Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Endnu et mesterstykke fra Danmarks grand old dramatiker Ernst Bruun Olsen. Denne gang er inspirationen Henrik Ibsen og dennes forhold til musen Suzannah.
DEN DANSKE KULTURSTYRELSE har valgt 2006 til "Renæssance-År". Det er tanken at pege på Renæssancens betydning i Danmark. Inden for dramaet er det naturligvis den engelske elizabethanske Renæssance med William Shakespeare der er den store inspirationskilde. BEGYNDELSEN TIL MODERNE TIDER handler om 1500-tallets engelske bønder der blev smidt på landevejene fordi fåreavl betalte sig bedre end landbrug. Hér skabtes industriens første lønproletariat. - BILL SHAKESPEARE forlader sin fødeby Stratford-on-Avon i 1587 og dukker op i London i 1592. Det er skuespillets hypotese at han i de mellemliggende år har oplevet og er påvirket af elendigheden på de engelske landeveje. Belyst forskelligt handler de to spil om denne side af Renæssancen.
Anden bind indeholder de tre skuespil1966-1972 "ARVEN"1989-2002 "PENSIONISTSAMTALER"2007 "SIDSTE AFTEN"
Molière brugte for sidste gang sin armstol som Argan i "Den indbildte Syge". Det var i 1673 - altså for 333 år siden. Stolen opbevares stadig på Comédie Francaise.
Det herskende teater er de herskendes teater. Claire Lacombe brød ud af dette teater og søgte til den første store franske revolutions barske virkelighed - hvor hun i kamp for Kvindens ligerettigheder blev en taber - men dog set i historisk perspektiv en af de mange langsomt sejrende tabere. Så voldsomme vilkår havde Betty Nansen ikke i Danmark. Hun måtte blive i det herskende danske teater. Men i sin protest mod forholdene og i sin vilje til at ændre verden gav hun sit liv og sin kunst mening. Fotografen Per Kruses foto af Gladsaxe Teaters ensemble er tydeligt inspireret af Eugène Delacroix's maleri fra den næste franske revolution i juli 1830: "Friheden fører folket på barrikaderne" - og gir et festligt og romantisk billede af Kvinden som Friheden: Revolutionens anfører - mens de for længst afdøde Ludvig den 16., Danton og Robespierre forholder sig lidt passivt.
MOLIÈRE (1622-73) var akademisk uddannet og kendte til græsk-romersk kultur i almindelighed - og som teatermand i særdeleshed til tragedien og komedien - hvor den græske opstod et halvt årtusind før Kristendommen. »Den græske ånd« synes at være baggrunden for TARTUFFE eller HYKLEREN hvor Molière satiriserer over den franske »hellige kabale« i Solkongen Ludvig den 14.s imperie. - I det 21.århundredes »imperie« er hykleriet stadig markant – både inden for det politiske - og inden for det kirkelige - hvor adskillige hykleriske politikere og præster påberåber sig Kristendommen som den eneste bærende kultur – til trods for at moderne europæisk åndsliv (og teatret!) har sit udspring betydeligt længere tilbage i tiden.
Bind 1 indeholder følgende 3 skuespil:1939-1941: "DE FØRSTE SAMTALER"1937-1945: "AKTION"1945-1949: "VENTESALEN"
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.