Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Klassisk og moderne organisationsteori er et oversigtsværk på dansk, som har holdbarhed ud over de helt aktuelle diskussioner. Bogen forsøger at give overblik over såvel teoretiske som praktiske delfelter, i håndbogsform. Indholdet afspejler både klassiske og internationalt udbredte perspektiver og mere aktuelle perspektiver hvoraf visse repræsenterer områder, hvor dansk og skandinavisk forskning har fået en særlig tyngde.Bogens er skrevet til studerende fra bachelorniveau og opefter, men kan med fordel også bruges på efteruddannelser, hvor det organisatoriske stof har særlig interesse.
Bogen er skrevet til studerende ved videregående uddannelser, som skal lave feltarbejde eller tilsvarende undersøgelser i organisationer. Med sine gode eksempler på, hvordan udvalgte organisationsteorier kan anvendes i praksis, er den desuden nyttig inspiration for praktikere i private og offentlige virksomheder. Organisationsanalyse er vinder af Lærebogsprisen 2010, som præmierede bogforslaget bl.a. med den begrundelse, at den "på pædagogisk vis viser, hvordan organisationsteori kan bruges i praksis til at analysere organisatoriske problemstillinger."
Samfundsvidenskabelige analysemetoder præsenterer det paradigmatiske udgangspunkt i en række forskellige analysemetoder og giver læseren et godt indblik i analysemetodernes logik og deres indflydelse på forskningsprocessuelle aspekter som problemformulering, undersøgelsesdesign, dataindsamling, analysemetoder og konklusioner.Bogen henvender sig til alle, der ønsker et klart overblik over forskellige analysemetoder og deres konkrete anvendelse i samfundsvidenskabelig forskning.- Kritisk realisme - Filosofisk hermeneutik - Postmodernisme - Socialkonstruktivisme - Empirisk fænomenologi- Iagttagelsesteori - Empirisk systemteori - Begrebspraktik.
“It’s the organization, stupid!” – sådan vil mange med hang til organisationsanalyse udbryde, når de møder problemer på arbejdspladser, i idrætsforeningen, i forvaltningen, i kundebetjeningen eller andre, lignende steder. Der er, som man siger, en elefant i rummet, nemlig en organisation, som skal adresseres, analyseres og angribes på den ene eller anden måde for at tackle problemer og udfordringer på en passende måde. Men er der en elefant i rummet? Hvordan ved vi, at det er sådan, det forholder sig? “Hvordan identificeres organisation?” tager fat i spørgsmålet om, ja, hvordan vi får øje på organisation.
Virksomhedens politisering er en af de væsentligste udfordringer for vores samfund. Virksomheder er ikke kun markedsaktører, men bliver i stigende grad og på nye måder deltagere i udformningen af regulering; ansvarlige for vores fælles fremtid og fanget i meningskampe om hvad det overhovedet vil sige at være virksomhed. Virksomheder bliver ansvarlige for integration af nydanskere på arbejdsmarkedet, de bliver nødt til at tage ansvar for miljø, at være socialt og samfundsøkonomisk ansvarlige osv. Eksemplerne er mange, og i denne bog analyseres en række af dem.I denne bog argumenteres for, at vi savner et sprog til at iagttage og forstå virksomhedens politisering. Er det et problem for demokratiet og staten, at virksomheder deltager direkte i at træffe politiske beslutninger, som fastsætter fremtidige konkurrencevilkår? Er det et problem, når virksomheder påtager sig et socialt ansvar og dermed tager stilling til, hvordan deres egeninteresse harmonerer med samfundsinteressen? Hvilke udfordringer ligger der i, at virksomheder formulerer forestillede rum om, hvordan vi skal forstå samfundet og dermed, hvad samfundsinteressen er for en størrelse? Hvilke udfordringer ligger i forholdet mellem virksomhed og offentlighed, når (massemedieret) kommunikation i stigende grad bliver modus for virksomhedens legitimitet og enhed?Bogen er delt i tre. I bogens første del tematiseres den politiserede virksomhed i analyser af hvordan omverdenen gør virksomheder til genstand for politisering. I anden del studeres den politiserende virksomhed, dvs. hvordanvirksomheder politiserer sig selv og deres omgivelser. Bogen afsluttes med bidrag, der diskuterer normative udfordringer i forbindelse med virksomhedens politisering ud fra dels et etisk og dels et politisk perspektiv.
