Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kender du skudhullet i Knud den Helliges knæ på Odense Rådhus? Modstandstegnet i Hammer Bakker på Bornholm? Historien om kanonstillingerne og pansergravene, der løb på tværs af Sønderjylland og stadig er synlige? Krigsmuseet på Egholm Slot i Hornsherred? Bunkerne i minifæstningen ved Aggersundbroen? Eller Gestapos fængsel i Kolding?Fra Bornholm til Skagen er Danmark fuld af utallige historier fra og spor efter besættelsestiden, men mange af dem er gået i glemmebogen, selvom de fortjener at blive kendt, set og mindet, så vi aldrig glemmer eller gentager historien. I 111 steder fra besættelsestiden som du skal se kan du tage på opdagelse i besættelsestiden. Bogen viser rundt til de bedste, særeste og mest utrolige steder derfra. Her møder vi både den tyske besættelsesmagt såvel som allierede og modstandskæmpere, mens vi kommer forbi alt fra museer og oversete gader til monumenter og mindesmærker – både så vi kan blive klogere på en skelsættende periode i danmarkshistorien og komme ud for at opleve historien, hvor den udspillede sig.Christian Aagaard er uddannet historiker og inspektør på Museum Amager i Dragør. Han har bl.a. også skrevet bestselleren Bombemål Shellhuset (L&R, 2020) og holder foredrag landet rundt om besættelsestiden med udgangspunkt i sine bøger.
Om morgenen den 21. marts 1945 letter 50 Royal Air Force-maskiner i England med kurs stik øst. De passerer Nordsøen i 15 meters højde, suser ind over Jylland og Øerne, inden første angrebsbølge når København hen ad formiddagen. Målet er Shellhuset, Gestapos frygtede hovedkvarter i Shellhuset ved Vesterport midt i København, hvor det hemmelige tyske politi fører arkiv over modstandsbevægelsen og holder ledende frihedskæmpere indespærret. Aktionen tegner til at blive en succes, da de første bomber rammer. Men undervejs er noget gået galt. En af RAF-maskinerne, et Mosquito-bombefly fra første angrebsbølge, strejfer en lysmast på baneterrænnet ved Kongens Enghave, taber højde ind over Vesterbro og styrter ned i et garageanlæg for enden af Frederiksberg Allé. Da anden og tredje bølge af bombeflyvere når København, forveksler piloterne røgen fra den brændende flyver med bombemålet, smider deres bombelast - og forvandler et beboelseskvarter og, mest tragisk, Den Franske Skole til et inferno. Historiker og museumsinspektør Christian Aagaard opruller i denne bog dramaet om en af de mest skelsættende dage i besættelseshistorien. En dag, der på tragisk vis kostede 86 skolebørn livet og brændte sig ind i hukommelsen på en hel generation af københavnere. Men også en dag af stor strategisk vigtighed, både for modstandsbevægelsens kamp og for Danmarks status som allieret land på randen af Nazitysklands sammenbrud. Bogen er båret af unikke og ikke tidligere optrykte fotos fra hændelserne.
GRAMMATIK- OG STAVEKURSUS beskriver det danske sprogs grammatik med fokus på at stave ordene og deres endelser korrekt. Hensigten med kurset er at give studerende den nødvendige viden og erfaring, der skal til for at kunne udtrykke sig klart og tydeligt, samt - ikke mindst - at score højt til eksamen i skriftlig dansk. Kurset er opbygget trinvist, således at man lærer lidt ad gangen. Efter hvert trin er der en eller flere opgaver. Ord og begreber bliver forklaret i almindeligt sprog. En masse tegninger hjælper med at forstå begreberne.
Under den tyske besættelse af Danmark i årene 1940-45 valgte talrige danskere at bakke op om besættelsesmagten. Hvorfor gjorde de det? Hvad var det for nogle mennesker? Hvad motiverede dem til at handle, som de gjorde?I NAZISMENS DANSKE ANSIGT søger historiker Christian Aagaard svarene på disse spørgsmål ved indgående at behandle fem markante danskere, der stod i ledtog med den tyske besættelsesmagt. De fem er Frits Clausen, C.F. Schalburg, C.P. Kryssing, K.B. Martinsen og Søren Kam. Udover deres personlige biografi vil bogen også behandle de sammenhænge og organisationer, som de danske nazister indgik og virkede i. Det drejer sig eksempelvis om DNSAP (Danmarks nationalsocialistiske arbejderparti), Frikorps Danmark, Schalburgkorpset, NSU (Nationalsocialistisk ungdom) og Waffen-SS. Christian Aagaard (f. 1984) Historiker fra Københavns Universitet og museumsinspektør på Museum Amager med speciale i danskere i tysk krigstjeneste og nazistisk rekrutteringspropaganda.
