Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogens indholdDet første kapitel i bogen omhandler ADL-begrebet såvel på engelsk som dansk og præsenterer relevante definitioner i et historisk samt tværfagligt og ergoterapeutisk perspektiv.I de efterfølgende kapitler får man et godt indtryk af, hvordan der arbejdes med ADL bredt set, og hvilke metoder og redskaber der anvendes til udredning af adl-problemerne.Herefter følger flere kapitler skrevet af forskere og klinikere i fællesskab til sikring af såvel den videnskabelige som den erfaringsbaserede evidens for bogen.Der tages udgangspunkt i eksisterende praksis, som beskrives og diskuteres grundigt.MålgruppeAlmindelig daglig levevis - ADL er en bog, der primært henvender sig til ergoterapeutstuderende og færdiguddannede ergoterapeuter. Men også andre faggrupper inden for sundhedsområdet vil have stor gavn af at læse bogen.
Basisbog i ergoterapi - aktivitet og deltagelse i hverdagslivet giver en samlet dansk fremstilling af de temaer, der tegner ergoterapifaget og dets udvikling i dag. Her i 3. udgaven er der ud over en kraftig revision af bogens indhold med sammenlægning af kapitler, udgåede og nytilkomne kapitler, lagt vægt på, at stoffet skal være mere konkret og i højere grad afspejle aktuelle emner som aktivitetsvidenskab og evidensbaseret ergoterapi. De centrale begreber trækkes frem i bogen og defineres i faktabokse med vægt på danske begreber, så vidt det er muligt. Bogen er inddelt i fire dele. Del I: Aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Del II: Grundlæggende forståelsesrammer og tilgange i ergoterapi. Del III: Ergoterapeutisk intervention - at muliggøre aktivitet og deltagelse i hverdagslivet og del IV: Innovation, udvikling og forskning i ergoterapi. Basisbog i ergoterapi henvender sig primært til ergoterapeutstuderende, men også ergoterapeuter i praksis kan have stor gavn af bogen.
Neurologi og neurorehabilitering giver for første gang på dansk et samlet overblik over væsentlige temaer inden for klinisk neurologi som specialiseret neurorehabilitering. Bogen er inddelt i en generel og en speciel del. Den generelle del indeholder kapitler om neuroanatomiske, neurofysiologiske og neuropsykologiske emner. Derefter følger kapitler om neurologiske sygdomsgrupper, almen rehabilitering samt rehabilitering relateret til en række neurologiske sygdomsgrupper.I den specielle del indgår emner som ergo- og fysioterapeutiske arbejdsprocesser, vidensgrundlag, undersøgelse, intervention og evaluering relateret til mennesker med neurologiske lidelser. Den primære målgruppe er ergo- og fysioterapeutstuderende, men bogen kan også betragtes som en håndbog for ergoterapeuter og fysioterapeuter, som i hverdagen har ansvar for rehabiliteringsopgaver relateret til mennesker med neurologiske lidelser.
Arbejdet med ældre udgør en stadig større del af arbejdsområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter, og denne bog sætter fokus på sygdomme og problematikker, som er særligt hyppige blandt ældre. Ergoterapi og fysioterapi til ældre tager udgangspunkt i den udvikling indenfor sundhedssektoren, der sætter borgeren i centrum, og som stiller krav om stor fleksibilitet og professionalisme fra den sundhedsprofessionelle. Bogen beskriver hvordan man med den ældre i fokus udfolder det monofaglige arbejde og det tværfaglige samarbejde på en måde, der på samme tid styrker de monofaglige kompetencer og øger kendskabet til andres faglige kompetencer. Bogen består af tre dele: Del 1 beskriver aldringsprocessen og scenarier for ældreliv, og der gås i dybden med det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde. Desuden gennemgås det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde med ældre med hoftefraktur, hånd- og skulderfraktur, osteoporose, apopleksi, KOL og demens. Del 2 retter fokus mod forebyggelse og sundhedsfremme, og emnerne her er blandt andet forebyggende hjemmebesøg, faldforebyggelse og forebyggelse af ensomhed. Del 3 søger at inspirere kommende og nuværende ergoterapeuter og fysioterapeuter til at arbejde innovativt med at udvikle deres praksis og dermed udvikle de to professioner i nye og spændende retninger. Teksten suppleres af beskrivende cases og fotos. Bogens målgruppe er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende samt de færdiguddannede terapeuter.
