Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Klinisk forskningsmetode er en introduktion til klinisk forskning – et område der spænder vidt, lige fra laboratoriet over afprøvning af lægemidler til undersøgelse af patientpopulationer. Metoderne varierer fra simple spørgeskemaundersøgelser til brug af kompliceret apparatur. Fælles er patienten og en stringent videnskabelig tankegang. Bogen beskriver, hvad der driver god forskning og selve forskningsprocessen: Hvordan en undersøgelse tilrettelægges og gennemføres, og hvordan resultaterne publiceres. I denne proces indgår aspekter af etisk og lovgivningsmæssig karakter, og der er praktiske anvisninger med hensyn til litteratursøgning, statistik, databehandling og god klinisk (forsøgs)praksis (GCP). Anden udgave er revideret og ajourført og er udvidet med et kapitel om kvalitative metoder. Bogen henvender sig bredt til læger og studerende ved de sundhedsvidenskabelige fakulteter, men også andre grupper i sundhedssektoren og medicinalindustrien kan her finde praktiske råd og anvisninger samt konkrete eksempler på, hvordan problemer kan løses i forbindelse med kliniske projekter.
PULS - natur/teknik 2. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster.PULS - natur/teknik giver liv til din undervisning.Grundbogen til 2. klasse indeholder kapitlerne: Hvordan lever børn i Kina? Hvordan er vejret? Hvad kan du med vand? Hvordan virker det? Hvor er Solen om natten?PULS - natur/teknik har en struktureret opbygning, som er tilpasset undervisningen i natur/teknik. Kapitlerne er opbygget efter denne model: Intro: Med præsentation af kapitlets indhold ved en stor tegning, spørgsmål og aktiviteter, som sætter elevernes viden i centrum, og motiverer dem til det videre arbejde. Mål og centrale faglige begreber præsenteres. Fordybelse: Med vedkommende faglige tekster, samt kopisider med opgaver, eksperimenter og forsøg. Outro: Til evaluering. PULS - natur/teknik 2. klasse består afPULS - natur/teknik 2. klasse grundbogPULS - natur/teknik 2. klasse i-bog se mere på www.puls.gyldendal.dkPULS - natur/teknik 2. klasse lærervejledning med kopisider
Vi vet alle at egg er bra for deg. De er en utmerket kilde til protein og viktige næringsstoffer og ekstremt allsidige på de mange måtene de kan tilberedes. Men det beste med egg? De er deilige. I denne boken finner du steg-for-steg-teknikker og ideer for å sikre at du får perfekte, deilige egg hver gang. Ved å lære bare noen få grunnleggende kan du lage et bredt utvalg måltider som er enkle å tilberede for så få eller så mange personer du vil. Så fortsett og kom i gang!
No one told him there would be dragons-especially alien dragons.William's dreams of adventure are crushed when he's assigned to a boring library job. Instead of protecting the innocent and seeking glory as a member of the heroic Guard, he spends his days writing reports by candle light. At just seventeen, his life may as well be over.A powerful nobleman takes an interest in William's reports and announces an important mission that will decide the fate of the town. To his surprise, William is chosen to lead that mission.He is tested in every way imaginable, from surviving in the wilderness to defending himself and his team against bandits. Nothing, however, could prepare him for the shock of being captured by a colony of elusive but powerful dragons-creatures that had only existed in legend. After brokering an uneasy truce, William is released with news that could benefit not just the town, but all humanity.But the danger that awaits him on the trip home is greater than any he has faced before. Now William must make an impossible choice: save himself, or save the kingdom.
Både nationalt og internationalt står vi ved et vendepunkt. Den neoliberale epoke synes at rinde ud, og to overordnede fortællinger kappes om at sætte den politiske dagsorden. Kommer vi til at mangle arbejdskraft eller robotterne overtager robotterne flere og flere arbejdsfunktioner?Erik Christensens har været engageret i borgerlønsbevægelsen siden 2000, hvor han udgav sin store afhandling Borgerløn – fortællinger om en politisk ide. Den nye og aktuelle bog er mere pragmatisk. Her diskuterer Erik Christensen betingelserne for et gennembrud for forestillingen om en basisindkomst eller borgerløn. Hvis ideen om borgerløn skal sætte dagsordenen politisk, hævder Christensen, må den forbindes med et større projekt og en bredere fortælling, der indebærer en videreudvikling – i stedet for en afvikling – af velfærdsstaten. I et videre perspektiv ser Erik Christensen skabelsen af et bæredygtigt samfund som forbundet med gennemførelsen af borgerløn.Erik Christensens bog udkommer i serien Indsigt og utopi, hvor der sættes fokus på økonomiske, sociale og politiske ideer og korrektiver til den herskende udvikling.
