Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
’Glimrende’ Jyllands-Posten’Infomættede og spændende artikler. Der er nyt at hente i læsestoffet, der nuancerer billedet af Anna Ancher og tidens kunst’ Weekendavisen’Måske har udstillingen og det medfølgende katalog potentialerne til at ændre på den status, Anna Ancher har været tildelt igennem det seneste århundrede.’ ’Paradokset mellem på den ene side Anna Anchers privilegerede position og anerkendelse og på den anden side de manglende udstillinger og erhvervelser bliver beskrevet i udstillingens smukke og vidensmættede katalog’ Information’Det kan anbefales at investere i det store katalog, der ledsager udstillingen. Artiklen af Lilian Munk Rösing om Annas dristige farvekombinationer kan blandt andet varmt anbefales. Interessant er det at læse, hvorledes Anna dygtigt forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.’ Magasinet Kunst, Weekend Kataloget Anna Ancher er den smukke ledsagerske til SMKs udstilling af samme navn. Kunstneren Anna Ancher bliver som oftest sat i forbindelse med Skagens Kolonien, men dette katalog tager hende, med rette, ud af denne kontekst og lader Anna Ancher tale for sig selv. Bogen er smukt og rigt illustreret. Lilian Munk Rösing behandler Anchers dristige valg, når kunstneren forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.Herudover skriver seniorforsker og kurator Peter Nørgaard Larsen om Anna Anchers lys og sansningen i hendes kunst. Chefkurator ved Skagens Museum, Charlotte Linvald, behandler det tvetydige og mystiske forhold Ancher havde til Indre Mission. Elisabeth Fabritius placerer Ancher i et ellers mandsdomineret moderne gennembrud og Cecilie Høgsbro Østergaard behandler kvindespørgsmålet, eller kvindevrøvlet, som Ancher selv beskrev det.Derudover deler Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen Schmit-Andersen ud af deres viden om Anna Ancher.
Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken
Maleren P.C. Skovgaard (1817-1875) var en af guldalderens og nationalromantikkens væsentligste kunstnere. Han arbejdede nært sammen med tidens største kulturpersonligheder, og både hans landskabsmalerier og intime portrætter gjorde ham til en af landets mest efterspurgte kunstnere.At en så betydningsfuld kunstner ikke tidligere er blevet udsat for gennemgribende studier, kan kun vække forundring. P.C. Skovgaard - Dansk guldalder revurderet gør det nu muligt at genopdage denne maler, hvis værker udgør en uundværlig del af det danmarksbillede, der stadig dominerer vores kultur og selvopfattelse: Hos Skovgaard blev bøgeskoven cementeret som nationalt klenodie. Bogen går dog et skridt videre og præsenterer mindre kendte sider af hans virke: Skovgaard rejste ud over landets grænser og lod sig inspirere af såvel tysk romantik som fremmedartede landskaber i Italien, Sverige, England og Frankrig - ligesom han eksperimenterede med at krydse kunstnerisk sensibilitet og et naturvidenskabeligt blik på verden.Antologiens 13 bidrag er skrevet af danske og internationale eksperter, som hver især fordyber sig i Skovgaards liv, kunst og rejser - hvor periodens kulturelle og politisk urolige klima spillede en afgørende rolle. Tilsammen genoptegner de Danmarks kunstneriske landskab i midten af 1800-tallet og indplacerer Skovgaard som et af dets højdepunkter.
The catalogue Anna Ancher is the beautiful companion to the exhibition of the same name at the National Gallery of Denmark. The artist Anna Ancher is usually put in connection with the famous artists’ colony, the Skagen Painters. However, this beautiful and richly illustrated exhibition catalogue lets the artist speak for herself. Lillian Munk Rösing discusses Ancher’s boldness in Anchers’ choice to combine both the rustic colour palette from her native Skagen and new inspirations from Paris.In addition, senior researcher and chief curator, Peter Nørgaard Larsen, analyses Anna Ancher’s use of light in her work. Chief curator at the Art Museums of Skagen, Charlotte Linvald, discusses the ambiguous and mysterious relationship Anna Ancher had with the Inner Mission in Denmark. Elisabeth Fabritius places Ancher in a male-dominated Modern Breakthrough and Cecilie Høgsbro Østergaard discusses Ancher in a feminist context.Furthermore, Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen-Andersen share their great knowledge of Anna Ancher
En fælles forestillet nation er en nybrydende undersøgelse af, hvordan 1800-tallets danske landskabsmaleri bidrog til at skabe en fælles visuel nation og formede vores forståelse af Danmark som nation.Som en af 1800-tallets væsentligste danske kunstgenrer kan landskabsmaleriet ikke alene fortælle om, hvordan Danmarks fysiske fremtoning engang tog sig ud og dermed minde os om, at det danske landskab er under konstant forvandling. Landskabsmaleriet kan også vise os, hvordan vores nation har været fremstillet gennem tiden.Vi forbinder ofte det danske landskab med grønne bøge, kyststrækninger, bølgende kornmarker og monumenter fra ældre tider. Og det er ikke uden grund, for som kunstnere som Lundbye, Eckersberg, Købke og Skovgaard har vist os, er det et billede af nationen, der har en særlig genklang i 1800-tallets danske landskabsmaleri.Gertrud Oelsner er uddannet mag.art. i kunsthistorie i 2001, og opnåede sin ph.d.-grad i 2017. I perioden 2000-2013 var hun ansat som museumsinspektør på Fuglsang Kunstmuseum. Siden november 2016 har hun været direktør for Den Hirschsprungske Samling. Hun står bl.a. bag udstillinger om kunstnere som Albert Gottschalk (2002), Johan Rohde (2006), P.C. Skovgaard (2010), Thorald Brendstrup (2012), Vilhelm Kyhn (2012) og Anton Melbye (2018) samt udstillinger om skystudier (2003), den danske vitalisme (2008) og det antropocæne i 1800-tallets danske landskabsmaleri (2018).
The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies
Bogen sætter fokus på den oversete guldaldermaler Thorald Brendstrup, hvis værker tegner et enestående billede af det danske landskab i årene mellem 1835 og 1883. Som en af de første bland guldalderkunstnerne skildrede Brendstrup det landskab, der lå uden for København og Nordsjælland, ganske parralelt med at den danske geografi kortlægges af tidens topografer. Brendstrup besøgte gennem en årrække området omkring Maribo Sø, hvorfra stammer en række fremragende værker, der viser rækkevidden af kunstnerens talent. Brendstrup berejste ikke alene det danske rige, han foretog også en række længerevarende rejser til bl.a. Tyskland, Italien og Portugal. Med bogen bliver en betydningsfuld og unik dansk kunstner genopdaget og genindsat i den danske kunsthistorie.Udkommer i forbindelse med en stor udstilling af Thorald Brendstrup-værker på Fuglsang Kunstmuseum og Ribe Kunstmuseum.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.