Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Politiken ❤❤❤❤❤Berlingske ✴✴✴✴✴Daisy Johnsons roman ”Søstre” er både en dybdepsykologisk beskrivelse af to søstres forhold og en gotisk horror-roman. Bogen udspiller sig i England, hvor de to teenagesøstre, July og September, flytter til et faldefærdigt sommerhus som følge af en mystisk tragedie på søstrenes skole.Søstrene har et symbiotisk, næsten telepatisk forhold, der både dækker over og afslører den forfærdelige begivenhed, der har gjort, at de må flygte til The Settle House. En urovækkende historie om en families fortid og en tragedie, der bliver afsløret i små fragmenter og skræmmende glimt.
MAN BOOKER PRIS-NOMINERET FORFATTERINDE OVERSÆTTES NU TIL DANSK! Daisy Johnsons roman ”Søstre” er både en dybdepsykologisk beskrivelse af to søstres forhold og en gotisk horror-roman. Bogen udspiller sig i England, hvor e to teenagesøstre, July og September, flytter til et faldefærdigt sommerhus som følge af en mystisk tragedie på søstrenes skole. Med er også søstrenes åndsfraværende mor, som en skygge over historien. Det forfaldne sommerhus, kaldet ”The Settle House”, danner et gotisk bagtæppe for det uhyggelige psykologiske drama, der udspiller sig på de 184 sider. Fortæller-stemmen skifter mellem Julys første person og en tredjepersons fortæller fra moderen Sheelas perspektiv. Historien om huset fortælles i et mellemstykke, så huset selv fremstår som et gotisk symbol, som kan kender det fra f.eks. Edgar Allan Poe. Søstrene har et symbiotisk, næsten telepatisk forhold, der både dækker over og afslører den forfærdelige begivenhed, der har gjort, at de må flygte til The Settle House. Ved brug af horror-genren går Johnson i dybden med nuancerne af sorg og serverer en urovækkende historie om en families fortid og en tragedie, der bliver afsløret i små fragmenter og skræmmende glimt. ”Søstre” skriver sig ind i en feministisk ny-gotisk genre, der vinder frem i disse år. Sammen med forfattere som Sarah Perry bruger Daisy Johnson myter og klassiske virkemidler fra gotikken til en meget moderne og tidssvarende undersøgelse af den kvindelige psyke. Johnson har selv fortalt i interviews, at hun har savnet kvindelige fortællere i horror og gotik, hvilket har været en af motivationerne bag arbejdet med ”Søstre”, der siden sin udgivelse har gået sejrsgang over hele verden. Bogen er udkommet i blandt andet Japan, Frankrig og Israel. Den blev lovprist af en samlet engelsksproget presse, da den blev udgivet i England og USA i 2020. The Sunday Times anbefalede den som ”Summer Read”, og den blev både ”Book to Watch For” og “One of 2020’s New York Times Notable Books” i The New York Times og kåret som ”One of the Best Ten Books of 2020” i Publishers Weekly. Daisy Johnson er den yngste forfatter nogensinde, der har været nomineret til prestigefyldte Man Booker Pris for sin debutroman ”Everything Under” i 2018. ”Søstre” er oversat til dansk af Rasmus Hastrup, der er kendt for sine anmelderroste oversættelser af Paul Auster, Siri Hustvedt og John Irving og senest nyoversættelsen af George Orwells hovedværk 1984. Om forfatteren: Daisy Johnsons debut, novellesamlingen Fen, blev udgivet i 2016 og opnåede stor anerkendelse. I 2018 blev hun shortlistet til Man Booker-prisen som den yngste forfatter nogensinde for sin første roman, Everything Under. Hun bor nu ved floden i Oxford.
**LONGLISTED FOR THE MAN BOOKER PRIZE 2018**'Daisy Johnson is a new goddamn swaggering monster of fiction.' Lauren GroffWords are important to Gretel, always have been. She hasn't seen her mother since the age of sixteen, though - almost a lifetime ago - and those memories have faded. and the creature in the water - a canal thief?
A strange collection of brilliantly atmospheric and original horror stories set in a hotel on the fens - originally a series commissioned for BBC Radio 4 and publishing on HalloweenA place of myths, rumours and secrets, The Hotel looms over the dark Fens, tall and grey in its Gothic splendour. Built on cursed land, a history of violent death suffuses its very foundations - yet it has a magnetism that is impossible to ignore. On entering The Hotel, different people react in different ways. To some it is familiar, to others a stranger. Many come out refreshed, longing to return. But a few are changed forever, haunted by their time there. And almost all those affected are women... Here are the stories of The Hotel: stories of children, mothers, monsters, cult film-makers, thrill-seekers and workers on the night shift, all with their own tales of its strange power, of the horrors of Room 63, and of desperate but failed attempts to escape its seductive pull.
