Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen introducerer en grundlæggende tænkning i arbejdet med udvikling af kvalitet - en arbejdsmåde, der samtidig integrerer evalueringen i udviklingsprocessen.Opgaven med at udvikle og evaluere kvalitet giver store udfordringer til de professionelle i en praksis som skolens.Det pædagogiske område har meget komplekse udviklingsfelter, der ikke må reduceres til forenklede forestillinger om mål-opfyldelse. Der er i stedet behov for metoder, som kan bruges til at håndtere det komplekse i den konkrete sammenhæng. Og der er behov for at kende tænkningen bag metoderne.Tegn er noget vi bestemmer... er en bog, der henvender sig til professionsområdet på de videregående uddanneler.
Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner handler om nogle af de mest centrale personer i moderne organisationer og deres ledelse. Bogen belyser den voksende gruppe af særlige organisatoriske ressourcepersoner, som vi kender for deres formelle funktioner som koordinatorer, vejledere, tovholdere, projektansvarlige, fagspecialister, udviklingskonsulenter mv.Dette medarbejderlag eller mellemlag udgør en broget gruppe af organisatoriske ressourcepersoner, for hvem det gælder, at de har formelle organisatoriske opgaver, der involverer kolleger og kollegers opgaveløsning, og som uden at have formelt personaleansvar - og dermed tilsvarende ledelsesbeføjelser - alligevel kommer til at fungere ledende i den organisatoriske sammenhæng. De organisatoriske ressourcepersoner har funktioner, der ofte bringer dem på mellemhånd i organisationen, og en frugtbar ledelse af disse organisatoriske mellemmænd forudsætter en forståelse af deres særlige organisatoriske vilkår.Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner giver en række hjælpsomme perspektiver til at forstå og håndtere dette. Bogen er oplagt til videreuddannelse af ledere og ressourcepersoner på især Diplom- og masterniveau og berigende læsning for alle, der har interesse i at blive klogere på ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner - og for ressourcepersonerne selv.
Hvad er det egentlig teamene skal i skolen? Hvad sker der, når skolen sigter efter professionelle læringsfællesskaber? Hvordan kan man organisere, koordinere og lede skolens professionelle samarbejde om opgaveløsning og læring?Teamorganiseringen har i mange år været et selvfølgeligt svar, når rammerne skulle gives for samarbejdet mellem skolens professionelle – nogle steder som et forum for arbejdsdeling og andre steder som en mere forpligtende professionel funktion. Med det aktuelle fokus på professionelle læringsfællesskaber i skolen og med en mere organisatorisk dagsorden for samarbejdet, bliver alle skoler udfordret på at overveje deres professionelle teamorganisering og ambitionen om et samarbejde i lærende fællesskaber.‘Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen’ belyser hjælpsomt en lang række af disse grundlæggende overvejelser og kvalificerer dermed de handlemuligheder, som skolens ledelse, teamkoordinatorer og andre centrale aktører har i skolens praksis.
‘Ledelse gennem skolens ressourcepersoner’ belyser et af de meget aktuelle mulighedsfelter for skoleledelse i praksis: satsningen på vejledere, koordinatorer og andre ressourcepersoner som katalysatorer for den professionelle udvikling og skolens opgaveløsning. Skolens ressourcepersoner er under forandring fra alene at være faglige og kollegiale til nu også at være organisatoriske mellemmænd, og bogen behandler derfor udfordringer og muligheder for skolens ressourcepersoner i et organisatorisk perspektiv. Bogens forfattere reflekterer på forskellig vis de aktuelle betingelser for at indgå som ressourcepersoner og for at lede med ressourcepersoner i skolen. Bogen indeholder bidrag af: Thomas Albrechtsen, Bente Kjeldberg Bro Andersen, Frode Boye Andersen, Anne Agerbak Bilde, Kasper Trolle Elmholdt, Jan Grønnebæk, Janne Hedegaard Hansen, Sanna Lassen, Jens H. Lund, Christian T. Lystbæk, Merete Storgaard Jensen, Thue Fast Jensen, Henrik Søndergaard Nielsen, Niels Møller & Carsten Rasmussen.
