Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Dorte Østergren-Olsen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Grundbog
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    478,95 kr.

    Grundbogen indeholder syv kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: I skyggen af H.C. Andersen Den korte film Søren Ulrik Thomsen - I en digters univers Den fotograferede virkelighed Den utrolige fortæller Millennium - Litteratur i en medietid Forelskelse og forførelse - Litteraturhistorisk forløb

  • af Lene Herholdt, Bo Steffensen, Jeppe Bundsgaard, mfl.
    102,95 kr.

    Denne antologi sætter fokus på litteraturlæsning i dansk på grundskolens mellemtrin og i udskolingen. Ud fra spørgsmålet om hvorfor vi læser litteratur i skolen, belyses litteraturens potentiale i forhold til udvikling af empati og det at danne sig som menneske. Der gives bud på, hvad der skal undervises i, og hvordan det kan gøres for at skabe lyst til at læse litteratur. Bogen viser litteraturlæsningens mange facetter fra det overordnede spørgsmål om, hvad litteraturen kan, til det praksisnære hvordan. Hvert kapitel udfolder sin særlige vinkel på litteraturundervisning i praksis med afsæt i så forskelligartede tekster som billedbøger, ny ungdomslitteratur og den ældre litteratur. Med dette udgangspunkt henvender bogen sig til dansklærere, dansk- og læsevejledere, bibliotekarer, undervisere og studerende på lærer- og diplomuddannelsen.

  • af Dorte Østergren-Olsen
    145,95 - 153,95 kr.

    12-årige Rosa føler sig overset i familien. Hun er knyttet til sin sorte plyspanter, der trøster hende og giver hende mod. En dag har hendes storesøster givet Panter til en flygtningeindsamling. Det starter Rosas rejse.Min ven Panter er en børneroman og højtlæsningsbog for de 9 til 13-årige, om venskab, løgn og handlekraft.

  • af Dorte Østergren-Olsen & Kirsten Friis
    388,95 kr.

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i udskolingen, dvs. på 7.-10. klassetrin. Der gives forskellige bud på en literacydidaktik til gavn for alle elever. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring.Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, hvor deres kritiske refleksioner og kreativitet udfordres. Det vil denne bog meget gerne bidrage til, ligesom den ønsker at bidrage til en sprogbaseret didaktik i alle skolens fag.Bogen er den fjerde i en serie sammen med Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse, Literacy og læringsmål i indskolingen og Literacydidaktik i fagene på mellemtrinnet. Alle bøger, hvor didaktikken er i fokus.Om serienSerien Literacy og læring i fokus stiller skarpt på literacy og læring i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser, idet ambitionen er at udvikle et forskningsforankret literacybegreb og implementere dette i læringskontekster i forandring. Bøgerne i serien vil derfor forsøge at indkredse, afgrænse og udfolde literacybegrebet. Det centrale i literacy er meningsskabende kommunikative processer - både via det talte og skrevne sprog, alene eller sammen med andre eller rettet mod formidling til andre. Der kan være få eller mange modaliteter i spil, så både tale, skreven tekst, visuelle billeder og film kan inddrages og interagere i det meningsfulde budskab. Literacy rummer læring og udvikling, refleksion og det at nyde æstetiske sproglige processer og være aktivt involveret i disse.Serien henvender sig til studerende på pædagog- og læreruddannelsen, pædagoger, lærere, sprog- og læsevejledere, dansk- og læringsvejledere, læsekonsulenter, talepædagoger og andre interesserede i såvel inkluderende pædagogisk praksis som specialtilbud.På seriens hjemmeside www.dafolo.dk/literacyoglæring kan du finde yderligere inspiration i form af ekstramateriale, filmklip, links til videre læsning mm.Omtale af bogen'En fantastisk bog om literacybegrebet, som introduceres med en grundig indføring i begrebets betydning. En anden styrke er alle de konkrete eksempler på en gennemført undervisning på baggrund af literacydidaktikken. Der er en del skemaer og modeller, som generelt supplerer til en god forståelse og giver et godt overblik over teoriens tanker, betydninger og anvendelsesmuligheder.' - Dansk bibliotekscenter

  • af Jeppe Bundsgaard, Ole Goldbech, Merete Olsen, mfl.
    401,95 kr.