"Havnearbejderstrejken i Esbjerg i 1893" er et lokalhistorisk bidrag til fortællingen om Esbjerg. En fortælling, der har havet og havnen som sine hovedpersoner, men også den lange tradition for arbejderfællesskab, solidaritet og fagforeningskultur. Bogen er en samfundsvidenskabelig undersøgelse af en vigtig lokalhistorisk begivenhed, som satte sit præg på Esbjergs arbejderkultur i mange år efterfølgende. Til trods for dette er strejken aldrig før blevet behandlet i en videnskabelig sammenhæng. "Havnearbejderstrejken i Esbjerg i 1893" er blevet til som led i en større undersøgelse af Specialarbejderforbundets fire afdelinger, hvoraf den ene er Esbjerg lokalafdeling.
Den danske venstrefløj er mange ting, men én ting er sikkert: Det sociale er den strukturerende ramme for al politisk udvikling og tænkning. I bogen giver Erik Christensen sit bud på den danske venstrefløjs historie og udvikling i 1970’erne. En periode, der bar præg af et dynamisk politisk landskab af jordskredssejre, venstrefløjs aktivisme og en højredrejning i befolkningen. Christensen vover desuden pelsen ved at give et bud på venstrefløjens fremtidige udviklingsmuligheder og placering i det danske politiske landskab.
I "Konflikter mellem faglærte og ufaglærte arbejdere" undersøger Erik Christensen forholdet mellem to grupper af arbejdstagere: faglærte og ufaglærte. Umiddelbart skulle man tro, at disse arbejdergrupperinger havde et ønske om fælles solidaritet, men arbejdsmarkedets beskaffenhed og den kapitalistiske virkelighed har gjort disse grupper til konkurrenter. Undersøgelsen er baseret på et stort datasæt. Blandt andet interviews med repræsentanter fra både de to fagforbund SiD og Dansk Metalforbund, samt en række andre relevante aktører og politiske interessenter. Bogen er blevet til på baggrund af forfatterens kandidatspeciale ved Aalborg Universitet, Institut for uddannelse og socialisering. Undersøgelsen er efterfølgende blevet udgivet som en forskningsrapport. "Konflikter mellem faglærte og ufaglærte arbejdere" henvender sig til alle, der har en interesse for de historiske dimensioner af nutidens arbejdsmarked, dets udvikling og organisering.
Samfundet er under udvikling, og med faldet af Berlinmuren og sammenbruddet af Sovjet har det internationale samfund gennemgået store forandringer på ganske kort tid. Erik Christensen, der tidligere har beskæftiget sig med ny-marxistisk teori og analyse, kaster sig i denne bog over disse nye vinde. Særligt udviklingen af det bæredygtige samfund og en alternativ indstilling til det herskende vækstbegreb gøres til genstand for analyse. "Nye værdier i poltik og samfund. Paradigmeskift og kulturbrydninger" er trods sine mere end 25 år stadig relevant, da en stor del af bogens temaer er højaktuelle og bliver diskuteret nationalt såvel som internationalt.
Den 15. februar 1984 havde SF 25 års jubilæum. I den forbindelse har lektor Erik Christensen på vegne af Aalborgs lokale partiforening tegnet en lokalhistorie over partiets dannelse og udvikling i den nordjyske by. Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for lokalhistorie såvel som partipolitik, samt de stridigheder og kompromisser som altid har været og altid vil være en del af et hvert partis dna.
Arbejderklassen, dens organisering og specifikke kultur varierer meget fra region til region i Danmark. I "Fagforeninger og lokalsamfund" har Erik Christensen kortlagt fire fagforeninger i tre vestjyske kommuner, og bidrager med en forståelse af og en optegnelse over den måde de fire lokalforeninger har udviklet sig tidens løb, samt hvad der adskiller- og samler dem. Indholdet til bogen er blevet til som et led i et to-årigt forskningsprojekt i perioden 1973-75, hvor Erik Christensen var tilknyttet en forskergruppe ved Sydjysk Universitet.
Lektor Erik Christensen giver i bogen fra 1973 sit bud på en systematisk skildring af den udvikling, som Lenins revolutionsteori gennemgik i perioden 1894 til 1917. Christensen påviser blandt andet, hvordan Lenin genovervejede og nytænkte sin teori hele tre gange samt hans mange styrker som politisk teoretiker.
