Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Giovanni Battista Piranesi (1720-78) er en af 1700-tallets mest betydningsfulde romerske kunstnere. Han var uddannet arkitekt, men er bedst kendt for sin produktion af grafiske tryk, der gennem tiden har fascineret kunstinteresserede. Allerede i samtiden var hans værker berømte.I denne bog, der ledsager SMK’s udstilling Piranesi – syner og sandhed, undersøges den visuelle fascinationskraft ved kunstnerens værker. Med en overlegen grafisk teknik skabte Piranesi imponerende og detaljerede billeduniverser, som man uundgåeligt fortaber sig i. Antikkens ruiner var et yndet motiv, og hans hensigt var at vise fortidens Rom som et højdepunkt for civilisation, kreativitet og innovation. Piranesis ærinde var dog ikke alene at gengive den virkelighed, han erfarede. Han tilføjede den dramatiske og effektfulde elementer og manipulerede radikalt med perspektiverne. Værkerne ender et sted mellem syner og sandhed. De er både syner og sandhed.
This elegant book features exquisite reproductions of a rare 17th-century album of floral illustrations.
Melchior Lorck's works are fascinating. They have a special seductive quality not unlike contemporary advertisements. We are captivated by their well-executed compositions, their clarity, simplicity, and craftsmanship – their imagery. Melchior Lorck lived from 1526/27 to sometime after 1583 and is relatively unknown today. Who was he? And what were his works?Lorck was primarily a graphic artist and aimed to publish large, illustrated books. However, none of them were completed, and as a result, we only know a limited part of his ambitious artistic project. Its full extent and final expression can only be imagined. Nevertheless, a fascinating body of work remains. Research into Lorck's works has been limited compared to how pioneering an artist he was on the international stage. The seven articles in this book present new research that illuminates new aspects of Lorck's work and proposes new understandings and interpretations of it.
Melchior Lorcks værker fascinerer. De har en særlig forførende karakter ikke ulig nutidens reklamer. Vi betages af deres gennemførte kompositioner, deres klarhed, enkelhed og håndværksmæssige niveau – deres billedkraft. Melchior Lorck levede fra 1526/27 til engang efter 1583 og er i dag relativt ukendt. Hvem var han? Og hvad ville hans værker?Lorck var frem for alt grafiker og ville udgive store, illustrerede bogværker. Ingen af dem blev dog færdige, og derfor kender vi kun til en begrænset del af hans ambitiøse, kunstneriske projekt. Dets fulde omfang og endelige udtryk kan vi kun forestille os. Trods dette står et fascinerende livsværk tilbage. Forskningen i Lorcks værker har været begrænset i forhold til, hvor internationalt banebrydende en kunstner han var. Denne bogs syv artikler præsenterer ny forskning, der belyser nye aspekter af Lorcks værk og foreslår nye forståelser og tolkninger af det.
Udgivet i forbindelse med udstilling af blomstermalerier fra 1600- og 1700-tallet i Statens Museum for Kunst og Gottorfer Codex, 1649-1659, og Det Grønne Florilegium, midten af 1600-tallet, i Kobberstiksamlingen med tekster af botanikere, konservatorer og kunsthistorikere
Katalog til X-rummet
Giovanni Battista Piranesi (1720-78) is one of the most significant artists of 18th-century Rome, whose works brought him fame even during his own lifetime. He trained as an architect, but is most famous for the graphic prints that have fascinated people for centuries.This book, published to accompany SMK’s exhibition Piranesi – Vision and Veracity, explores the power of his art to fascinate viewers. Thanks to his supreme mastery of graphic techniques, Piranesi was able to create detailed and impressive visual universes in which it is impossible not to lose oneself. The ruins of antiquity are a favoured motif in his mission to show the Rome of the past as the zenith of civilisation, creativity and innovation.Piranesi’s goal was not, however, solely to depict reality as he saw it. He infused his images with impressive, dramatic elements, radically manipulating their perspectives. The resulting works convince as both visions and veracity.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.