Kender du skudhullet i Knud den Helliges knæ på Odense Rådhus? Historien om kanonstillingerne og pansergravene, der løb på tværs af Sønderjylland og stadig er synlige? Modstandstegnet i Hammer Bakker på Bornholm? Krigsmuseet på Egholm Slot i Hornsherred? Gestapos fængsel i Kolding? Eller bunkerne i minifæstningen ved Aggersundbroen?Sporene efter besættelsestiden er utallige, og På opdagelse i besættelsestidens Danmark tager dig med rundt til de bedste, særeste og mest utrolige steder derfra. Her møder vi både den tyske besættelsesmagt såvel som modstandskæmpere og allierede, museer, monumenter og mindesmærker – både så vi kan blive klogere på en skelsættende periode i danmarkshistorien og komme ud for at opleve historien, hvor den udspillede sig.
Det røde læsekursus er det fjerde kursus ud af 5 læsekurser. Det handler om vokalbogstaverne. Alle vokalbogstaver kan sige mindst to lyde. Eleven lærer reglerne for, hvordan og hvornår vokalbogstaverne ændrer lyd. VIGTIGT: Når du ser en QR-kode, så scan den. Det er enten en lydfil, som eleven skal lytte til eller en række billeder og ord, som eleven skal læse/stave.Der er 5 læsekurser. De er bygget op gradvist:Læsekursus 1 (lilla) Lydrette ord på kun én stavelseLæsekursus 2 (grøn) Lydrette ord på to eller flere stavelser m.m.Læsekursus 3 (blå) Kort og lang vokal samt stumme bogstaverLæsekursus 4 (rød) Vokal-bogstaverne kan sige flere lydeLæsekursus 5 (orange) Diftonger, fremmedord m.m.
Det orange læsekursus er det sidste kursus ud af de fem læsekurser. Det handler primært om diftonger og fremmedord. VIGTIGT: Når du ser en QR-kode, så scan den. Det er enten en lydfil, som eleven skal lytte til eller en række billeder og ord, som eleven skal læse/stave.Der er 5 læsekurser. De er bygget op gradvist:Læsekursus 1 (lilla) Lydrette ord på kun én stavelseLæsekursus 2 (grøn) Lydrette ord på to eller flere stavelser m.m.Læsekursus 3 (blå) Kort og lang vokal samt stumme bogstaverLæsekursus 4 (rød) Vokal-bogstaverne kan sige flere lydeLæsekursus 5 (orange) Diftonger, fremmedord m.m.
Det blå læsekursus er det tredje kursus ud af 5 læsekurser. Her lærer eleven om stumme bogstaver, blødt D samt kort og lang vokal. Lidt grammatik er der også plads til: Vi ser på udsagnsords bøjning og repeterer navneords bøjning. VIGTIGT: Når du ser en QR-kode, så scan den. Det er enten en video, en lydfil eller en række billeder og ord, som eleven skal læse/stave.Der er 5 læsekurser. De er bygget op gradvist:Læsekursus 1 (lilla) Lydrette ord på kun én stavelseLæsekursus 2 (grøn) Lydrette ord på to eller flere stavelser m.m.Læsekursus 3 (blå) Kort og lang vokal samt stumme bogstaverLæsekursus 4 (rød) Vokal-bogstaverne kan sige flere lydeLæsekursus 5 (orange) Diftonger, fremmedord m.m.
Det grønne læsekursus er det andet kursus ud af 5 læsekurser (lilla, grønt, blåt, rødt og orange). Her lærer eleven at læse ord på to eller flere stavelser. Eleven lærer at dele ord, så de bliver lettere at læse. Ud over det ser vi på bogstaver, der kan sige flere lyde, f.eks. at E kan sige øh. VIGTIGT: Når du ser en QR-kode, så scan den. Det er enten en video, som eleven skal se, eller en række billeder og ord, som eleven skal læse/stave.Der er 5 læsekurser. De er bygget op gradvist:Læsekursus 1 (lilla) Lydrette ord på kun én stavelseLæsekursus 2 (grøn) Lydrette ord på to eller flere stavelser m.m.Læsekursus 3 (blå) Kort og lang vokal samt stumme bogstaverLæsekursus 4 (rød) Vokal-bogstaverne kan sige flere lydeLæsekursus 5 (orange) Diftonger, fremmedord m.m.
Det lilla læsekursus er det første af 5 læsekurser (lilla, grønt, blåt, rødt og orange læsekursus). Det lilla læsekursus er det laveste niveau, hvor eleven lærer bogstaverne og deres lyde at kende. Teksterne er meget enkle og indeholder næsten kun enstavelsesord, som er lydrette. VIGTIGT: Når du ser en QR-kode, så scan den. Det er enten en lydfil, som eleven skal lytte til, eller en række billeder og ord, som eleven skal læse/stave.
Svært ved at dividere? Kan det læres?Ja, der findes en hurtig og let måde at dividere på.Scan QR-koderne og kom hurtigt i gang.Gratis adgang til 11 instruktionsvideoer.Tænk, at det kan være så let at dividere!God fornøjelse!Christian AagaardAf samme forfatter:Grammatik- og stavekursusDin Danske Ordbog (også som app)Lilla Læsekursus
Historiker Christian Aagaard fortæller minut for minut om de dramatiske hændelser og bringer læseren tæt på de voldsomme begivenheder kort før Anden Verdenskrigs afslutning.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.