Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Udeskole bygger på resultaterne fra forskningsprojektet TEACHOUT. De viser, at skolereformens ønsker om øget fokus på fysisk aktivitet, bevægelse, motivation og læring kan nås gennem en mere varieret skoledag med udeskole.Siden årtusindeskiftet har flere og flere elever deltaget i regelmæssig udeundervisning; knapt en femtedel af danske grundskoler har en eller flere klasser, der undervises i udeskoleforløb. Bogen Udeskole går i dybden med det hidtil største kvantitative og kvalitative studie af udeskole i dansk og international sammenhæng. Blandt resultaterne er:Udeskole kan øge graden af uforudsigelighed, så eleverne kan blive mere fleksible i deres opgaveløsning.Regelmæssig udeskole kan øge elevernes læsefærdigheder.Udeskole gennemført gennem et år øger elevernes lyst til skolearbejde.Elevernes hjælpsomhed og empati styrkes gennem regelmæssig udeundervisning.Udeskole kan have en positiv indvirkning på børn med adfærdsudfordringer som ADHD.Udeskole bidrager til øget fysisk aktivitet.Bogens forfattere beskriver og diskuterer ligeledes resultater fra de seneste 20 års forskning med fokus på det historiske og sundhedsmæssige aspekt, og de giver afsluttende læseren mulighed for at vurdere dansk udeskoleforskning i et internationalt perspektiv.Den henvender sig især til lærere, pædagoger, skoleledelser og studerende med interesse for udeskolens potentialer, ligesom den bestemt også bør skabe refleksion hos politikere, der beskæftiger sig med spørgsmål om, hvordan grundskolen kan fremme sundhed, trivsel og læring.Forfatterne er alle forskere og praktikere inden for udeskole i Danmark.
Siden årtusindeskiftet har flere og flere elever deltaget i regelmæssig udeundervisning, og den nyeste forskning viser da også, at knapt en femtedel af danske grundskoler har en eller flere klasser, der undervises i udeskoleforløb i naturen, på grønne arealer eller med besøg på kulturinstitutioner – ofte i skolens nærområde.Bogen beskriver og diskuterer resultater fra de seneste 20 års forskning i udeskole med fokus på det historiske og sundhedsmæssige aspekt. Her præsenteres læseren for resultaterne af de hidtil største danske forskningsprojekter i form af TEACHOUT-studiet samt Udvikling af Udeskole.Bogens sidste del giver læseren mulighed for at vurdere dansk udeskoleforskning i et internationalt perspektiv. Her gennemgås kortfattet tolv landes hidtidige forskning og arbejde med udeundervisning og med en særlig opmærksomhed på skotsk udeundervisning.Udeskole – TEACHOUT-projektets resultater henvender sig især til skoleledelser, lærere, pædagoger og studerende med interesse for de potentialer, udeskole har, ligesom den bestemt også bør skabe refleksion hos politikere, der beskæftiger sig med spørgsmål om, hvordan grundskolen kan fremme sundhed, trivsel og læring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.