Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er en efterfølger til Kognitiv terapi - modeller og metoder fra 2005. I denne bog præsenteres dels opdateret kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser hos voksne, dels en række af de væsentligste såkaldt tredjebølge bidrag til behandling. Bogen indeholder f.eks. kognitiv terapi ved misbrug, skizofreni, affektive lidelser, angsttilstande, spiseforstyrrelser, ADHD, ludomani, arbejdsrelateret stress og kapitlet om mindfulness, ACT, positiv psykologi, "compassion focused therapy" og neuropsykologi. Bogen giver såvel en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser som praktiske kliniske anvisninger på vurdering og behandling. Der er endvidere skemaer til klinisk brug til alle kapitler, der kan downloades fra HRs hjemmeside. Kognitiv terapi redigeres at to kapaciteter på omådet: Nicole K. Rosenberg, chefpsykolog, leder af Klinik for angstlidelser ved Aarhus Universitetshospital og adjungeret professor. Mikkel Arendt, cand.psych, PhD, post.doc forsker og ansat ved Klinik for Angstlidelser, Århus Universitetshospital.
Det er en udbredt opfattelse, at ADHD kun er en tilstand, der rammer børn. Men børn med ADHD bliver voksne, og de fleste vil fortsat i voksenlivet have ADHD eller ADHD-lignende problemer. Voksne med ADHD er meget forskellige med vidt forskellig prognose, livsmuligheder og eventuelle komplicerede vanskeligheder. Nogle er behandlingskrævende, andre ikke. Bogen belyser tilstandens mange aspekter i voksenlivet: fra det kliniske udtryk og prognose, neuropsykologiske aspekter og behandlingsplanlægning, til den voksnes møde med behandlingssystemet, med de sociale myndigheder og med kriminalforsorgen. Målgruppen for bogen er primært personer, som i deres arbejde kommer i berøring med ADHD, dvs. voksenpsykiatere, peykologer, socialrådgivere, pædagoger og praktiserende læger, men den er også rettet mod voksne med ADHD samt deres pårørende. Denne 2. udgave er opdateret og revideret i forhold til alle bogens emner. Enkelte kapitler er helt nye.
Børn og unge med ADHD er ofte uopmærksomme, impulsive og urolige. De kan opleve, at omverdenen er uforudsigelig og kaotisk. Samtidig kan deres familier, lærere og pædagoger føle sig magtesløse og frustrerede over de udfordringer, der er en naturlig del af livet sammen med disse børn og unge. I denne bog beskriver psykolog Dorte Damm og professor, overlæge Per Hove Thomsen årsagerne til ADHD, hvordan denne forstyrrelse kommer til udtryk, og hvilke implikationer den har for de berørte børn og unge og deres familie og netværk. Forfatterne giver en grundig gennemgang af forskellige interventions- og behandlingsmodeller, som kan anvendes i skolen, i fritidsordningen og hjemme. Bogen berører mange facetter af behandlingen, herunder medikamentel behandling, psykoterapi samt behandling i tæt samarbejde med barnets omgivende miljø, for eksempel i form af forældregrupper og familieterapi. Modeller og metoder illustreres med eksempler bogen igennem. Børneliv i kaos henvender sig til alle, der har berøring med børn og unge med ADHD: forældre, lærere, pædagoger, psykologer, sygeplejersker og læger.1. udgave af bogen udkom i 2006 under titlen Om børn og unge med ADHD. Intervention over for barn, familie og netværk. 2. udgave er gennemrevideret.
Kan man bruge sennep i kager, desserter og supper? Ja, bestemt.De fleste danskere anvender sennep i dagligdagen, men for de fleste gælder det, at sennep kun bruges til et fåtal af retter, især i forbindelse med pølser. Det bør der laves om på, for sennep kan højne smagsoplevelsen i en bred vifte af retter – lige fra forretter over supper og hovedretter til efterretter og kager. Det er der mange, særdeles lækre eksempler på i denne bog.Fornøjelsen ved at udvide brugen af sennep bliver endnu større, såfremt man laver sin egen sennep. Hvordan det gøres, finder man svaret på i denne bog. Det er meget lettere, end de fleste tror – og det bliver hurtigt til en spændende hobby.Men denne bog indeholder ikke kun opskrifter på og med sennep. Den fortæller også senneps spændende historie, som spænder over mange tusinde år. Derudover er der kapitler om senneps biologi, sennep i Bibelen og senneps rolle i sundhedens tjeneste.
