Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
SOCIAL LÆRING præsenterer en konkret og praksisnær metode til at give de professionelle i skoleverdenen retning og systematik i deres møde med børn med socialkognitive vanskeligheder.Social Læring-metoden er udviklet af bogens forfattere og bygger på et børnesyn, der er inspireret af positiv voksenstøtte og Nest programmet. Nest er oprindeligt udviklet i New York i USA som et skoleprogram til undervisning af børn med autisme sammen med børn uden autisme. Bogen og metoden udspringer af forfatternes mangeårige arbejde i Nest programmet i Danmark, der blev startet i Aarhus i 2016. Bogen tager udgangspunkt i en mindre gruppe og bruger den som platform til at implementere indsatser i det større klassefællesskab. Social Læring er således en metode, der har potentiale til at indgå og bidrage i de mellemformer, der løbende opstår mellem det almene og specielle i skoleverdenen.Bogens overordnede mål er således at støtte, vejlede og inspirere professionelle voksne i arbejdet med at få børn med socialkognitive vanskeligheder til at lykkes bedre i fællesskaber. SOCIAL LÆRING henvender sig til lærere, pædagoger og PPR-psykologer, der arbejder praksisnært ind i skoleverdenen samt uddannelsesinstitutioner, der er rettet mod pædagog- og læreruddannelsen.Bogens forfattere:Alle bogens forfattere har været en del af Nest projektet i Aarhus siden opstarten i 2016.- EVA BARTRAM (RED.) er aut. psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- MADS DAHLSTRØM (RED.) er lærer og cand.pæd. i pædagogisk filosofi og arbejder i dag som konsulent i Viborg Kommune.- CAMILLA TAN HØEGH er aut. psykolog og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- RIKKE LAMBÆK er lærer i en Nest klasse og konstitueret pædagogisk leder for Nest klasserne på Katrinebjergskolen.- KARINA DAMGAARD POULSEN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.- MORTEN BÆKKE RØNN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.
Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang. Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne - alt sammen i et dansk perspektiv.
Nest metoder - inspiration til inkluderende fællesskaber er en beskrivelse af metoder, der anvendes i Nest programmets indskolingsklasser, hvor børn med og uden autisme undervises sammen. Metoderne er bygget op omkring fire kategorier, som refererer til områder, hvor børn med autisme typisk har brug for støtte: Socialt samspilKontakt og kommunikation Selvregulering Overblik og struktur.I Nest klasser er metoderne en del af den fælles pædagogiske tilgang i klassen, og i bogen præsenteres i alt 22 metoder, der i større eller mindre grad er en naturlig del af en Nest klasse. Igennem metoderne tydeliggøres det, hvordan pædagogikken i Nest kan se ud i praksis på baggrund af det fundament, de værdier og den viden, som programmet bygger på. Metoderne er bud på, hvad der kan bidrage til at understøtte et læringsrum, hvor alle oplever sig som hørende til. Nest pædagogikken handler om at have et særligt fokus på etableringen af et stabilt, roligt og fordybende fagligt og socialt fællesskab. Det gælder både for eleverne og de professionelle, som må lære og aflære en række pædagogiske rutiner og tilegne sig nye samarbejdsformer.Bogen introducerer de enkelte metoder, giver en uddybende argumentation for formålet med den enkelte metode og kommer med konkrete eksempler på, hvordan metoden kan se ud i en Nest klasse. Metoderne formidles til inspiration for andre, der ønsker at arbejde mod en mere inkluderende pædagogik - både i og uden for Nest.Nest programmet (ASD Nest Support Project) er oversat fra en amerikansk kontekst og udviklet på New York University, NYU Steinhardt School for Culture, Education, and Human Development og er en del af Steinhardt’s Metropolitan Center for Research on Equity and the Transformation of Schools.PPR i Aarhus Kommune har med støtte fra Egmont Fonden hentet programmet fra USA, oversat det til en dansk kontekst og sammen med modelskolen Katrinebjergskolen implementeret Nest klasser i Aarhus Kommune. Bogen er skrevet af en gruppe medarbejdere fra PPR i Aarhus: Dorthe Møller Andersen, Eva Bartram, Anita Boelsmand, Stine Clasen (red.), Anna Crawford Kromann, Camilla Tan Høegh og Katrine Tranum Thomsen (red.).
Tjek på Nest som Mellemform er en bog, der har modet til at insistere på kvalitet i de inkluderende mellemformer og samtidig bidrage med konkrete forslag til realiserbare, samarbejdende og nyskabende rammer og strukturer omkring undervisningen. Bogen præsenterer en teoretisk og praktisk vej i arbejdet med at fusionere almen- og specialpædagogik i skolen og tilbyder tre veje til stærkere børnefællesskaber og læringsmiljøer: · Tjeklister – sikrer, at vi får samlet og struktureret den viden og de erfaringer, der allerede er til rådighed. Tjeklisten repræsenterer det praktiske og fastholdende element, der sikrer en bæredygtig pædagogik over tid. · Nest – illustrerer det nødvendige og forpligtende samarbejde mellem det, vi tror på, siger og gør. Arbejdet med Nest og Nøddeskalsmodellen sikrer, at børnesyn og læringssyn omsættes til en konkret pædagogisk virkelighed til læring og udvikling for både børn og voksne. · Mellemformer – illustreret ved Tretrinsmodellen – handler om god undervisning for alle ved hjælp af flere specialpædagogiske redskaber i almenundervisningen. Mellemformer med fokus på co-teaching, fysiske rammer, Social Læring og kommunikation kan vise praksisnære og sammenhængende modeller, når en skole, der favner de mange, skal realiseres. Bogens målgruppe er primært praktikere i skoleverdenen, undervisere såvel som ledere, undervisere og studerende på læreruddannelsen samt PPR-psykologer og konsulenter, der arbejder i det praksisnære felt på skolerne.
