Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne antologi introducerer til centrale politologiske, filosofiske, sociologiske, økonomiske og psykologiske tænkere og perspektiver, hvis teorier kan anvendes som analytiske redskaber og rammer inden for det sociale felt.Bogens tilgange omfatter teorier af Goffmann, Bourdieu, Giddens, Foucault, Marx, human udviklingsøkologisk systemteori, kritisk realisme og appreciative inquiry/socialkonstruktivisme.Bogen giver læseren redskaber til at reflektere over og skabe kobling mellem teori og praksis. Hvert kapitel har eksempler på praksisanvendelse af teorier på henholdsvis individ-, gruppe- og samfundsniveau.Teori i socialfaglig praksis henvender sig til studerende på socialrådgiveruddannelserne og til alle, der er interesserede i at forstå og analysere sociale problemstillinger.Bidragydere: Gordon Vicenti Sabine Jørgensen Elof Nellemann Nielsen Maria Haubjerg Dorthe Mørch Mikkelsen Liv Stikling Hermansen Aase Mygind Madsen Maria Bülow Gina Lydersen Mette Holmgaard Michael Adam Cho Guul Svend Aage Andersen Maria Haubjerg
Denne bog handler om kommunikation med omtanke og bevidst nærvær og henvender sig til studerende på professionsuddannelser, der uddanner sig til at arbejde i menneskeorienterede organisationer. Målet med bogen er at klæde de studerende på, så de i deres praktik og videre arbejde kan påtage sig det ansvar, der følger med rollen som professionel samtalepartner.Socialarbejdere arbejder i forskellige organisationer med forskellige målsætninger. Derfor er bogens kapitler og teoretiske perspektiver forskellige. Man kan sige, at bogen er en buket af bud på, hvilke overvejelser man som professionel må gøre sig i mødet med borgeren.I den første del af bogen er fokus rettet imod forskellige samtalepraksisser, fx digitale professionelle samtaler, narrative samtaler og livshistorier. Det vises også i et kapitel om samarbejdet med borgeren, hvordan der kan arbejdes med menneskers forskelligheder, når målet er det gode liv.I sidste del vises det bl.a. ved hjælp af forskellige cases, hvilken rolle anerkendelse, projektion og empati spiller i den professionelle samtale.
De senere år har der været øget fokus på at styrke vidensgrundlaget i socialt arbejde. Spørgsmålet er imidlertid, hvad forholdet er mellem viden og socialfaglige indsatser, og ikke mindst hvordan viden bedst muligt kan understøtte socialt arbejde. Socialt arbejde er beslægtet med samfundsvidenskaberne, men har samtidig en stærk praksisdimension, som betyder, at der ikke nødvendigvis er en lige linje mellem videnskab og praksis.Praksisforskning er betegnelsen for en type vidensopsamling, der placerer sig imellem videnskab og professionel praksis og bygger bro mellem på den ene siden videnskabelig stringens og på den anden side hensynet til praksisrelevant viden. Denne bog indkredser praksisforskning som fænomen og præsenterer metodegrundlaget for fagfolk, der selv skal udøve praksisforskning. Desuden er den fyldt med eksempler på succesfulde projekter, der kan inspirere til fremtidig praksisforskning.Under "Ekstramaterialer" findes der et udvalg af artikler i elektronisk form, som er blevet til i et samarbejde mellem undervisere, praktikere og tidligere studerende. Praksisforskning i socialt arbejde er redigeret af Kirsten Henriksen, Tilde Østergaard Sørensen og Per Westersø fra VIA University College og har bidrag fra en række fagfolk på området. Den er skrevet som lærebog til socialrådgivere og fagbog til professionelle, der arbejder med vidensbaseret socialt arbejde.
Socialrådgivning og socialt arbejdeSocialrådgivning og socialt arbejde er redigeret af Rikke Posborg, socialrådgiver og leder af Settlementets Rådgivning, Helle Nørrelykke, cand.scient.soc., lektor i socialt arbejde og socionom, og Helle Antczak, lektor i socialt arbejde og socionom.
Hjerne og psykiatri i professionel praksis er en grundbog til forståelsen af sammenhængen mellem den foranderlige hjerne og psykiske lidelser i forståelsen af det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske område.Bogen søger at sammenkoble moderne hjerneforskning og psykiatri, for derigennem at formidle sammenhænge mellem neuropsykologi/neurobiologi og en række udvalgte og velkendte perspektiver og metoder i behandlingen af psykiske lidelser og tilgrænsende ikke-patologiske tilstande.Bogens første del 'Den neuroskabte virkelighed' retter primært fokus mod sammenhængen mellem moderne hjerneforskning og betydningen af og sammenhængen mellem denne og socialfaglige-, pædagogiske-, sundhedsfaglige- og psykologiske teorier og metoder.I bogens anden del 'Diagnoser og psykiatri' er fokus rettet mod egentlige kliniske psykologiske/psykiatriske tilstande, uden at der er tale om en klassisk psykiatribog. Denne del fremstår derfor som en atypisk tværfaglig grundbog i antologiform.Bogens to dele giver tilsammen en tværfaglig vinkel på problemstillinger som: diagnose, placebo, social intelligens, personlighed, spejlneuroner, helhedssyn, hjernens plasticitet, ADHD, personlighedsforstyrrelser m.fl.Hjerne og psykiatri i professionel praksis henvender sig til studerende og praktikere inden for en række fagprofessioner; socialrådgivere, pædagoger, sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter, lærere, socialpædagoger, samt andre faggrupper der arbejder inden for det psykiatriske felt.Bogens forfattere repræsenterer samtidig selv en række forskellige professioner, herunder psykologer, sociologer, antropologer, filosoffer, socialrådgivere, sygeplejersker og pædagoger.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.