Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Hanne Meyer-Johansen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Susanne Idun Mørch, Jørgen Elm Larsen, Niels Rosendal Jensen, mfl.
    468,95 kr.

    Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål – og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen 2. udgave er tilføjet en række nye kapitler og revideret i forhold til nyeste forskning på området. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

  • - Pædagogikken i spil
    af Kim Rasmussen, Hanne Meyer-Johansen, Mie Engen, mfl.
    318,95 kr.

    Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.

  • - Når pædagoger sætter ord på deres faglighed
    af Hanne Meyer-Johansen & Gitte Lyng Rasmussen
    232,95 kr.

    Hvad er det, der fylder, udfordrer og giver mening i arbejdet med børn, unge og voksne, som har behov for en social- eller special-pædagogisk indsats? I denne bog får du pædagogernes egne perspektiver på det spørgsmål.Bogen er baseret på interviews med pædagoger, som arbejder på forskellige institutionstyper inden for specialområdet. I bogen reflekterer de i tematiske kapitler over:? Social- og specialpædagogisk faglighed? Viden og vidensformer? Faglig motivation og meningsfuldhed? Samarbejde med andre faggrupper? Social- og specialpædagogiske metoder? Synet på brugerne? Nærhed og distance? Omsorg, magt og selvbestemmelse.Hvert kapitel afsluttes med en perspektivering, hvor pædagogernes udsagn udfordres og løftes ind i en bredere pædagogisk og samfundsmæssig sammenhæng. Alle kapitler er desuden forsynet med arbejds- og refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning.Bogen gør det muligt at bringe stemmer fra praksis direkte ind i undervisningen og på den måde kvalificere de studerendes analytiske færdigheder og refleksioner over den praksis, de selv skal være en del af. Samtidig fungerer bogen som et pædagogfagligt indspark i debatten rundt om professionen.

  • - inspirationen fra Oscar Negt
    af John Mortensen, Kurt Aagaard Nielsen, Birger Steen Nielsen, mfl.
    44,95 kr.

    Bogen udkom i anledning af, at den tyske sociologiprofessor Oskar Negt blev udnævnt som æresdoktor ved Roskilde Universitetscenter. Modet til fremtiden rummer en levnedsbeskrivelse og nyoversatte tekster fra Negts egen hånd, en bibliografi over hans bøger og alle publikationer på skandinaviske sprog samt en større samling artikler af danske Negt-kendere.  Forfatterne har opdelt artiklerne i to hovedområder, hvor Negt har haft indflydelse i Danmark. Samfundskritik og erfaring behandles i første del, herunder bl.a. arbejdet som begreb, fagforeningsforskning, medier og offentlighed - i anden del behandles Uddannelseskritik og læreprocesser, herunder bl.a. individuelle og kollektive læreprocesser samt socialisations- og kulturprocesser bag uddannelsespolitikken.  Bogen søger at tage Negts tanker op på ny for at vise, at hans samfundskritik i høj grad aftegner fremtidens temaer; at modet til fremtiden udspringer af kritisk omgang med nutiden.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.