Forord”Du lod dig ej sylte i Heidelberg lager, derfor lille ven, er du skrumpen og mager”. Dette rim på etiketten af en flaske med Heidelberg Lagereddike, hvor en stor og strunk agurk taler til en lille og vissen ditto, som går med krykker, er for mange halvtredser-børn den første poesi, de blev udsat for. Heidelberg Lagereddike blev brugt i alle hjem til syltning af asier, agurker og græskar og endvidere anvendt til rengøring og hårskylning for at fjerne kalken. Vi er nogle, som stadig en gang imellem skyller håret efter vask med eddike, for at opnå den dejlige silkebløde fornemmelse. Til gengæld blev eddike stort set ikke brugt i den daglige madlavning hos almindelige familier. Man kunne endda nogle gange mærke en direkte modvilje imod anvendelsen af eddike. Som en af vore mødre så dramatisk fremførte: ”Hver gang du drikker en dråbe eddike, mister du en dråbe blod”. Det afholdt os dog ikke fra om sommeren at fremstille en herligt brusende drik af eddike, sukker og bagepulver, som skulle drikkes så snart bagepulveret ved omrøring blev omdannet til liflige luftbobler. Skulle der laves dressinger til salaten, blev den i de fleste tilfælde lavet af syrnet mælk eller fløde, som mange af vi børn hadede som pesten. På nogenlunde samme måde var det med madolie, som først i de seneste 20-30 år har udkonkurreret smørret og margarinen i madlavningen. Margarine blev af langt størstedelen af befolkningen brugt til stegning og bagning. Skulle det være fint, og havde man råd, blev der brugt smør. I dag har madolie i vidt omfang fortrængt både smørret og margarinen, specielt til stegning. Efterhånden som den økonomiske velfærd accelererede fra 1960´erne og frem, fik danskerne råd til at rejse, og den mere spændende og eksotiske mad, som de så og smagte på rejserne, blev efterhånden også taget i anvendelse derhjemme. Det gælder ikke mindst anvendelsen af eddike og olie i madlavningen. Vi har alle fulgt med på denne kulinariske rejse og spiser vel næppe et måltid, hvor olie eller eddike ikke indgår enten som ingrediens eller i forbindelse med tilberedelsen af maden. Som i vore tidligere bøger om sennep (”Bogen om sennep”) og ost (”Bogen om ost”) spiller fremstillingen af især de eddike-, men også olietyper, som vi bruger, en væsentlig rolle. Men fornøjelsen ved at prøve de nye kombinationer og glæden ved at nyde maden sammen, er nu alligevel det vigtigste. I denne bog fremlægger vi de bedste af vore erfaringer med fremstillingen og anvendelsen af olier og eddiker. Vi håber, at vore erfaringer kan bruges som inspiration i mange hjem. God fornøjelse.
Denne bog om Tourettes syndrom er den første større danske bog om børn og unge med denne tilstand, og den giver et grundigt indblik i international viden om sygdommen og behandlingen i en dansk kontekst. Med bidrag fra en række eksperter med forskellig tilgang til emnet er det bogens hensigt at dække så mange facetter af Tourettes syndrom som muligt: den historiske udvikling, årsagsforhold, det kliniske billede, diagnostik inklusiv differentialdiagnostik, Tourettes syndrom i skolen, forskellige behandlingstilgange til Tourettes syndrom samt voksne med Tourettes syndrom. Der er cases bogen igennem, der akkompagnerer den teoretiske tilgang.Bogen henvender sig til læger, psykologer, lærere, pædagoger, m.fl., der professionelt er i kontakt med børn og unge med Tourettes syndrom. Bogen henvender sig også til forældre og unge/voksne med Tourettes syndrom, som kan hente nyttig information.Bogens forord er skrevet af Kirsten Kristensen, formand for Dansk Touretteforening.
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO'er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt. Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.