Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Science Technology Society-studier (STS) forsøger at afdække og beskrive de ofte meget brogede relationer mellem mennesker, ting, videnskab, teknologi og organisation. Der er tale om en forholdsvis ny videnskabelig strømning, der går på tværs af en række traditionelle skillelinjer. Fællesnævneren er, at der ikke sættes skarpe skel mellem videnskab, teknologi og samfund. STS-studier bliver således mere og mere aktuelle i en tid, hvor blandt andet it, bioteknologi og nye organisationsformer ændrer vores måde at opfatte verden på.Introduktion til STS er den første danske grundbog om dette nye felt. Bogen giver en pædagogisk introduktion til STS-studier og den forskelligartede og ofte vanskelige primærlitteratur, der kendetegner feltet. Forfatterne præsenterer blandt andet socialkonstruktivistiske tilgange til videnskab og teknologi, gennemgår aktør-netværksteori og beskriver etnometodologiske, feministiske og posthumanistiske perspektiver på STS-studier.Introduktion til STS henvender sig til undervisere og studerende inden for en bred vifte af fag - fra ingeniør- og sundhedsuddannelserne over sociologi og samfundsfag til filosofi, psykologi og kulturstudierne på universitetet.
Teknologi i sundhedspraksis behandler teknologiens betydning i sundhedsvæsenet. Teknologi er ikke blot er et funktionelt værktøj, som sundhedsprofessionelle, patienter og borgere kan benytte sig af. Tværtimod er den med til at præge de beslutninger, der tages, og de handlinger, der udføres. Bogens målgruppe er en bred vifte af sundhedsprofessionelle både i undervisningssammenhæng og praksis.
Videnskabs- og teknologistudier (STS) er et internationalt forskningsfelt, som undersøger hvordan videnskab, samfund og teknologi samskabes. Bogen er tænkt som en ny og opdateret introduktion til STS som felt, og kapitlerne giver forskellige bud på, hvordan videnskab, teknologi og samfund væves ind i hinanden. Klimaforandringer, googlebriller, fertilitetsbehandling, genmodificerede fødevarer, digitalisering og postfaktualitet optræder bl.a. i denne bog som aktuelle eksempler på hvordan videnskab og teknologi påvirker samfundsforhold stærkere end nogensinde før. Men eksemplerne viser også, at teknologi, videnskab og vores opfattelse af naturen i lige så høj grad er præget af sociale forhold og processer.Bogen er redigeret af Peter Danholt, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet, og Christopher Gad, lektor på IT-universitetet, København.Derudover er der kapitler forfattet af Stine Willum Adrian, Casper Andersen, Mikkel Bille, Andreas Birkbak, Anders Blok, Lasse Blond, Claus Bossen, Maja Horst, Klaus Høyer, Casper Bruun Jensen, Torben Elgaard Jensen, Henriette Langstrup, Peter Lauritsen, Kristian Hvidtfelt Nielsen, Finn Olesen, Helene Ratner, Søren Riis, Kasper Schiølin og Brit Ross Winthereik.
Science Technology Society-studier (STS) forsøger at afdække og beskrive de ofte meget brogede relationer mellem mennesker, ting, videnskab, teknologi og organisation. Der er tale om en forholdsvis ny videnskabelig strømning, der går på tværs af en række traditionelle skillelinjer. Fællesnævneren er, at der ikke sættes skarpe skel mellem videnskab, teknologi og samfund. STS-studier bliver således mere og mere aktuelle i en tid, hvor blandt andet it, bioteknologi og nye organisationsformer ændrer vores måde at opfatte verden på. Introduktion til STS er den første danske grundbog om dette nye felt. Bogen giver en pædagogisk introduktion til STS-studier og den forskelligartede og ofte vanskelige primærlitteratur, der kendetegner feltet. Forfatterne præsenterer blandt andet socialkonstruktivistiske tilgange til videnskab og teknologi, gennemgår aktør-netværksteori og beskriver etnometodologiske, feministiske og posthumanistiske perspektiver på STS-studier. Introduktion til STS henvender sig til undervisere og studerende inden for en bred vifte af fag - fra ingeniør- og sundhedsuddannelserne over sociologi og samfundsfag til filosofi, psykologi og kulturstudierne på universitetet.
Om end den økonomiske teori i dag synes at fremstå som en stærk videnskab kendetegnet ved en udpræget brug af formalistiske metoder, har også moderne økonomer behov for en teorihistorisk ballast. Alene af den årsag at den moderne økonomiske tankegang har rødder tilbage i tiden. Hvis vi skal forstå nutiden korrekt, bør vi have kendskab til vores fortid - ofte er et teoretisk udsagn set før, ligesom argumenterne for og imod er præsenteret tidligere. I denne bog, "Den økonomiske teoris rødder - fra Aristoteles til Lucas", belyses den økonomiske teoris udvikling fra de første spæde græske forsøg godt 400 år f. Kr. helt op til vores egen samtid med en præsentation af moderne makroteori. Samtidig forsøger fremstillingen at sætte den økonomiske teoris udvikling i et videnskabsteoretisk perspektiv.