Klinisk ræsonnering er den første danske lærebog til ergo- og fysioterapeutstuderende på bachelorniveau, men bogen henvender sig også til uddannede terapeuter, som kan finde stor inspiration både teoretisk og i praksis.Bogen er bygget op med en tværfaglig del og to monofaglige dele. Den tværfaglige del omhandler definitionen af klinisk ræsonnering og centrale begreber hertil; et historisk tilbageblik; de teoretiske tilgange til praksisudvikling gennem klinisk ræsonnering; konteksters betydning for klinisk ræsonnering herunder lovmæssige og sundhedspolitiske rammer samt afsluttende med de personlige faktorers betydning for terapeuters kliniske ræsonnering. Herefter følger de to monofaglige dele, hvor der er lagt vægt på at præsentere teori-, model- og begrebsudvikling sat i relation til henholdsvis fysioterapeuters og ergoterapeuters kliniske ræsonnering samt forskning inden for begge professioner omhandlende klinisk ræsonnering.
I disse år fremkommer der løbende væsentlig ny viden om hjernens kompleksitet og dynamiske indre organisering, hvorfor denne bog nu foreligger i en 4. udgave. Ergoterapi og hjerneskade er opdateret med ny international og national litteratur inden for området samt nye beskrivelser af kliniske erfaringer fra praksis.Bogen bygger som tidligere på den russiske neuropsykolog A. R. Lurias forståelse af hjernens funktionelle organisering suppleret med forskning fra neuropsykologien.Hjernens organisering har betydning for menneskets muligheder for at opfatte og handle i forhold til sig selv og sine omgivelser.Bogen omhandler kognitive udfald efter hjerneskade hos voksne og de undersøgelser og indsatser i rehabilitering, som ergoterapeuter kan yde patienter og borgere med erhvervede hjerneskader.Bogens primære målgruppe er ergoterapeutstuderende, da der er tale om en grundbog om hjernens opbygning og funktion, men også ergoterapeuter i praksis vil kunne anvende bogen som introduktion til eller inspiration inden for neurorehabilitering.
Kognitive dysfunktioner kan forekomme på baggrund af udviklingsforstyrrelser, skader og sygdomme i hjernen samt ved psykiatriske sygdomme. De kan medføre nedsættelse af funktionsevner, der i høj grad kan begrænse personens mulighed for at udføre og deltage i meningsfulde aktiviteter.ERGOTERAPI VED KOGNITIVE DYSFUNKTIONER har til hensigt at fremme evidensbaseret praksis inden for ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner. Formålet med ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner er at mindske aktivitetsbegrænsninger, fremme deltagelse i hverdagslivets aktiviteter samt støtte borgeren til at genvinde kontrol over livet. De ergoterapeutiskeinterventioner i denne bog er baseret på grundlæggende teori og arbejdsprocesser inden for ergoterapi, viden om hjernens plasticitet, viden om kognition samt aktuel forskning på området.ERGOTERAPI VED KOGNITIVE DYSFUNKTIONER kan læses som en grundlæggende indføring i ergoterapi til borgere med kognitive dysfunktioner, men bogen kan også bruges som et opslagsværk, da kapitlerne kan læses enkeltvis. Bogen er målrettet ergoterapeutstuderende, men også uddannede ergoterapeuter og andre sundhedsprofessionelle kan benytte bogen, da den omsætter ny forskningsbaseret viden til konkret praksis.
Aktivitetsvidenskab er et videnskabeligt fundament for ergoterapeutisk praksis og bidrager desuden til en bred forståelse af mennesker som aktivitetsvæsener, og hvordan dette fokus kan medvirke til at øge menneskets samlede sundhed og trivsel.I denne bog beskrives, forklares og diskuteres centrale begreber indenfor aktivitetsvidenskab, understøttet af konkret nordisk forskning. Kapitlernes fokus er, at de mest grundlæggende begreber inden for aktivitetsvidenskaben introduceres for at give et nuanceret og mangfoldigt indblik i, hvad aktivitetsvidenskaben aktuelt beskæftiger sig med. Bogens tekst fremstår som et samspil mellem teoretisk eller forskningsbaseret viden og med eksempler først og fremmest fra nordiske studier inden for aktivitetsvidenskab.Bogen udgives i to udgaver for at imødekomme både de læsere, der ønsker at læse en ren dansksproget udgave, og de læsere, der gerne vil læse en nordisk udgave. I den trykte bog er samtlige kapitler oversat til dansk, og i udgaven som i-bog er kapitlerne på henholdsvis norsk, svensk og dansk.Nordisk aktivitetsvidenskab er målrettet nordiske studerende og undervisere på de ergoterapeutiske professionsuddannelser samt studerende fra andre uddannelsesretninger med interesse for betydningen af menneskelig aktivitet. Bogen vil dog med fordel også kunne bruges af studerende på kandidatniveau, som afsæt for yderligere læsning.
