelse, været konstant stigende. Viden om psykopatologi i barndommen og tidlig ungdom er derfor afgørende for alle læger og kommende læger i behandlingssystemet."Børne- og ungdomspsykiatri" har i mange år været den foretrukne lærebog i undervisningen i børns og unges psykiske sygdomme på lægeuddannelser landet over, og nu foreligger den i gennemrevideret 4. udgave, hvor de fleste kapitler er helt nyskrevne. Bogen henvender sig primært til studerende på lægestudiet, men er også anvendelig som opslagsbog for færdiguddannede læger og andre faggrupper, som kommer i kontakt med børn og unge med psykiske vanskeligheder, herunder psykologer, socialrådgivere og lærere.
Bogen giver både en teoretisk gennemgang af funktionelle lidelser samt vejledning i diagnosticering, behandling og opfølgende behandling af patienterne. Interviewteknik generelt, samt hvordan den anvendes over for patienter med funktionelle lidelser, er bogens omdrejningspunkt. Specielle forhold vedrørende børn og unge gennemgåes separat. I et omfattende appendiks findes bl.a. skemaer som anvendes til udredning og behandling.Bogen henvender sig til alle læger, der møder patienter med funktionelle sygdomme i deres praksis.
Op mod 15 % af børn og unge i Danmark henvises i dag til børne- og ungdomspsykiatrien før det fyldte 15. år, og gennem de sidste årtier har andelen af børn og unge, som diagnosticeres med en psykisk lidelse, været konstant stigende. Viden om psykopatologi i barndommen og tidlig ungdom er derfor afgørende for alle læger og kommende læger i behandlingssystemet.“Børne- og ungdomspsykiatri” har i mange år været den foretrukne lærebog i undervisningen i børns og unges psykiske sygdomme på lægeuddannelser landet over, og nu foreligger den i gennemrevideret 4. udgave, hvor de fleste kapitler er helt nyskrevne.Bogen henvender sig primært til studerende på lægestudiet, men er også anvendelig som opslagsbog for færdiguddannede læger og andre faggrupper, som kommer i kontakt med børn og unge med psykiske vanskeligheder, herunder psykologer, socialrådgivere og lærere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.