    Dannelse er både komplekst, abstrakt, vigtigt og særligt, og folkeskolen spiller en unik rolle i børns dannelsesproces.Undervisning i fagene udgør skolens DNA og er kernen i skolens hverdag. Hvert fag har et sprog og en faglighed, som er forskellig fra hinanden, og hvert fag har desuden et dannelsessigte. Men fagene tilsammen indeholder også et alment dannende blik, som går på tværs af fag.Denne bog gør dannelsen mere håndgribelig gennem konkrete bud på, hvordan undervisning i fagene kan danne - samtidig med at man har folkeskolens samlede formål for øje. Bogen giver et sprog for, hvad dannelse er, og den giver grundlag for drøftelser på skoler og lærerværelser om undervisning, der danner. I en sådan undervisning åbner fagene verden for eleverne, og eleverne åbner sig for verden. Bogen indeholder kapitler af skoleforskere, læreruddannere samt nyuddannede og mere erfarne lærere, hvorved mange forskellige perspektiver sættes i spil.Dannelse i alle fag er udgivet i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og Dafolo. Den er tænkt som en inspirationsbog for lærere og skoleledelser.'Mit håb er, at bogen kan medvirke til at løfte fokus op fra en ensidig interesse for, hvilke færdigheder eleverne skal opnå, til de store spørgsmål om, hvad vi skal med skolen, fagene og undervisningen, og hvordan vi bedst understøtter elevernes dannelsesprocesser med undervisningen i skolen.' - Anders Bondo Christensen fra bogens forord.Bogens forfattere er: Michael Wahl Andersen, Søren Hattesen Balle, Volker Berthold, Bjørg Bogisch, Jeppe Bundsgaard, Helle Brønnum Carlsen, Anders Stig Christensen, Mette Frederiksen, Ole Goldbech, Trine Elisabeth Hyllested, Kirstine Jordan, Louise Klinge, Anne-Kirstine Kristensen, Heidi Eskelund Knudsen, Eva Lindhardt, Merete Olsen, Michael Svendsen Pedersen, Solveig Fogh Rostbøll, Lene Tanggaard, Alexander von Oettingen, Peter Weng og Dorte Østergren-Olsen.

  • af Dorte Østergren-Olsen & Kirsten Friis Larsen
    389,94 kr.

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisning og didaktik på mellemtrinnet, dvs. på 3.- 6. klassetrin. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres til gavn for alle elever. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende i deres læring. Bogen sætter fokus på, hvordan elever udvikler deres literacy gennem deltagelse og kommunikative processer i og på tværs af kontekster. Når elever lærer, trækker de på en mangfoldighed af teksttyper i forskellige medier. Eleverne sætter sig selv i spil i kommunikative processer, når de deltager i læringsfællesskaber, og forhåbentlig udvikler de større self-efficacy. Det vil denne bog meget gerne bidrage til. Bogen er den tredje i en serie sammen med Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse og Literacy og læringsmål i indskolingen. Serien Literacy og læring i fokus stiller skarpt på literacy og læring i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser, idet ambitionen er at udvikle et forskningsforankret literacybegreb og implementere dette i læringskontekster i forandring. Bøgerne i serien vil derfor forsøge at indkredse, afgrænse og udfolde literacybegrebet. Det centrale i literacy er meningsskabende kommunikative processer – både via det talte og skrevne sprog, alene eller sammen med andre eller rettet mod formidling til andre. Der kan være få eller mange modaliteter i spil, så både tale, skreven tekst, visuelle billeder og fi lm kan inddrages og interagere i det meningsfulde budskab. Literacy rummer læring og udvikling, refl eksion og det at nyde æstetiske sproglige processer og være aktivt involveret i disse. Serien henvender sig til studerende på pædagog- og læreruddannelsen, pædagoger, lærere, sprog- og læsevejledere, dansk- og læringsvejledere, læsekonsulenter, talepædagoger og andre interesserede i såvel inkluderende pædagogisk praksis som specialtilbud. På seriens hjemmeside www.dafolo.dk/literacyoglæring kan du finde yderligere inspiration i form af ekstramateriale, filmklip, links til videre læsning mm.Omtale af bogen'En betydningsfuld bog, der kommer omkring næsten alle dele af undervisningen. Der er et godt samspil mellem teoretiske input og mange praksiseksempler. Bogen er velskrevet med mange afsnitsinddelinger, skemaopsætninger og illustrationer, der er med til at give et godt overblik.' - Dansk Biblioteks Center.

