Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den lærerfaglige analyse af en tekst danner baggrund for lærerens planlægning og dermed valg af aktiviteter i et undervisningsforløb. Den er samtidig en del af lærerens beredskab til at gå i dialog med eleverne i undervisningssituationen ud fra deres reaktioner på teksten undervejs.Denne bog til lærerstuderende byder på lærerfaglige analyser af ni forskellige teksttyper. En erindring skrevet for børn En billedroman med et særligt samspil mellem modaliteter En novelle fra slutningen af 1800-tallet Et nutidigt digt om en historisk person En podcastdokumentar om et centralt tema En film med særlig brug af animation og lyd En hjemmeside med camouflerede hensigter En række korte nyhedsartikler fra Børneavisen Et uddrag af et læremiddel til 3. klasseI hvert kapitel er der en grundig analyse af teksten, en vurdering af dens tilgængelighed for elever og en skitse til et undervisningsforløb med teksten i centrum: Nogle forløb er til de yngste klasser, nogle til de mellemste og nogle til de ældste.Lærerstuderende kan bruge disse kapitler som inspiration, når de selv skal lave lærerfaglige analyser som en del af danskundervisningen eller en prøve i uddannelsen. Eller når de forbereder og varetager undervisning i praktikken og senere i egen praksis som uddannede lærere.
I KORTPROSA gennemgås kortprosaens særlige kendetegn med fokuseret brug af litterære begreber, som eleverne skal anvende aktivt både i tekstnære analyser og opgaver såvel som i skriveøvelser, hvor eleverne selv eksperimenterer med at skrive inden for genren. Eleverne præsenteres for udvalgte tekster inden for såvel den minimalrealistiske som den fantastiske kortprosa. Hæftet indeholder desuden en eksemplarisk analyse og fortolkning af kortteksten Ægteskaber af Jens Smærup Sørensen, som eleverne kan gå i dialog med og lade sig inspirere af.KORTPROSA er skrevet af lærebogsforfatter Conni Hesel Rickmann, som er uddannet lærer og cand.pæd. i didaktik (dansk), nu ansat som adjunkt ved University College Lillebælt.
DIGTE – Dansk i dybden er et litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klassetrin. Hæftet er tilrettelagt som et konkret undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan. Indholdet i DIGTE er: Introduktion til arbejdet med DIGTE Digtets kendetegn og genretræk Digtets væsentlige analysebegreber Analyse- og fortolkningsopgaver Skriveøvelser og sprogeksperimenter Eksempler på digte Gennemgang af digtet På det tørre Fremgangsmåder til analyse og fortolkning af digte Hæftet formidler lyrikkens analyseredskaber på en praktisk omsættelig og vedkommende måde. Begrebsgennemgangen er løbende suppleret med opgaver, der både lægger op til analyse og elevernes eksperimenter med selv at skrive løs. En eksemplarisk analyse og fortolkning af digtet På det tørre af Benny Andersen kan virke inspirerende og bidrage til at udvikle elevernes litterære kompetencer. Et afsnit om Fremgangsmåder er en opsamlende oversigt over analysebegreberne med spørgsmål inden for hvert analyseområde, som kan bruges undervejs i genreforløbet, og som giver eleverne mulighed for selv at gå i dybden med digte fremover.Conni Hesel Rickmann har mange års undervisningserfaringer som dansklærer i folkeskolens ældste klasser og har tidligere skrevet Korte tekster – store spørgsmål om at undervise i nyere litteratur i folkeskolens ældste klasser. Årsplan 9
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.