DAISY JOHNSONS DEBUTROMAN VENDER KLASSISK MYTOLOGI PÅ HOVEDET OG AFSØGER SKJULTE KROGE AF BÅDE LANDSKABET OG MENNESKESINDET...! Daisy Johnsons debutroman – den Man Booker Pris-nominerede ”Under Overfladen” – er flere ting på én gang. Bogen opfinder ord, genfortæller og revitaliserer en gammel myte samt ituriver kronologi. Ved hjælp af et billedligt og poetisk sprog, ophæves grænsen mellem nyt og gammelt. Bogen er på den måde både chokerende, hjemsøgende og smuk. Hovedkaraktererne i bogen er Gretel og Sarah; den førstnævnte er datteren, der som 16-årig bliver forladt af moderen, Sarah, og siden har været på jagt efter hende. Selvom Gretel har forsøgt at begrave barndomsminderne, fortsætter hun med sin søgen ved bl.a. at ringe til hospitaler og lighuse hver gang der er uidentificerede lig. Efter at have ledt flere steder beslutter Gretel sig for at kontakte sin barndomsven Marcus, som måske kan lede hende til moderen. Her starter endnu en vigtig historie i bogen – Marcus’ hemmeligheder om bortadoption og transkønnethed afsløres af hans forældre, Roger og Laura, og styk for styk sammensættes et komplekst narrativ mellem Marcus, Gretel og i særdeleshed moderen, Sarah, og trådene, der binder karaktererne sammen, bliver mere og mere tydelige. Dystopiske tilstande åbenbares, traumer genåbnes mens andre tråde synes at forsvinde og kan kun anes i Sarahs tiltagende demens. Bogen udvikler sig således fra at være en hjemsøgende horror-historie, til et forskruet eventyr for nærmest at ende som en græsk tragedie med et moderne tvist. En bedrift i sig selv – men fordi sproget og fortælleteknikkerne er så enestående, fremstår bogen i sin helhed unik og nyskabende. Bogen er udkommet i knapt 20 forskellige lande nu og er blevet lovprist af en samlet udenlandsk presse, da den blev udgivet i England i 2018. Udover at være nomineret til Man Booker Prisen, så blev bogen ligeledes nomineret til Desmond Elliot prisen og blev endda Book of the Year hos bl.a. Entertainment Weekly, News Statesman, Guardian og Lithub. ”Under Overfladen” er oversat til dansk af Rasmus Hastrup, der er kendt for sine anmelderroste oversættelser af Paul Auster, Siri Hustvedt, Ernest Hemingway og John Irving og senest nyoversættelsen af George Orwells hovedværk 1984.
Dark folktales retold for modern times by some of the most exciting women writing today, from Daisy Johnson to Eimear McBride
'A short sharp explosion of a gothic thriller' ObserverSomething unspeakable has happened to sisters July and September.Desperate for a fresh start, their mother Sheela moves them across the country to an old family house that has a troubled life of its own. Noises come from behind the walls. Lights flicker of their own accord. Sleep feels impossible, dreams are endless.In their new, unsettling surroundings, July finds that the fierce bond she's always had with September - forged with a blood promise when they were children - is beginning to change in ways she cannot understand.Taut, transfixing and profoundly moving, Sisters explodes with the fury and joy of adolescence. It is a story of sibling love and sibling envy that fans of Shirley Jackson and Stephen King will devour.'Daisy Johnson is one of the best writers in this country ... an astonishing stylist. Sisters is a thumping good book, haunting, visceral and potent.' Max Porter, author of Grief is the Thing with Feathers'This is a book that makes you remember why you first fell in love with reading. I was haunted by it.' Evie Wyld, author of The Bass Rock'A blistering read. An exquisitely rendered exploration of sibling love and rivalry that rattles the core.' Irenosen Okojie, author of Nudibranch'I LOVE THIS BOOK! Explosive, dark, weird and utterly compelling... There are few writers as talented as Daisy Johnson.' Elizabeth Macneal, author of The Doll Factory
SHORTLISTED FOR THE 2018 MAN BOOKER PRIZEAn eerie, watery reimagining of the Oedipus myth set on the canals of Oxford, from the author of FenThe dictionary doesn't contain every word. Gretel, a lexicographer by trade, knows this better than most. She grew up on a houseboat with her mother, wandering the canals of Oxford and speaking a private language of their own invention. Her mother disappeared when Gretel was a teen, abandoning her to foster care, and Gretel has tried to move on, spending her days updating dictionary entries.One phone call from her mother is all it takes for the past to come rushing back. To find her, Gretel will have to recover buried memories of her final, fateful winter on the canals. A runaway boy had found community and shelter with them, and all three were haunted by their past and stalked by an ominous creature lurking in the canal: the bonak. Everything and nothing at once, the bonak was Gretel's name for the thing she feared most. And now that she's searching for her mother, she'll have to face it.In this electrifying reinterpretation of a classical myth, Daisy Johnson explores questions of fate and free will, gender fluidity, and fractured family relationships. Everything Under-a debut novel whose surreal, watery landscape will resonate with fans of Fen-is a daring, moving story that will leave you unsettled and unstrung.
A singular debut that "marks the emergence of a great, stomping, wall-knocking talent" (Kevin Barry)Daisy Johnson's Fen, set in the fenlands of England, transmutes the flat, uncanny landscape into a rich, brooding atmosphere. From that territory grow stories that blend folklore and restless invention to turn out something entirely new. Amid the marshy paths of the fens, a teenager might starve herself into the shape of an eel. A house might fall in love with a girl and grow jealous of her friend. A boy might return from the dead in the guise of a fox. Out beyond the confines of realism, the familiar instincts of sex and hunger blend with the shifting, unpredictable wild as the line between human and animal is effaced by myth and metamorphosis. With a fresh and utterly contemporary voice, Johnson lays bare these stories of women testing the limits of their power to create a startling work of fiction.
But the wild is always close at hand, ready to erupt. This is a place where animals and people commingle and fuse, where curious metamorphoses take place, where myth and dark magic still linger.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.