Evidensbaseret praksis er en lærebog, som giver en samlet indføring i evidensbaseret praksis inden for de social- og sundhedsfaglige professioner. Mange professionelle står dagligt i komplekse situationer og for-skelligartede kontekster, der kræver velovervejede beslutninger og handlinger. Bogen er forskningsbaseret og henvender sig bredt til undervisere og alle studerende på de social- og sundhedsfaglige uddannelser. Bogen kan bruges som gennemgående reference og grundbog, men kan også anvendes som håndbog til opslag af professionelle i praksis, der søger indsigt i, hvordan man arbejder med evidensbaseret praksis.Evidensbaseret praksis består af 9 kapitler, og den dækker emner som brugerperspektiver, klinisk ræsonnering, litteratursøgning, kvantitativ og kvalitativ forskning samt implementering af evidensbaseret praksis i uddannelse og praksis. Kapitlerne bygger på et samspil mellem teori, praksisviden og forskning med understøttende eksempler og cases.
Hverdagsliv med demens har til hensigt at yde et opdateret videns- og praksisforankret bidrag til den personcentrede tænkning i social- og sundhedsfaglig praksis målrettet personer med demens. Bogen er kendetegnet ved at anlægge et helhedsorienteret syn, hvor en række forskellige teoretiske perspektiver og forskningsbaseret viden sammenholdes med praksiserfaring for derved at bidrage til, at bogens læsere inspireres til kritisk refleksion.Det er i stigende grad vigtigt, at fagprofessionelle tilegner sig de nødvendige kompetencer og autonomi til at sikre, at ulige forudsætninger, ressourcer og forventninger mødes af en individuelt tilpasset professionel indsats. En professionel tilgang nødvendiggør kritisk refleksive praktikere, der kan afveje evidens og forskning, professionel viden, borgerens perspektiv samt etiske, økonomiske, politiske og professionsmæssige interesser i en multiprofessionel og tværsektoriel kontekst. Dette indebærer, at de fagprofessionelle må tilegne sig en forståelse for borgerens og de pårørendes samlede livssituation, som grundlag for at kunne leve et selvstændigt, ligeværdigt og meningsfuldt hverdagsliv. Når det drejer sig om at involvere og samarbejde med personer med demens, indebærer det, at den professionelle bl.a. tilegner sig verbale og nonverbale kommunikative kompetencer, som forudsætning for at fremme et ligeværdigt samarbejde. Denne bog giver et godt bud på disse kompetencer og den faglige viden, som ønskes af de fagprofessionelle.Bogen er målrettet studerende og undervisere på social- og sundhedsfaglige professionsuddannelser, samt studerende fra andre uddannelsesretninger med interesse for personer med demens. Da megen god praksis er funderet på opdateret forskningsbaseret viden, er bogens målgruppe også uddannede social- og sundhedsprofessionelle, der med udgangspunkt i bogens begreber, perspektiver og praksiseksempler kan finde nye vinkler og tilgange til opgaveløsning i den praktiske dagligdag.
Energibesparende metoder og energiforvaltning i hverdagen er den første danske lærebog om energibesparende metoder.Mange danske ergoterapeuter arbejder dagligt med indsatser rettet mod at sikre, at patienter eller borgere får de mest optimale vilkår for at bruge deres energi hensigtsmæssigt på trods af sygdom eller funktionsnedsættelse. På baggrund af dette søger bogen at samle mange af de erfaringer, som findes ude i praksis til nytte for bogens læsere.Lærebogen indledes med en introduktion til energibesparende metoder, herunder hvordan ergoterapeuter arbejder med energiforvaltning i forhold til patienters eller borgeres hverdagsliv. Der orienteres om ergoterapifaglige modeller, som kan være relevante at inddrage i arbejdet, ligesom arbejdsprocesmodeller og aktivitetsanalyse inddrages i relation til emnet. Herefter følger en række kapitler, hvor arbejdet med energibesparende metoder konkretiseres i relation til konkrete målgrupper, og et kapitel med fokus på arbejdet med aktivitetsbalance. De teknologiske løsninger gennemgås også til understøttelse af arbejdet med energibesparende metoder, og bogen slutter af med et kapitel om perspektivering – hvor er arbejdet med energibesparende metoder på vej hen, og hvilke muligheder er der for udvikling inden for indsatsen.Bogens hovedmålgruppe er ergoterapeuter – studerende og klinikere, men bogen henvender sig også til de mange faggrupper, som har brug for inspiration til at arbejde med at forvalte energi hos deres patienter eller borgere.Bogens forfattere er Lone Andersen, Mette Falk Brekke, Dorte Helgogaard, Helene Honoré, Malene Juul Hylle, Gitte Johannesen, Lene Munch Kallmayer, Rina Juel Kaptain, Hanne Kaae Kristensen, Line Lindahl-Jacobsen, Sanne Skjellerup Meng, Jesper Larsen Mærsk, Svetlana Solgaard Nielsen, Louise Hovald Nørgaard, Line Louise Lundkjær Rasmussen og Berit Smedegaard Therkelsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.