Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Edith Montgomery

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En recoveryorienteret tilgang
    af Edith Montgomery, Lisa Korsbek, Merete Nordentoft, mfl.
    323,95 kr.

    Psykiatrisk & psykosocial rehabilitering - en recoveryorienteret tilgang beskriver rehabilitering til mennesker med sindslidelser. Udgangspunktet er en indsats med fokus på den enkeltes egne mål og ressourcer.Bogen bidrager bl.a. med metoder og teoretiske forudsætninger for en national psykiatrisk og psykosocial rehabiliteringspraksis og henvender sig især til fagfolk inden for behandlings- og socialpsykiatrien. Brugere og pårørende vil også have stor gavn at læse den.

  • - Anbefalinger til professionelle
    af Edith Montgomery & Sidsel Linnet
    228,95 kr.

    Traumatiske oplevelser af krig, vold og forfølgelse påvirker børn, men ikke nødvendigvis på en entydig måde. Viden om børns oplevelser og mulige reaktioner er derfor afgørende for enhver, der arbejder med børn og unge med flygtningebaggrund.Denne bog bidrager med en generel baggrundsviden om flygtningebørn, men bogens primære fokus er at omsætte denne viden til konkrete råd og anbefalinger, som professionelle hjælpere kan benytte i det psykosociale arbejde med denne målgruppe. For hvordan skabes de gunstige fysiske, sociale og emotionelle rammer, som sikrer at barnet til trods for de tidligere traumatiske oplevelser, udvikler sig og får et godt liv?Bogen henvender sig til fagpersoner, som i deres professionelle virke har berøring med børn, unge og familier med flygtningebaggrund. Det gælder især lærere, pædagoger, socialrådgivere, sagsbehandlere og psykologer.

  • - kulturmøder i sundhedsvæsnet
    af Jens Hjort Andersen, Anne Dorthe Roland Jensen, Sami Zitawi, mfl.
    139,95 kr.

    Denne antologi belyser nogle af de problemfelter, der kan opstå i mødet mellem etniske minoritetspersoner og sundhedspersonalet. Bogens formål er at give læseren nogle værktøjer til at forstå, hvad der udspiller sig i mødet mellem mennesker med forskellig kulturel baggrund, dvs. et kulturmøde. Kulturmødet er meget dynamisk - viden, erfaringer og synspunkter udveksles - forhandling finder sted - holdninger og adfærd kan ændres som et resultat af mødet. Kommunikationen er således central. Etniske minoriteter - kulturmøder i sundhedsvæsnet er opdelt i to dele. I første del af bogen forklares begreberne - kultur, interkulturel kommunikation, etniske minoriteter, tolkning, sundheds- og sygdomsbegreber og kulturel føde. Anden del omhandler praktiske undersøgelser og erfaringer inden for udvalgte områder: sundhedspleje, krop og seksualitet, ældre etniske minoriteter, flygtninge i psykiatrien og torturramte familier. Bogen henvender sig til sygeplejersker og andet sundhedspersonale, der ønsker at være bedre forberedt til mødet med etniske minoriteter i sundhedsvæsnet.

  • - En barndom i undtagelsestilstand
    af Edith Montgomery, Allan Krasnik, Peer Jansson, mfl.
    229,99 kr.

    Asylsøgende børn (og voksnes) forhold har de seneste år været i søgelyset, både i medierne og i de politiske diskussioner. Debatten har omhandlet asylsøgende børns livsvilkår omkring opholdstider samt bolig-, skole- og familieforhold. Den politiske og samfundsmæssige debat har dog generelt manglet forskningsmæssig forankring. Denne antologi bidrager kvalificeret og mangefacetteret til denne diskussion. En fællesnævner for antologiens analyser er, at de retter et kritisk, nuanceret, samt empirisk og teoretisk funderet lys på de forhold asylsøgende børn (ledsagede som uledsagede) har og har haft de seneste år i Danmark.   Antologiens bidrag dækker: De juridiske rammer for og menneskeretlige aspekter af asylsystemet og asylansøgeres vilkår, dansk flygtninge- og immigrations­politik i en historisk-politologisk kontekst, asylsøgende børns livsvilkår i praksis, afviste asylansøgeres familieforhold, traumatiske oplevelser i hjemlandet, og hvad det betyder for børnenes psykiske sundhed ved ankomst til Danmark, psykiske reaktioner på opholdstiden på asylcentre, identitetsmæssige konsekvenser af opholdstiden, betydningen af udflytning til boliger uden for asylcentrene for børnenes trivsel, asylsøgende børns status i asylsystemet, samt livsvilkårene for de uledsagede asylsøgende børn. Disse forhold belyses gennem en række forskellige videnskabelige optikker: En sociologisk, psykologisk, antropologisk, sundhedsvidenskabelig, juridisk, menneskeretslig samt politologisk optik. Gennem denne tværdisciplinære tilgang skaber antologien et bredt videnskabeligt baseret billede af asylsøgende børns hverdag og livsvilkår. Antologiens forfatterne repræsenterer et bredt felt af relevante institutioner, forskningstraditioner og faglige perspektiver på asylbørn.

  • af Edith Montgomery, Mette Blauenfeldt, Sabine Hansen, mfl.
    215,95 kr.

    I denne bog giver fem erfarne fagfolk, der på hver deres måde arbejder med børn og unge med flygtningebaggrund, deres bidrag til debatten om modtagelse af flygtningebørn i de danske skoler. Emnet er ikke - som i dele af den politiske debat - hvorvidt Danmark skal tage imod flere eller færre flygtninge, eller hvad modtagelsen må koste. Derimod er der fokus på den viden, som fagfolk med erfaringer har om flygtningebørn, og på, hvordan man sikrer dem en god start i en dansk skole. I bogens fem kapitler formidles baggrundsviden om flygtningebørns situation, teoretisk indsigt i perspektiver på børnene og deres udviklingsmuligheder samt ikke mindst psykologiske og pædagogiske refleksioner over, hvordan opgaven bedst gribes an i praksis. Man kan spørge sig selv, om en sådan bog overhovedet er nødvendig, for er skolens aktører ikke allerede gearet til at håndtere opgaven med de nye flygtningefamilier og deres børn? Kapitlerne taler deres tydelige sprog: Der er behov for en særlig viden om, hvad flygtningesituationen betyder for børnenes trivsel og læringsmuligheder. Lærere og pædagoger skal have indsigt i, hvad erfaringer med flugt og traumatiserende oplevelser betyder, og hvordan man kan arbejde identitetsopbyggende, samtidig med at man håndterer de almindelige skoleopgaver. Bogen er således på én gang motiveret af behovet for den særlige viden, der ligger i modtagelsen af flygtningebørn i skolerne, og båret af et mere alment udviklingssyn på børn og af en bredere skoleforståelse. Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i skolen, men også skoleledere, skolepsykologer og integrationsmedarbejdere vil have gavn af at læse denne bog.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.