Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mellemformer er et dynamisk begreb og en pædagogik, som stadig er under udvikling. Bogen er i sig selv en mellemform og et bud på at sætte ord på det foranderlige og levende begreb mellemformer.10 MELLEMFORMER giver inspiration til, hvordan skolen i praksis kan indarbejde mellemformer i læringsmiljøet og derved skabe forudsigelige, trygge og strukturerede rammer, der inkluderer alle børn.Bogens kapitler baner vej til 10 både velkendte og nye, uslebne mellemformer. De væver sig ind i hinanden, og derfor kan de bruges sammen og på kryds og tværs. Forfatterne lægger også op til, at man afprøver og videreudvikler dem til nye former på den enkelte skole.De 10 mellemformer er:Nest-pædagogikCo-teachingFysiske rammerFaglig stolthedForældresamarbejdeBære-, være- og læredygtighedDialogiske kompetencerKreativ mediationDen kreative platformVedholdenhed10 MELLEMFORMER henvender sig til lærere, pædagoger, pædagogiske ledere, PPR og andre professionelle på skoleområdet samt studerende.
I denne bog retter forfatterne blikket mod rummets betydning for børns læring og trivsel i skolen.De præsenterer en tilgang, hvor der bevidst tages stilling til de fysiske rammer og rummets didaktik. I bære- og væredygtige rum oplever børn og voksne, at der er overensstemmelse mellem aktivitet og rammer. Disse rum er harmoniske i indretningen, tydeligt kodede, understøttende i de visuelle identiteter og opryddelige. En bevidst indretning kan være med til at etablere fællesskabende rum, der giver mulighed for fordybelse og tryghed for børnene.Gennem konkrete eksempler og fortællinger fra praksis introducerer forfatterne begreber, rammer og modeller, som pædagogisk personale kan arbejde med for at understøtte læring og trivsel for børnene i skolen.Bogen er inspireret af Center for Væredygtigheds principper for menneskelig trivsel og kobles yderligere sammen med en pædagogisk grundet bæredygtighedstanke.Med den fysiske bogen følger en stor flot plakat med illustrationer fra bogen til ophæng i klassen eller personalerummet. Plakaten findes også i A3-størrelse til print under fanen supplerende materialer på www.dafoloforlag.dk
Hvordan kan du som pædagog, lærer eller leder skabe gode rammer for børn og unge, der understøtter deres udvikling, læring og trivsel?Første del af Tag ansvar for rammerne – tag ansvar for pædagogikken beskriver, hvorfor og hvordan det er vigtigt at tage stilling til de fysiske rammer i dagtilbud, skole og klub. Med afsæt i Nest-pædagogikken og begreberne bæredygtighed, væredygtighed og læredygtighed introduceres forfatternes dogmer om pædagogisk udvikling: Vi har det, vi har (bæredygtigt samarbejde), vi er dem, vi er (væredygtigt samarbejde), og vi lærer bedst i fællesskab (læredygtigt samarbejde).Derudover præsenterer bogen konkrete eksempler og gode råd fra seks praktikere til, hvordan du kan arbejde med at justere på rammerne og derigennem skabe pædagogisk udvikling. Hvordan kan tydelig kodning af rummene fx hjælpe børn og voksne med at aflæse, hvad der forventes af dem, og hvordan rummene skal anvendes? Hvordan kan elevinddragelse i indretningen af det fysiske læringsmiljø fremme trivsel og ejerskab? Hvorfor er det nødvendigt, at teamet er enigt om, hvilken pædagogik der skal understøttes af de fysiske rammer? Derudover introduceres du til konkrete principper og redskaber til brug i arbejdet med at udvikle de fysiske rammer.Bogen kan bruges som konkret metodebog i arbejdet med de fysiske rammer og som oplæg til debat og dialog i personalegrupper, der arbejder med børn og unge på 0-18-års-området. Desuden kan den anvendes på uddannelsesinstitutioner, der uddanner eller efteruddanner inden for det pædagogiske felt.
Rum og rammer påvirker vores adfærd og trivsel. Det gælder også børn i daginstitutioner. Derfor skal der nyt fokus på institutionens rum og rammer. Der skal flyttes rundt, ryddes ud, og det, vi allerede har, skal bruges på nye måder. Det kræver hverken dyre arkitektløsninger eller nyt inventar. Det er bare at gå i gang.Med bevidste valg kan vi skabe et tydeligt kodet rum, hvor man ved, hvad man skal, hvor ting bor, og hvor indretningen skaber tryghed og fremmer trivsel, leg og læring. Det handler fx om ryddelige rum, nem oprydning, energibaner, balance, signaler og sortering.GODE RAMMER er en praktisk guide til at indrette og bruge de fysiske rammer i institutionen, så de understøtter børnenes leg og læring. Inspireret af Nest-pædagogikken er det målet, at rammerne afspejler ambitionen for det pædagogiske arbejde og målene i den styrkede pædagogiske læreplan.Bogen er fuld af gode løsninger og eksempler på, hvordan man nemt og med få midler kan forbedre rammerne i daginstitutionen. For det meste er det endda både gratis og gør alle glade. Grundidéen stammer fra specialpædagogikken, hvor man bevidst arbejder med at fjerne alt, der kan aflede og forstyrre, og fremme det, der har en funktion og en værdi.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.