Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Grundbogen til Religion C matcher gymnasiereformerne og rummer nye vinkler på faget og undervisningen – både fagligt og pædagogisk.Bogens grundidé er at aktivere eleverne mest muligt med øvelser, som styrker deres religionsfaglige kunnen og viden. Et indledende brillekursus præsenterer faget og herefter følger kapitler om verdensreligionerne, ateisme og fagets teorier. Bogen afrundes med en værktøjskasse til elevens arbejde med fagets materiale. Grundbogen til Religion C behandler: Kristendom, islam, jødedom, hinduisme og buddhismeReligioner i Kina og JapanAteisme og sekulariseringReligionsvidenskabelig teori og metodeReligionsfaglige begreberLigheder og forskelle mellem religionerne. I 2. udgaven er der foretaget enkelte rettelser i omtalen af den katolske kirke. Det drejer sig om siderne 61 og 62. 1. og 2. udgaven kan bruges parallelt, idet sidetallene ikke skrider.
Religion og etik – grundbog til etik i religionsfaget giver en varieret og inspirerende fremstilling af de etiske traditioner i verdensreligionerne. Fokus ligger på mødet mellem de klassiske religiøst begrundede forestillinger og nutidens etiske problemstillinger.Desuden indledes bogen med en grundig gennemgang af sekulære etiske og filosofiske traditioner og grundbegreber, der giver eleverne et sikkert metodisk fundament at arbejde og analysere ud fra.To temaer er gennemgående i bogen:HomoseksualitetMenneske og naturFremstillingen åbner for at arbejde komparativt med religionerne og deres etiske traditioner. Andre gennemgående temaer er:Religion og politik (jødedom, buddhisme)Religion og samfund (kristendom, hinduisme)Etiske forbilleder (Jesus, Gandhi, Muhammed)Udgivelsen afrundes med et kapitel om feltarbejde og herunder feltarbejdets etik. På den måde kobles etikken konkret til en af religionsfagets væsentligste metoder.Bogen er spækket med inspirerende elevaktiverende opgaver, der åbner elevernes øjne for etikken omkring dem, fx i kunsten og i rollespil.Kilde- og billedvalget er yderst varieret og kreativt og åbner for identifikation, analyse og refleksion.Bogen er oplagt at anvende til både perspektivering og selvstændige forløb.
Denne grundbog anviser metoder, der kan bruges direkte i undervisningen. Bogen tager højde for læreplanens krav om kobling af teori og metode, ikke mindst i kraft af opgaverne i bogen.Bogen indeholder en generel præsentation af faget og dets teoretikere belysning af fænomenerne ritual, myte, magi, mystik og hellige steder en introduktion til hermeneutiske og sociologiske metoder en gennemgang af projektrapporten
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.