Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den sky romantiker er beretningen om en af Danmarks helt store musikalske skikkelser – komponisten Kai Normann Andersen – hans værk og liv 1900-1967.Kai Normann Andersen var en meget beskeden mand, og det til trods for, at han havde nok at prale af. Han har komponeret i nærheden af 1000 melodier, og langt de fleste danskere kender mindst én af hans sange: Glemmer du, Man binder os på mund og hånd, I dit korte liv, Den allersidste dans, Den gamle skærslippers forårssang … og vi kender også dem, han arbejdede tæt sammen med: Liva Weel, Poul Henningsen, Marguerite Viby, Børge og Arvid Müller, Mogens Dam, Otto Lington, Poul Reichhardt ... og selvfølgelig hans partner gennem et langt liv Ellen Gottschalch. Kai Normann Andersen var dansker, men han elskede alt hvad der var fransk. Han forsynede os med mange af de revy- og filmsange, som i tre generationer er blevet sunget og fløjtet her i landet på gaden, på plade og i radioen. Det siges ofte, at hvis han havde været amerikaner, havde han indtaget Hollywood med hud og hår. På linje med Richard Rodgers, Irving Berlin og Cole Porter.I Den sky romantiker får læseren et overblik over og grundigt indblik i tidens underholdningsmusik, revy, film, dans, politik og kulturpolitik, og dertil er bogen propfuld af hidtil ukendte billeder og andre dokumenter om ’de vilde tyvere’, ’de farlige tredivere’, krig og efterkrig og hvad der fulgte. Kai Normann Andersen var med, og hans musik ses i lyset af verden omkring den.CD vedlagt
Der er nok at tage af. Den klassiske musiks lagre er uudtømmelige - vi kan bare tage for os af retterne. Der er klassisk for alle. Her i bogen skriver vi om nogle af dem. Tyve af de rigtigt gode af Bach, Bernstein, Orff, Mozart . De fortæller alle sammen en god historie - om kærlighed, om fortvivlelse, optur og nedtur, glæde og sorg. Det handler altså om musikken selv. Den måde, vi omgås musikken på - i sprog, teori, teknik etc - behandles i kapitlerne ind imellem. Vi taler om musikken, og vi taler om musikken i et sprog, som er ligetil. Der er ingen underlige fagudtryk eller svære begreber. Det er slet ikke nødvendigt, for musikkens sprog er for alle - klassisk for alle. Selve musikken - den levende musik - er der også. For på bogens hjemmeside www.klassiskforalle.dk ligger den klar. Musikken i de bedste indspilninger, og oven i købet nyttige versioner af de tyve musikstykker med kommentarer, mens musikken spiller. Som om vi sad sammen og snakkede om det. Vi deler vores erfaringer, så der bliver klassisk for alle. Klassisk for alle er for dem, der har lyst til at komme ind i den klassiske musiks verden og gerne vil vide mere. Klassisk for alle er bogen, der uden nørderi og indforståede fagudtryk fortæller om musikken og dens skabere, om instrumenterne, om udtale af navne, om noder, tonearter, om dirigenten og mange andre emner fra den klassiske musiks verden. Klassisk for alle har masser af billeder, som fortæller deres egen historie om musikken, musikerne og musikkens publikum. Klassisk for alle er en bog og en hjemmeside, men først og fremmest musik. Gå frem og tilbage mellem musikken og det, der omgiver den, viden, kommentarer, synspunkter. Og vælg selv hvornår du vil nyde den rene musik i lyset af din nye viden.
Vi er kommet til det der gode sted i musikken - og så mærker vi det: vi får gåsehud, fordi det er så dejligt, spændende, forløsende. En melodistump, en klang, et instrument … Men hvad er det, der sker? Med musikken og med os?Bogen søger efter svar. Og det finurlige fænomen ’tritonus’ trænger sig på – denne særlige frase eller klang, som har spillet en dramatisk rolle i musikken siden Middelalderen, hvor kirken ligefrem forbød den og kaldte den diabolus in musica – djævelen i musikken!Tritonus dukker ofte op, hvor der sker noget dramatisk, følelsesfuldt, lækkert ... i jazz, klassisk, rock, salmer … og vi møder den også i litteraturen.
MAN SKAL IKKE LADE SIG SLÅ UD AF KENDSGERNINGERNE har været teateret RIDDERSALENs motto fra Jytte Abildstrøm tog over i 1970. Så det kan passende være opfordringen til læseren af de mange beretninger om teateret, som er samlet i denne bog – beretninger som er skrevet af dem, der var med. Der er god grund til at spærre øjnene op, når en broget flok af RIDDERSALENs nuværende og tidligere medarbejdere fortæller om en hverdag, som tit er en fest, om en leg, som også er en kamp, om forhindringer, glæder, sorger, samvær, opture og nedture. Om kænguru-stylter, dukketeater, italienske klovner, fjællebodsteater og busturnéer, trylleri og kammeratskab. Det er også historierne om hvorfor og hvordan de mange skuespillere, musikere, folk på værksted og kontor mv overhovedet kom til RIDDERSALEN – og hvorfor de blev der. Men det er nok først og fremmest en fælles beretning om et enestående fællesskab, som ofte har trodset kendsgerningerne og ikke alene skabt herlige forestillinger, men også i miljøåret 1987 gik sammen om fænomenet ’Ånd i Hånd’ og et økologisk hus i tilknytning til RIDDERSALEN.Bogen er et festskrift – en hyldest til et teater, hvor drømmene kommer til live på scenen – gerne på trods af kendsgerningerne.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.