Er mellemledelse noget særligt? Hvordan undgår man at komme på mellemhånd? Og er mellemledelse forbeholdt mellemledere?Denne bog handler om en bærende ledelsesfunktion i de fleste organisationer – mellemledelse. Mellemledelse er ikke bare interessant for organisationers mellemledere, men har stor betydning for organisationens samlede ledelseskraft. Mellemledelse udøves ikke kun af mellemledere - men mellemledere er som noget særligt henvist til at lede i de organisatoriske mellemrum: mellem ledelse og medarbejdere, mellem at lede og selv at blive ledet i den ledelse, man indgår i.Mellemledelse er i bevægelse. Moderne mellemledelse håndterer ikke blot driftsopgaver men bliver i stigende grad involveret i at lede den organisatoriske udvikling under den aktuelle foranderlighed – og synes at skulle garantere begge dele.På denne måde bringes mellemledelse ind i alle vigtige ledelsesforhold, og det bliver derfor afgørende at forstå de særlige betingelser for ledelse i de organisatoriske mellemrum.Bogen viser hvordan mellemledelse må kvalificere sit mellemledelsesrum, og hvordan mellemledelse må vinde sig selv som ledelse relationelt – gennem kommunikation, der skaber gunstige positioner for at lede i mellemrummene.Bogen har sit afsæt i en gruppe lederes udvikling af deres mellemledelsesfunktion som 'den organisationsinterne toer'. Udviklingsprojektet skærper opmærksomheden hos lederne på, hvordan de kan håndtere både dilemmaer og muligheder i mellemledelse – og giver især projektet anledning til at tydeliggøre hvordan mellemledelse frembringes som en kraftfuld del af den samlede ledelse.Ledelse mellem ledelse – i organisationer er interessant læsning for mellemledere og for dem der skal lede i den organisatoriske mellemledelse i skoler, institutioner, afdelinger og andre enheder.
Ledelse af selvledelse - anden ordens ledelse forfølger spørgsmålet om anden ordens ledelse i organisatorisk sammenhæng.Anden ordens ledelse giver paradoksalt på en og samme tid både mindre tyngde og mere tyngde til ledelse. Udfoldelse af dette paradoks vil være givtig for alle der studerer, formidler eller praktiserer ledelse i moderne organisationer.Med så forskellige perspektiver som organisationer, netværk, koalitioner, krige og lokale relationer – og med fokus på eksempelvis koblinger, kompleksitet, refleksive lederskaber, samordningsproblemer og det pædagogiske paradoks i ledelse – bidrager forfatterne til belysningen af anden ordens ledelse som produktivt begreb for ledelse i moderne organiseringer:Hvorfor bliver det aktuelt med en ledelse af anden orden, og hvordan træder den frem i forskellige kontekster? Hvilke grænser for ledelse sætter anden ordens ledelse som optik? Hvordan forpligter ledelse af anden orden sig over for dem der skal ledes? Hvordan leder ledelse sig selv?
Ledelse i Morgen - tidsskrift for pædagogisk ledelse bidrager med viden og metoder til brug for den pædagogiske ledelses daglige drift og udviklingsarbejde. Det gør vi gennem et netværk af nationale og internationale bidragydere med stor viden om og erfaring med de centrale opgaver inden for det pædagogiske uddannelsesfelt.
Dette nummer af tidsskriftet "Ledelse i Morgen" indeholder følgende artikler:"Lad nogle andre gøre arbejdet" af Lasse Reichstein, Skoleleder på Hellerup Skole."Afstemt distribueret ledelse: Hvorfor og hvordan? af Anne Mette Kjeldsen og Lotte Bøgh AndersenDenne artikel giver en introduktion til distribueret ledelse og pointerer vigtigheden af, at delingen af ledelsesopgaver er afstemt.En fælles opfattelse af målsætninger, rammer og handlerum er en forudsætning for, at distribueret ledelse kan forventes at bidrage til at skabe værdi."Distribueret ledelse gennem skolens ressourcepersoner" af Micki Sonne Kaa SunesenDenne artikel giver et bud på, hvad distribueret ledelse er, og kommer med eksempler på, hvordan distribueret ledelse kan anvendes i skolens praksis via skolens ressourcepersoner."Faglig ledelse – en balance mellem direkte og indirekte ledelse af samarbejdet i skolen" af Malene Ringvad, Frank Jensen, Henrik Fenger Lynggaard og Lene ZachariasDenne artikel argumenterer for, at ledere træder til som trænere, der hvor samarbejdet halter, og lærer at balancere mellem indirekte og direkte faglig ledelse af samarbejdet. Lederen skal påtage sig opgaven at facilitere samarbejdet i skolens professionelle læringsfællesskaber i skolen."Få jeres vejledere og teamkoordinatorer ud over rampen" af Kim Martin Nielsen og Christian Nyvang QvickDenne artikel sætter fokus på de udfordringer, der kan der opstå, når ressourcepersoner uden personaleansvar eller formelle ledelsesbeføjelser skal udøve indflydelse på kolleger, og på, hvordan den formelle leder kan understøtte ressourcepersonerne, så de trives og lykkes i rollen."Distribueret ledelse skal ikke distribueres" af Frode Boye AndersenDenne artikel giver en forståelse af distribueret ledelse, der peger på, at vi, hvis vi iagttager ledelse gennem et distribueret perspektiv, kan komme i lag med noget af den organisatoriske opgaveløsning, der ellers nogle gange forekommer at være uden for den formelle ledelses rækkevidde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.