Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne e-bog indeholder ikke billeder. Forlaget har nemlig ikke købt rettigheder til digital visning. Af samme grund sælges bogen væsentlig billigere end den trykte bog. Dansk tv-drama er en arena for billeder, ord og musik, der bevæger os og taler til vores følelsesliv. Det er også et forum for debat om samfundet og individet, om etik, køn, generationer og etnicitet, om danskernes forhold til vores historie og hvad der foregår i den verden, vi er en del af.Det grænseløse tv-drama beretter historien om dansk tv-dramas guldalder fra 1995 til 2016. I den periode lancerede DR og TV 2 en serie tv-dramaer, der i hidtil ukendt omfang optog publikum. Dansk tv-drama formåede at indfange og forhandle centrale tendenser i samfundsudviklingen og omsætte dem i aktuelle dilemmaer, understøttet af slagkraftig æstetik. Danske producenter tilegnede sig nye tilgange til temaer og stil - og dansk tv-drama fik momentum i et internationalt gennemslag, ingen havde drømt om. Resultatet blev øget transnationalitet i produktionsform og sigte. Bogen beskriver indgående, hvorfor og hvordan det kunne lade sig gøre.I denne historie spiller produktionskultur såvel som æstetik, genrer og modtagelse sammen. Udviklingen kortlægges i bogen ud fra kvantitative og kvalitative synsvinkler. Omdrejningspunktet er klassikere fra dominerende genrer - krimi og dansk noir, politisk drama, familie- og melodrama, komedie og satire, julekalender for hele familien og historisk drama.Gunhild Agger øser i denne bog gavmildt ud af sit store overblik over dansk medie- og tv-historie, som hun har beskæftiget sig med siden 70'erne.
Redaktører: Gunhild Agger, Jørgen Riber Christensen, Louise Brix JacobsenAntal sider: 361Udgivelsesår: 2021Version: 1ISBN: 978-87-7210-729-5ISSN: 2245-2818 Mens tv-seningens platforme hurtigt ændrer sig, eksisterer der fortsat en række konstante elementer på tværs af flow-tv og streaming. Det kan både være overordnede genrer som fiktion og fakta, mere specifikke og etablerede programtyper som nyhedsudsendelser, dokumentar-, natur- og børne- og ungdomsprogrammer, og det kan være nyere former som fiktiobiografisme og weathertainment. Uanset platform er der brug for teoretiske indfaldsvinkler og redskaber til at analysere disse genrer og programtyper med.Tv-analyse giver i sit indledende kapitel en oversigt over tv-analysens metodologi. Denne oversigt udmøntes konkret i bogens øvrige sytten kapitler i analyser af centrale genrer og programtyper.Her er blot nogle af de mange spørgsmål, du får svar på i Tv-analyse:• Hvad sker der med reality- og talkshowgenrerne?• Hvor bevæger det politiske samtidsdrama sig hen, og hvilken funktion har historisk drama haft?• Hvad definerer science fiction, fantasy, situationskomedie?• Hvorfor adapterer man velkendte krimier som Sherlock?• Hvad karakteriserer reklamen?• Og hvorfor kan man ikke se sports-tv uden lyd?Bogen udgør et oversigtsværk over tv-programtyper såvel som tv-analysens teoretiske tilgange og metoder. Valget af programtyper har baggrund i dels et genrespredningskriterie, dels et historisk væsentlighedskriterie. Bogens store forfatterhold reflekterer medieforskningsmiljøerne på de danske universiteter, og den giver et repræsentativt billede af tv-forskningens udvikling og de nye tendenser inden for dette videnskabelige felt. Tv-analyse supplerer bogen Filmanalyse (Systime 2016).
The concept of aesthetics is traditionally connected with art and high culture (e.g. literature, theatre, pictorial art etc.) whereas mass media such as television are usually associated with a lack of cultural quality, originality and authenticity - and consequently with a lack of aesthetics. And, undoubtedly, most television programmes will fail if judged by the aesthetic standards and valuation criteria of traditional art forms. However, television as a medium also has aesthetic aspects. The aesthetics of television concern the medium's means of expression, its forms, conventions and "styles". But it also concerns the content and the relationship between content and expression, as well as the relationship between programme and genre, programme and audience etc. The aim of the anthology is to describe and analyse television as an aesthetic phenomenon. It addresses the question from different approaches and in a variety of ways: general, aesthetic problems concerning the audio-visual media, the special aesthetic means of expression belonging to the television medium, the quality of the individual programme, the distinctive features and aesthetic codes of individual TV genres, enunciation and forms of address in television etc. Among the TV genres and programme formats dealt with are: talk shows, television documentaries, police series, TV sport, TV fiction, TV advertising, everyday talk on television, comedy series, TV journalism, and interactive programme formats.
Bogen indeholder et omfattende originalmateriale fra perioden. Det dokumenterer hverdagsliv, organisationskultur og kulturpolitik fra den danske arbejderklasses og arbejderbevægelses gennembrudstid. Hvert af bogens temaer bliver sat ind i et historisk og kulturelt perspektiv, ligesom bogen har en grundig historisk indledning.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.