Nest metoder - inspiration til inkluderende fællesskaber er en beskrivelse af metoder, der anvendes i Nest programmets indskolingsklasser, hvor børn med og uden autisme undervises sammen. Metoderne er bygget op omkring fire kategorier, som refererer til områder, hvor børn med autisme typisk har brug for støtte:- Socialt samspil- Kontakt og kommunikation- Selvregulering- Overblik og struktur.I Nest klasser er metoderne en del af den fælles pædagogiske tilgang i klassen, og i bogen præsenteres i alt 22 metoder, der i større eller mindre grad er en naturlig del af en Nest klasse. Igennem metoderne tydeliggøres det, hvordan pædagogikken i Nest kan se ud i praksis på baggrund af det fundament, de værdier og den viden, som programmet bygger på. Metoderne er bud på, hvad der kan bidrage til at understøtte et læringsrum, hvor alle oplever sig som hørende til. Nest pædagogikken handler om at have et særligt fokus på etableringen af et stabilt, roligt og fordybende fagligt og socialt fællesskab. Det gælder både for eleverne og de professionelle, som må lære og aflære en række pædagogiske rutiner og tilegne sig nye samarbejdsformer.Bogen introducerer de enkelte metoder, giver en uddybende argumentation for formålet med den enkelte metode og kommer med konkrete eksempler på, hvordan metoden kan se ud i en Nest klasse. Metoderne formidles til inspiration for andre, der ønsker at arbejde mod en mere inkluderende pædagogik - både i og uden for Nest.Nest programmet (ASD Nest Support Project) er oversat fra en amerikansk kontekst og udviklet på New York University, NYU Steinhardt School for Culture, Education, and Human Development og er en del af Steinhardt's Metropolitan Center for Research on Equity and the Transformation of Schools.PPR i Aarhus Kommune har med støtte fra Egmont Fonden hentet programmet fra USA, oversat det til en dansk kontekst og sammen med modelskolen Katrinebjergskolen implementeret Nest klasser i Aarhus Kommune. Bogen er skrevet af en gruppe medarbejdere fra PPR i Aarhus: Dorthe Møller Andersen, Eva Bartram, Anita Boelsmand, Stine Clasen (red.), Anna Crawford Kromann, Camilla Tan Høegh og Katrine Tranum Thomsen (red.).Omtale af bogen'Det er en meget let anvendelig bog for alle som arbejder med Nest-klasser. De 22 metoder har alle stor relevans og er gode pædagogiske værktøjer til at få Nest-klasser til at fungere optimalt.' - Dansk BiblioteksCenter'Læseren får fuld valuta for pengene i denne bog, hvor Nest-programmets metoder præsenteres. Metoderne er grundigt beskrevet og direkte anvendelige, uanset om disse bruges i fuld udstrækning som Nest-model eller blot som inspiration mod en mere inkluderende praksis. (...) For kommunen, der overvejer at implementere Nest, er denne bog obligatorisk. For alle os andre er den en gave.' - Folkeskolen
Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang.Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne – alt sammen i et dansk perspektiv.Bogen fremmer en inklusionsdiskurs, hvor det ikke bare handler om at inkludere børn med særlige behov i almenmiljøer, men hvor det i høj grad og måske i særlig grad handler om at etablere inkluderende læringsmiljøer for alle børn. Nest klasser og Nest skoler ses nemlig som et konkret bud på en tredje vej at gå for at skabe bæredygtige, vedvarende, pædagogiske miljøer for børn med og uden særlige behov, og hvor samarbejde mellem forskellige aktører og hensigtsmæssige strategier i og omkring klassen har afgørende betydning for, at Nest klassen bliver den trygge rede, i hvilken børn både med og uden autisme skal lære og udvikle sig i. Bogen henvender sig til ledelse og pædagogisk personale på skoler samt til PPR-personale og forvaltninger, idet det netop er samskabelsen mellem de centrale og decentrale led, der er med til at sikre sammenhængskraften og dermed bæredygtigheden over tid.Hvis børn ikke lærer på den måde, som vi underviser dem, må vi undervise dem på en anden måde.Omtale af bogen'En spændende bog med interessante introduktioner til både tænkningen i Nest og eksempler på det pædagogisk/didaktiske arbejde i praksis. Samtidig er det interessant at læse om, hvordan autismeforståelser bliver omsat til konkret pædagogik, da det jo netop er det punkt, som både er essentielt og vanskeligt i praksis. Måden at forstå ASF-problematikker på er anderledes beskrevet end i mange andre af de beskrivelser, man som praktiker kan finde i eksisterende bøger og artikler, og er af den grund en forfriskende måde at præsentere feltet og forståelsen på. Bogen er tydeligt skrevet af gode ildsjæle, som er super dedikerede til både projektet og børnene – og måske netop i kraft af dette også opnår gode resultater.' - Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, forfatter og foredragsholder'Jeg havde glædet mig til at læse denne bog, og jeg fik mine forventninger indfriet. Nest Programmet i Danmark – En tredje vej til inkluderende fællesskaber er hurtigt læst, velskrevet og letforståelig. For mig var bogen en læseværdig og spændende indføring i en pædagogisk praksis, der på den ene side indeholder velkendte specialpædagogiske metoder og på den anden side åbner op for nye perspektiver i forhold til inklusion, der bestemt er værd at udforske.' - Folkeskolen - Læs hele anmeldelsen her
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.