  • af Michael Wahl Andersen, Inger Maibom, Peter Heller Lützen, mfl.
    401,95 kr.

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås, praktiseres og kobles med læringsmål. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og meningsskabende i deres læring. Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen 'Samlet set giver Literacy og læringsmål i indskolingen et inspirerende dynamisk billede af, hvordan man kan forstå literacy i indskolingen i disse år på en måde, der gør en klogere på de fleste fag i skolen, samtidig med at der bliver knyttet an til de spændinger, der er i den nuværende målforståelse.' - Søren Eefsen, lektor i dansk ved professionshøjskolen UCC 'Literacy og læringsmål i indskolingen er en fantastisk bog (...) Dette er en bog, der inspirerer på hver eneste side med teori og ikke mindst konkrete og let håndgribelige praksiseksempler.' - Nina R. Kledal, læsekonsulent 'Spændende og inspirerende bog. Vigtig pointering af at literacybegrebet hører til i alle fag, så eleverne bliver dygtige til sprog i alle afskygninger. God blanding af teori og praksiseksempler.' - lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter'Bogens 11 kapitler indkredser de to centrale begreber literacy og læringsmål, og det er en indsigtsfuld bog for alle' - Folkeskolen- Læs resten af anmeldelsen her'Det er fra ende til anden en meget inspirerende bog set ud fra såvel den teoretiske som den praktiske synsvinkel.' – Børnehaveklasselederforeningen - Læs resten af anmeldelsen her

  • af Bo Steffensen, Lene Storgaard Brok, Peter Heller Lützen, mfl.
    355,95 kr.

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet i dagtilbud, børnehaveklasse og skolefritidsordninger. Literacybegrebet kobles med læringsmål, så der kan sættes kurs mod god pædagogisk praksis til fordel for alle børn. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis, hvor børnene er aktive og meningsskabende i deres literacy.

  • af Hanne Møller, Dorte Østergren-Olsen, Thomas Kaas, mfl.
    268,95 kr.

    Lektionsstudier er, når et lærerteam systematisk planlægger, gennemfører og reflekterer over en undervisningslektion for sammen at udvikle den enkelte lærers undervisningspraksis. Ideen stammer fra Japan, hvor lektionsstudier har været i brug i mere end 100 år, og hvor alle lærere nogle gange om året deltager i lektionsstudier som led i deres professionelle udvikling.Metoden falder i tre tempi: Planlægning: Et lærerteam målsætter og planlægger en lektion med henblik på at undersøge et spørgsmål knyttet til undervisning eller afprøve en bestemt tilgang. Herudfra producerer en detaljeret undervisningsplan. Gennemførelse: En lærer fra teamet gennemfører lektionen ud fra planen, mens de øvrige observerer. Refleksion: Ud fra observationerne reflekterer deltagerne over undervisningen med specifikt fokus på elevers læring. På baggrund af refleksionen kan processen evt. begynde forfra med justeringer af lektionsplanen, ny gennemførelse og refleksion.Lektionsstudiebogen gennemgår teorien bag metoden og giver en lang række anvisninger på, hvordan undervisere kan gennemføre lektionsstudier.Bogen henvender sig til undervisere og til de mange studerende, der studerer for at blive gode undervisere.

  • af Lone Nielsen & Dorte Østergren-Olsen
    258,95 kr.

    Serien Klog på dansk fører eleverne ind i vedkommende litterære og multimodale tekster. Eleverne udfordres til at gå i dialog, analysere og reflektere over teksterne for at opnå nye erkendelser - danskfaglige såvel som personlige.Fængende temaerKlog på dansk tager afsæt i nogle af tidens mest centrale temaer - familiemønstre og sociale medier.Familien i opbrud udfordrer elevernes fortolkningskompetence i arbejdet med nye ungdomsfortællinger og vores forestillinger om at være i familie: Kan man selv bestemme, hvem der er ens søskende? Er blod tykkere end vand?Genvej til målstyret undervisningKlog på dansk indeholder tydelige læringsmål for både bogen og delforløbene. I lærerdelen er der forslag til, hvordan læringsmålene konkretiseres og efterfølgende evalueres med forslag til tegn på læring.Ny tilgang til arbejdet med teksterEngagement og refleksion er i højsædet. Med tekståbnende tilgange lægges der op til høj elevdeltagelse, hvor eleven bruger sine sansninger, fornemmelser og erfaringer i tekstarbejdet.