Denne bog henvender sig til studerende og forskere, som er interesseret i at få inspiration til egne systemteoretisk informerede analyser. Bogens kapitler demonstrerer, hvor varieret systemteorien i traditionen fra Niklas Luhmann kan bringes i spil, ligesom de viser nogle af teoriens analytiske muligheder. De første tre kapitler diskuterer metodiske og analysestrategiske emner med relevans for empirisk forskning og projektskrivning. De øvrige kapitler præsenterer udvalgte systemteoretiske analytikker, som de dernæst bringer i anvendelse. Empirisk rækker artiklerne fra landbrug over statsdannelse til det sociale område; teoretisk rækker artiklerne fra diskussioner af funktionel metode over semantiske analyser til en diskussion af systemteori som en parodi. Når systemteorien vedblivende kan fascinere, hænger det sammen med dens uafsluttede karakter. Snarere end et klart afgrænset værktøj er den et omfattende tilbud om analysestrategier, begreber, beskrivelser og problemstillinger, som man som analytiker kan lade sig inspirere af. Empiriske analyser i et systemteoretisk perspektiv er derfor også som regel en kombination af anvendelse og tilegnelse af teorien. Man tilegner sig (også) teorien ved at bruge den. Den plasticitet er på en gang en styrke og en udfordring. Det er en styrke, fordi den giver en følsomhed for de empiriske meningssammenhænge, man vil analysere der er tale om et meget rigt iagttagelsesapparat med mange muligheder. Det er samtidig en udfordring i kraft af righoldigheden: Det kan være vanskeligt at sige præcis, hvordan en given analyse skal udfoldes, netop fordi de mest frugtbare teoretiske greb afgøres i kontakten med empirien. Denne bog afskaffer ikke den skitserede udfordring en afskaffelse ville betyde en automatiseret, dogmatiseret systemteori uden følsomhed for det analyserede materiale. Til gengæld viser og diskuterer den nogle strategier for, hvordan man kan anvende systemteoretisk inspirerede begreber og problemstillinger på et empirisk materiale.
Organisationsforskningen har de senere år beskæftiget sig med kommunikation som ét aspekt blandt andre, men denne bog går mere radikalt til værks. Udgangspunktet er, at organisationer kun er kommunikation.Inspirationen til bogens artikler er hentet hos den tyske sociolog Niklas Luhmann, hvis rige og ambitiøse teori om sociale systemer vinder stadigt større udbredelse. Analyserne er empirisk orienterede, men har samtidig et tydeligt teoretisk afsæt. Ud over at præsentere og diskutere centrale dele af det systemteoretiske organisationsbegreb afprøver artiklerne dets produktivitet i konkrete studier. Ledelse, beslutningstagning og reorganisering er bare nogle af de temaer, som bliver behandlet.Luhmanns systemteori giver mulighed for at tænke på tværs af traditionelle skel og tilbyder et frugtbart perspektiv på de forskellige organisationsformer, som i disse år skyder op i det private og offentlige. Organisationsformer der indeholder elementer fra både staten, markedet og den frivillige sektor.Bogen henvender sig til studerende, forskere og alle andre, der beskæftiger sig med private og offentlige organisationer i et kommunikationsteoretisk perspektiv.
Fremtidens fremtid? – Om tidens strategificering i organisationerChristian FrankelTrykt i Organiseret kommunikation – systemteoretiske analyser, 1. udgave 2003 1.e-bogsudgave 2007© Samfundslitteratur, 2003
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.