PULS - natur/teknik 1. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster.PULS - natur/teknik 1. klasse grundbog indeholder kapitlerne: Hvor bor du? - Hvordan oplever du? - Kender du savannen? - Hvad smider du ud? - Hvad finder du i skoven? Kapitlerne er opbygget efter denne model:Intro: Med præsentation af kapitlets indhold ved en stor tegning, spørgsmål og aktiviteter, som sætter elevernes viden i centrum, og motiverer dem til det videre arbejde. Mål og centrale faglige begreber præsenteres. Fordybelse: Med vedkommende faglige tekster, samt kopisider med opgaver, eksperimenter og forsøg. Outro: Til evaluering.Se mere på www.puls.gyldendal.dk
PULS - natur/teknik 3. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster.PULS - natur/teknik giver liv til din undervisning.Grundbogen til 3. klasse indeholder kapitlerne: Hvad kan en sten fortælle? Hvorfor har Danmark broer? Hvor bliver affaldet af? Hvordan lever man sundt? Hvad var der før mobilen? Hvor lever isbjørnen? Kender du Norden? Hvad finder du ved vandhullet?PULS - natur/teknik har en struktureret opbygning, som er tilpasset undervisningen i natur/teknik. Kapitlerne er opbygget efter denne model: Intro: Med præsentation af kapitlets indhold ved en stor tegning, en lille fortælling, spørgsmål og aktiviteter, som sætter elevernes viden i centrum, og motiverer dem til det videre arbejde. Mål og centrale faglige begreber præsenteres. Fordybelse: Med vedkommende faglige tekster, samt kopisider med opgaver, eksperimenter og forsøg. Outro: Til evaluering. PULS - natur/teknik 3. klasse består af:PULS - natur/teknik 3. klasse grundbogPULS - natur/teknik 3. klasse i-bog se mere på www.puls.gyldendal.dk PULS - natur/teknik 3. klasse kopimappePULS - natur/teknik 3. klasse lærervejledning
PULS - natur/teknik 1. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster.PULS - natur/teknik 1. klasse lærervejledning med kopisider indeholder: En indledende del om PULS - natur/teknik og et afsnit om faglig læsning. En side-til-side-vejledning til grundbogens sider og de tilknyttede kopiark. 60 kopiark med opgaver, der knytter sig direkte til grundbogen. Kopiarkene indeholder oplæg til eksperimenter, forsøg og skriftlige øvelser.
PULS - natur/teknik 3. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster. PULS - natur/teknik 3. klasse kopimappe indeholder 89 kopisider, der knytter sig direkte til grundbogen. Kopiarkene indeholder oplæg til eksperimenter, forsøg og skriftlige øvelser. E-bogDenne titel findes også som e-bog.Denne titel indgår også i et pakketilbud hvor du kan købe fysisk mappe + e-bog samlet.
. Tjek på biologien - kopimappen til biologi i 7.-9. klasse indeholder 138 kopisider med supplerende skriftlige opgaver til biologiundervisningen. Alle kopisider kan anvendes uafhængigt af, hvilket biologisystem man i øvrigt benytter. Kopimappen er inddelt i følgende hovedkapitler: Tæt på dyr og planter Cellebiologi Fotosyntese og ånding Kredsløb i naturen Genetik Evolution Klassifikation Kroppen - dens opbygning og funktion Sundhed og livsstil Menneske og natur
PULS - natur/teknik 2. klasse lægger op til en undervisning, der veksler mellem teoretisk og praktisk arbejde i tæt samspil. Eleverne skal via deres sanser erkende og forstå deres omverden gennem opgaver, eksperimenter og grundbogens tekster. PULS - natur/teknik giver liv til din undervisning. PULS - natur/teknik 2. klasse lærervejledning med kopisider indeholder: En indledende del om PULS - natur/teknik og et afsnit om praktisk og undersøgende arbejdsformer. En samlet oversigt over, hvilke trinmål der bliver arbejdet med i kapitlerne i 1. og 2. klasse. En side-til-side-vejledning til grundbogens sider og de tilknyttede kopiark. 56 kopiark med opgaver, der knytter sig direkte til grundbogen.Kopiarkene indeholder oplæg til eksperimenter, forsøg og skriftlige øvelser. E-bogDenne titel findes også som e-bog.Denne titel indgår også i et pakketilbud hvor du kan købe fysisk mappe + e-bog samlet.
Here is presented a theory of music listening based on the understanding of hearing as a means of survival in a natural environment. Hearing permits the auditory perception of sounding objects, movements and spatial relations in the surrounding world, and the ability of music liestening is a development of this natural potential.
Poul Bjerre (1924-97) var en ener i dansk samfundsdebat. Han var arkitekt og fungerede som socialfilosof uden for den akademiske verdens mure og opdelinger. Poul Bjerre blev landskendt i 1974, da han stod bag en plan om at omdanne landsbyen Krejbjerg i Salling til et andelssamfund. Projektet blev siden skrinlagt, men Poul Bjerre fortsatte med at virke som inspirator og igangsætter i forhold til en række nyere social-økologiske eksperimenter og var en af hovedkræfterne bage de såkaldte Skive-seminarer. Bogen består af et resumé af Bjerres humanistisk-økologiske filosofi: "Rebelske samfundsvidenskaber" samt en række analyser af Bjerres filosofi og dens sammenhæng med forskellige videnskabelige paradigmer. Desuden findes artikler om hans lokalsamfundsmæssige virke og erindringsskitser fra forfatterkollegaer.
"Borgerløn - Fortællinger om en politisk idé" er resultatet af flere års forskning. Her gør Christensen status over samfundsvidenskabernes udvikling i relation til en overordnet idé: Borgerløn som element i en bæredygtig udvikling. Borgerløn opfattes af Christensen som en generel ret for alle borgere til en ydelse fra staten, hvor man kan leve på et beskedent niveau, men fri og uden forpligtelse til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.Borgerløn - Fortællinger om en politisk idé giver en samtidshistorisk analyse af den kritisk-utopiske tænknings udvikling siden 1970'erne. Bogen ser udviklingen med et unikt og komplekst blik for tendenser i den kritiske samfundsvidenskab.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.