  • af Lone Nielsen & Dorte Østergren-Olsen
    258,95 kr.

    Serien Klog på dansk fører eleverne ind i vedkommende litterære og multimodale tekster. Eleverne udfordres til at gå i dialog, analysere og reflektere over teksterne for at opnå nye erkendelser - danskfaglige såvel som personlige.Fængende temaerKlog på dansk tager afsæt i nogle af tidens mest centrale temaer - familiemønstre og sociale medier.Iscenesættelse udfordrer elevernes evne til at forholde sig kritisk og analytisk til brugen af sociale medier: Hvilket billede giver jeg af mig selv, når jeg poster på Facebook, Instagram eller YouTube? Hvad er forskellen på at være kendt og anerkendt?Genvej til målstyret undervisningKlog på dansk indeholder tydelige læringsmål for både bogen og delforløbene. I lærerdelen er der forslag til, hvordan læringsmålene konkretiseres og efterfølgende evalueres med forslag til tegn på læring.Ny tilgang til arbejdet med teksterEngagement og refleksion er i højsædet. Med tekståbnende tilgange lægges der op til høj elevdeltagelse, hvor eleven bruger sine sansninger, fornemmelser og erfaringer i tekstarbejdet.

  • - Lærervejledning
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    733,95 kr.

    Vild med dansk 9 - Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 9. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i lærerens årsplan.

  • - Grundbog
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    440,95 kr.

    Grundbogen indeholder seks kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: Fantastiske fortællinger - mellem eventyr og uhygge Mellem virkelighed og iscenesættelse Fra bog til film Science fiction - et spejl af tiden Sprog der handler Storbymennesker - litteraturhistorisk forløb

  • - Lærervejledning
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    620,95 kr.

    Vild med dansk 7 – Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 7. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i årsplanen.

  • - Lærervejledning
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    791,95 kr.

    Vild med dansk 8 – Lærervejledning præsenterer forfatternes faglige begrundelser for indhold og tilrettelæggelse af Vild med dansk 8 - Grundbog, Dvd og Web. Til hvert kapitel er der udarbejdet et storyboard, der giver overblik over samtlige tekster i systemet, arbejdsformer, faglige slutprodukter og evalueringsmetoder. Storyboardet kan bruges direkte i lærerens årsplan.

  • - Grundbog
    af Henrik Poulsen, Dorte Østergren-Olsen & Lise Ammitzbøll
    440,95 kr.

    Grundbogen indeholder syv kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: Gys og gru Der kom et brev Folkeeventyr, fantasy og rollespil Avisen Lyrik - legende, levende Mellem barn og voksen - litteraturhistorisk forløb Artlovers - datingportal for kunst og kunstelskere

  • af Dorte Østergren-Olsen
    278,95 kr.

    Invitation til fordybelse - forfatterskabslæsning Dan Turèll er evigt aktuel. Vild med Dan Turèll trækker både de store linjer op og zoomer ind på detaljerne i det poetiske, frodige og vidtfavnende forfatterskab. I bogens fire kapitler gennemgås Turèlls foretrukne genrer: lyrik, erindring, essay og krimi.   Forfatterskabslæsningen blandes med biografisk stof og spændende opgaver, der sætter gang i elevernes egen indre forfatter.

  • af Benny Bang Carlsen, Bo Steffensen, Jeppe Bundsgaard, mfl.
    158,95 - 189,94 kr.

    Denne bog sætter fokus på skrivelyst og læring. Skrivning er kompleks, krævende og givende for såvel voksne som børn, men er også en nødvendig social, kommunikativ og kognitiv kompetence, som må have en central placering i undervisningen. Bogen giver en række eksempler fra praksis og giver forskningens bud på, hvad skrivelyst er, og hvordan man kan fremelske og fastholde skrivelyst i grundskolen både i dansk og i skolens øvrige fag. Læseren kan lade sig inspirere af hver artikels unikke perspektiv på skrivelyst og læring, men også af artiklernes form og udtryk. Skrivelyst og læring henvender sig til lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der beskæftiger sig med eller er optaget af børns læsning og skrivning samt skrivelystens betydning for børns læring.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.