Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
»Men selvfølgelig: vores tid, som foretrækker billedet fremfor sagen, kopien fremfor originalen, repræsentationen fremfor virkeligheden, det forekommende fremfor væsenet. Det som er helligt for den, er ikke illusionen, men sandheden er profan. Ja, helligheden stiger i dens øjne, i samme grad som sandheden aftager og illusionen tiltager, således at den højeste grad af illusion for den også er den højeste grad af hellighed.«Det spektakulære samfund (tidligere kendt som Skuespilsamfundet) foreligger hermed i ny dansk oversættelse. Bogen består af lige dele totalfilosofisk teori og kritik af det kapitalistiske varesamfund. Guy Debord beskriver den samfundsform, der skabes gennem varer, billeder og ideologi, og som i 1960erne var ved at materialisere sig over hele verden. Med sine kritiske détournementer af Marx og Hegel står bogen i radikal opposition til reklamegørelsen af sproget, og er mere aktuel i dag end nogensinde før.»I den virkeligt omvendte verden er det sande et moment af det falske.«
Panegyrik er en dristig selvbiografi af forfatteren ogfilminstruktøren Guy Debord. En biografi i to dele: bind 1; tekstbaseret på fragmenter og citater, fuld af litterær præcision ogpastiche, bind 2; en billedmontage i sekvenser. Panegyrik er en upersonlig selvbiografi, med tungen i kinden, hvor den personligelivshistorie er erstattet af en figur, og er et strategisk og dæmoniskforsøg på vriste livet fri af det spektakulære samfunds fremmedgørelse.Guy Debord (1931–1994) var en fransk revolutionær, filminstruktør ogforfatter. Han var medgrundlægger af Situationistisk Internationale i1957 og det eneste medlem, der var med i gruppen frem til dens opløsning i 1972. Debords hovedværk er bogen Det spektakulære samfund (tidl. Skuespilsamfundet), der udkom i 1967, og som var med til at inspirere de parisiske studerende under besættelsen af Sorbonne i maj-juni 1968.I 2020 blev Det spektakulære samfund genudgivet af forlagene Aleatorik og Antipyrine, nyoversat af Louise Bundgaard og Gustav Johannes Hoder.
The Das Kapital of the 20th century. An essential text, and the main theoretical work of the situationists. Few works of political and cultural theory have been as enduringly provocative. From its publication amid the social upheavals of the 1960's up to the present, the volatile theses of this book have decisively transformed debates on the shape of modernity, capitalism, and everyday life in the late 20th century. This is the original translation by Fredy Perlman, kept in print continuously for the last 30 years, keeping the flame alive when no-one else cared.
The Society of the Spectacle is a carefully considered effort to clarify the most fundamental tendencies and contradictions of the society in which we find ourselves—in order to facilitate its overthrow.Guy Debord was the founder of the Situationist International, the notorious avant-garde group that helped trigger the May 1968 revolt in France, which brought the entire country to a standstill for several weeks. His book The Society of the Spectacle, originally published in Paris in 1967, has been translated into more than twenty other languages and is arguably the most important radical work of the twentieth century. Ken Knabb’s meticulous new translation is the first edition in any language to include extensive annotations, clarifying the historical allusions and revealing the sources of Debord’s quotations and “détournements.”Contrary to popular misconceptions, Debord’s book is neither an ivory tower “philosophical” discourse nor a mere expression of “protest.” This makes the book more of a challenge, but it is also why it remains so pertinent more than half a century after its original publication, while countless other social theories and intellectual fads have come and gone.It has, in fact, become even more pertinent than ever, because the spectacle has become more all-pervading and glaringly obvious than ever. As Debord noted in his follow-up work, Comments on the Society of the Spectacle (1988), “spectacular domination has succeeded in raising an entire generation molded to its laws.”Debord’s book remains the best guidebook to understanding that mold and breaking it.
"Todo lo que una vez fue vivido directamente se ha convertido en una mera representación." "La sociedad del espectáculo" proporciona una reinterpretación del marxismo, sobre todo del concepto de fetiche de la mercancía aplicado a las condiciones del capitalismo contemporáneo. Guy Debord argumenta que la historia de la vida social se puede entender como la declinación del ser en tener, y del tener en simplemente parecer. Esta condición en la cual la realidad se ha substituido por su imagen representa el momento histórico contemporáneo, cuando la mercancía completa su colonización de la vida social: las relaciones entre mercancías han suplantado las relaciones entre las personas y, en estas, la identificación pasiva con el espectáculo suplanta la actividad genuina. El espectáculo no es una colección de imágenes, escribe Debord, en cambio, es una relación social entre la gente que es mediada por imágenes.
Stinging revolutionary critique of contemporary society.
Part of "Radical Thinkers" series, this work presents key texts by philosophers and thinkers. It features an autobiography by the founding figure of the Situationist International.
Letters by writer, filmmaker, and cultural revolutionary Guy Debord conjure a vivid picture of the dynamic first years of the Situationist International movement.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.