MAKROØKONOMI OG VIRKELIGHED beskriver den makroøkonomiske udviklingshistorie frem mod den nuværende moderne makroøkonomiske mainstream forståelse. Den starter med Milton Friedman og den monetaristiske revolte mod den traditionelle keynesianske teoridannelse, hvorefter udvalgte aspekter af den ny-klassiske såvel som den ny-keynesianske tankegang præsenteres. Deres teoretiske forskellighed til trods blev deres fælles metodologiske forståelse fundamentet for en ny syntese i makroteori. The New Neoclassical Synthesis med dens DSGE-modeller så dermed dagens lys.Gennem brugen af citater og primærkilder søger bogen at give en nuanceret og retvisende fremstilling af teoriernes udvikling. Læseren opfordres til kritisk refleksion og får indsigt i, hvordan forskellige perspektiver kan forme vores forståelse af makroteoriens komplekse historie. Bogen tilbyder ikke kun en intellektuel rejse gennem makroteoriens udvikling, men også inspiration til yderligere fordybelse og kritisk refleksion.Finn Olesen (f. 1959) er cand.oecon fra Aarhus Universitet og ph.d. fra Roskilde Universitet. Siden 2011 har han været professor i makroøkonomi ved Aalborg Universitet. Han forsker primært inden for makroøkonomi, post keynesiansk teori, økonomisk teorihistorie og økonomisk metodologi. Han er tidligere forskningsleder af den makroøkonomiske gruppe ved Aalborg University Business School.
MAKROØKONOMI OG VIRKELIGHED beskriver den makro-økonomiske udviklingshistorie frem mod den nuværendemoderne makroøkonomiske mainstream forståelse. Den startermed Milton Friedman og den monetaristiske revolte mod dentraditionelle keynesianske teoridannelse, hvorefter udvalgteaspekter af den ny-klassiske såvel som den ny-keynesiansketankegang præsenteres. Deres teoretiske forskellighed til trodsblev deres fælles metodologiske forståelse fundamentet for enny syntese i makroteori. The New Neoclassical Synthesis meddens DSGE-modeller så dermed dagens lys.Gennem brugen af citater og primærkilder søger bogen at giveen nuanceret og retvisende fremstilling af teoriernes udvikling.Læseren opfordres til kritisk refleksion og får indsigt i, hvordanforskellige perspektiver kan forme vores forståelse af makroteorienskomplekse historie. Bogen tilbyder ikke kun en intellektuelrejse gennem makroteoriens udvikling, men også inspirationtil yderligere fordybelse og kritisk refleksion.Finn Olesen (f. 1959) er cand.oecon fra Aarhus Universitetog ph.d. fra Roskilde Universitet. Siden 2011 har han væretprofessor i makroøkonomi ved Aalborg Universitet. Han forskerprimært inden for makroøkonomi, post keynesiansk teori, økonomiskteorihistorie og økonomisk metodologi. Han er tidligereforskningsleder af den makroøkonomiske gruppe ved AalborgUniversity Business School.
Demonstrating that there are (superior) alternatives to the modern macroeconomic mainstream and its DSGE models, this book presents the cutting edge of in macroeconomic modelling, economic policy, and methodology from the perspective of heterodox economic thinking.
Denne bog handler om teknologi i sygeplejepraksis. Teknologiske apparater, instrumenter og systemer spiller en stadig større rolle i plejen og medvirker til at skabe forandring og nye relationer. Det stiller krav til, at du som sygeplejerske kan arbejde på nye måder og forholde dig til teknologier i brug. Forfatterne til denne bog anvender en relationel teknologiforståelse: Teknologi er hverken et neutralt instrument eller en bestemmende faktor i sygepleje. Teknologi får først og fremmest betydning, når den indgår i relationer med mennesker i konkrete arbejdssituationer. Forfatterne præsenterer en række sammenhængende teorier, begreber og modeller, som du kan tage med dig og aktivt bruge i mødet med teknologier. Bogen består af to dele. Første del indledes med et historisk perspektiv på den teknologiske udvikling i sundhedsvæsenet. Dernæst rettes blikket mere specifikt mod teknologi i sygeplejefaget, og der foretages en række teoretiske nedslag. I anden del får du viden om udvalgte praksisfilosofiske og sociologiske forståelser af teknologi. Desuden introduceres til en række sammenhængende begreber og modeller til teknologianalyse. Bogen samler trådene i et afsluttende kapitel med analyser af forskellige cases. Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende og uddannede sygeplejersker, men andre faggrupper med interesse for bogens tema kan også læse med.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.