Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er en efterfølger til Kognitiv terapi - modeller og metoder fra 2005. I denne bog præsenteres dels opdateret kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser hos voksne, dels en række af de væsentligste såkaldt tredjebølge bidrag til behandling. Bogen indeholder f.eks. kognitiv terapi ved misbrug, skizofreni, affektive lidelser, angsttilstande, spiseforstyrrelser, ADHD, ludomani, arbejdsrelateret stress og kapitlet om mindfulness, ACT, positiv psykologi, "compassion focused therapy" og neuropsykologi. Bogen giver såvel en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser som praktiske kliniske anvisninger på vurdering og behandling. Der er endvidere skemaer til klinisk brug til alle kapitler, der kan downloades fra HRs hjemmeside. Kognitiv terapi redigeres at to kapaciteter på omådet: Nicole K. Rosenberg, chefpsykolog, leder af Klinik for angstlidelser ved Aarhus Universitetshospital og adjungeret professor. Mikkel Arendt, cand.psych, PhD, post.doc forsker og ansat ved Klinik for Angstlidelser, Århus Universitetshospital.
Kognitiv adfærdsterapi med børn, unge og familier er den første bog på børneområdet i Hans Reitzels Forlags serie om kognitiv terapi. I bogen præsenteres dels kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser og udfordringer hos børn og unge, dels inddragelse af familie og netværk og dels to såkaldte tredje bølgebidrag til behandling. Bogens kapitler omhandler bl.a. kognitiv terapi ved psykose, depression, angsttilstande, spiseforstyrrelser og ADHD samt ACT ved funktionelle lidelser og compassionfokuseret terapi. Bogen tilbyder både en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser og praktiske anvisninger på vurdering og behandling. Alle kapitler tager afsæt i børns udvikling, og de tilhørende arbejdsark er udarbejdet i forhold til børn og unge.Bogen er skrevet for behandlere og undervisere inden for sundheds-, social- og undervisningssektorerne, der har interesse for og ønske om at forstå børn og unge med psykiske vanskeligheder. Den sigter primært mod praksis, og fokus er på praktisk anvendte behandlingsmetoder, som illustreres gennem casehistorier og beskrivelser af terapeutiske hjælpeværktøjer.Bogens redaktører, Lisbeth Jørgensen og Christina Schlander, er begge autoriserede psykologer, specialister og supervisorer i psykoterapi samt eksterne lektorer på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.Ny version af bogens kapitel 12 pga. fejl i kildeangivelser kan downloades her.Bogens arbejdsark kan frit downloades her.
Compassion er en særlig form for medfølelse, der påvirker vores sind, hjerne, krop og generelle trivsel. Den er et vigtigt middel til at regulere og balancere vores følelsessystemer, omskiftelige sind og forhold til andre mennesker. Den gør det muligt for os at være i besværlige situationer på en konstruktiv måde, at engagere os og at vide og gøre præcis, hvad der er behov for i en given situation, så lidelsen afhjælpes.Compassionfokuseret terapi er effektiv over for mennesker, som har været udsat for omsorgssvigt, et stort forventningspres eller kritik fra deres primære omsorgspersoner. Den er særligt rettet mod at facilitere selv-medfølelse og egenomsorg hos mennesker, der har tendens til at opleve skam og selvkritik, og som belastes af reaktioner fra det urgamle trusselssystem: angst og vrede. Terapien skaber balance mellem vores grundlæggende emotionsreguleringssystemer, så vi kan være til stede med tilfredshed.Med illustrative cases præsenterer bogen dels teorien bag compassionfokuseret terapi, dels et terapeutisk forløb i 30 faser, der udvikler klientens evne til compassion. Til forløbet hører 37 arbejdsark.Bogen er henvendt til terapeuter, men vil også være en støtte for klienter, der ønsker at udvikle deres evne til compassion.
KLIK FOR AT HENTE ARBEJDSSKEMAERNECompassionfokuseret terapi (CFT) er en psykoterapeutisk retning, hvis teoretiske grundlag er evolutionsteori, tilknytningsteori, affektiv neuropsykologi og socialpsykologi. CFT er rettet mod facilitering af klientens evne til at være sensitiv over for egen og andres lidelse og engagere sig i at lindre denne på en omsorgsfuld måde. I processen arbejdes der blandt andet med klientens skam, selvkritik og evne til at regulere, tolerere og balancere vanskelige emotioner.Bogen præsenterer læseren for en illustrativ model, sommerfuglemodellen, der viser mange af de centrale aspekter ved CFT-processen på en overskuelig måde. Modellen giver læseren mulighed for fleksibelt og velovervejet at kunne navigere rundt i et CFT-forløb.Compassionfokuseret terapi i praksis henvender sig primært til terapeuter, men alle kan læse med. Målet med bogen er, at man som terapeut bliver bedre i stand til at rette et compassionfokus mod dem, der har brug for det, samt at facilitere evnen til et compassionfokus på sig selv og andre. Christina Schlander er psykolog, specialist og supervisor i psykoterapi samt ekstern lektor på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Hun har skrevet flere bøger og kapitler til lærebøger og har et stort engagement i at udbrede viden om CFT. Hun har psykoterapeutisk erfaring med både børn, unge og voksne og er engageret i forskning på Aarhus Universitet, hvor hun har forfattet en CFT-protokol rettet mod sorglidelse hos voksne. Christina Schlander er indehaver af Kognitiv Terapi Center Århus.
Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.
Kognitiv adfærdsterapi (KAT) er en terapiform, der er kendetegnet ved mange diagnosespecifikke metoder, men som alle andre terapiformer har KAT også fra starten haft en solid stamme af transdiagnostiske metoder, fx sokratisk dialog og adfærdseksperiment. Det er disse metoder, som forfatterne har ønsket at fremhæve og udvikle med denne udgivelse. Bogens forfattere går desuden i dybden med metoder, som er mindre velbeskrevne i faglitteraturen, og som kan anvendes ved mange psykiske lidelser og problemstillinger, fx kontinuummetoden. Titlen Kognitiv adfærdsterapi på tværs dækker også over, at flere af metoderne nedbryder skellet mellem anden og tredje bølge inden for kognitiv terapi. Endelig er KAT kendt for at være en rationel, problemløsende terapiform, men den rummer også mange kreative, emotionsfokuserede metoder, som præsenteres i bogen, fx visualisering og metaforarbejde.Kognitiv adfærdsterapi på tværs er skrevet til klinikere i alle sektorer, der har et grundlæggende kendskab til KAT, og som ønsker at udvide deres repertoire. Bogen imødekommer et behov hos klinikere, der anvender KAT, og som ofte behandler klienter med komorbide, blandede eller atypiske tilstande eller behandler klienter med forskellige lidelser. Bogen kan læses fra den ene ende til den anden, men kapitlerne kan også læses hver for sig og fungere som et opslagsværk med vejledning og inspiration til kliniske problemstillinger.
Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.Omtale af bogen'En værdig opfølger. Antologien Flere fantastiske forbindelser er en selvstændig opfølger til Fantastiske forbindelser, der udkom på dansk i 2006. Bogen, som blev en pædagogisk bestseller, er stadig meget relevant, men opfølgeren er mindst ligeså læseværdig og inspirerende.' - Magasinet Skolen'Det er en af de bøger man bare må læse hvis man vil være up to date. Arbejder du med relationer og samskabelse, og hvem gør ikke det i dag, så vil du finde inspiration til dit daglige virke i bogen. Det vil blive en pædagogisk bestseller. Sørg for at din skole eller institution køber bogen så mange kan få glæde af at læse den.' -Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.