Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forholdet mellem Saudi Arabien og Iran er spændt til bristepunktet. Et hadefuldt forhold mellem de to lande har eksisteret i 1400 år og har sit udspring i religionen, for når den ene part er Sunny og den anden Shia, så kan så forskellige fortolkninger af Koranen kun føre til konflikt.Nu forværres det indbyrdes forhold, for Iran har udviklet et nyt forsvarsvåben, en dronebåret minibombe med stor sprængkraft, og denne bombe skal forhindre fjendtlige lande i at sende fly eller skibe ind i Iran. En uacceptabel provokation, sådan fortolkes forsvarsvåbnet i Riyadh. Saudiske spioner sendes ind i fjendeland, og der bæres ved til det ulmende bål.
Broder Vital, født ind i en fattig fiskerfamilie på Bretagnes nordkyst. For klejn til fiskeri, men usædvanligt begavet. Klosteruddannelse i Cluny og Clairvaux. Til Danmark på mission, møder Absalon og Knud 6. Bliver rådgiver for kongen, ender i dansk korstog, såres i det hellige land. Frankrig, han formidler kongens ægteskab med danske prinsesse Ingeborg og efterfølgende dramaer. Karriere i Lateranet, pave Innocent III sender ham på nyt korstog, 4. korstog der ender med plyndring af kristne byer, bl.a. Konstantinopel. Broder Vital er nu svag i troen, træt af kirken, men involveres i pavens krig mod katharerne. Sætter sig op mod paven. Kætter! Nu er broder Vital en mand på flugtHan ønskede sig et klosterliv i bøn og arbejde, men hans evner tvang ham ud i kirkepolitik og i kejserlige og kongelige problemer. På trods af stemplet som kætter lovede paven ham et otium i sikkerhed bag klostrets mure, men stærke kræfter ville forhindre at Vital nåede over klostermuren. Skulle et liv i bøn og arbejde forblive et fromt ønske, eller ....?Mod kættere kendte paven kun et middel, bålet! Men der var i 1100-tallet andre kræfter på spil end de pavelige.
Et terrorangreb i Kerteminde? Umuligt, tænker politikommissær Karl Georg Bentzen. Kerteminde er vel det sidste sted man ville vælge. Men signalerne var ikke til at overse, signaler opsnappet af Interpol og videresendt til dansk politi. Hvad han ikke vidste, dengang, var at en lokal bande ved tilfældets (u)gunst havde fået kontakt med ISIS-bagmænd, der ville bruge Kerteminde som indgangsport til det danske marked – markedet for heroin. Flygtningestrømmene op gennem Europa og de vanskeligheder de har medført med grænselukninger og øget grænsekontrol har vanskeliggjort den illegale transport af heroin, de forbudte stoffer der især kommer fra Afghanistan, verdens største heroinproducent, men en ny og potent spiller dukker op på markedet, Islamisk Stat, og man tilbyder at sikre de illegale varers transport, men under forudsætning af at der på modtagerstedet organiseres markante begivenheder, der kunne demonstrere organisationens tilstedeværelse og magt. Skulle fiskerihavnen i Kerteminde, funderer Bentzen, virkelig være udset som det sted, som banderne vil benytte i den illegale trafik, og tilsvarende være offer for horrible angreb? Politikommissær Karl Georg Bentzen og hans folk står nu overfor en voldsom udfordring, ikke kun at standse den illegale transport af stoffer, men i høj grad også at forhindre de planlagte voldsomme begivenheder i fredelige Kerteminde ...
Vil man forsøge at danne sig et billede af den mand, der for 2000 år siden vandrede ad Galilæas stier, prædikede og helbredte, må man nok skubbe kirkelige dogmer og myter til side. Det er hvad jeg vil forsøge med denne bog, at danne mig et billede af mennesket Jesus som hans familie, venner og fjender så ham, før nogen kendte til begreber som Kristus, kristendom, evangelier m.v. Han voksede op i et jødisk besat land, under turbulente forhold med militær undertrykkelse, social uro og stor nød i de lavere samfundsklasser. Både den militære undertrykkelse og den sociale fornedrelse må have præget et tænkende menneske. Han startede som prædikant, engagerede sig dybt i helbredelse, healing, men påvirket af den militære underkuelse og den sociale uretfærdighed voksede rebellen langsomt frem, først deroppe i Galilæa og siden i Jerusalem – og Rom lyttede. Troen er ikke relevant i en historisk bog. Den hører senere tider til.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.