Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forskningsbaseret undervisning er universitetets DNA, men det er ikke selvindlysende for studerende og undervisere, hvad det indebærer i praksis, eller hvordan det bidrager til videnskabelsen. Denne bog undersøger styrker ved og udfordringer med at integrere forskning og undervisning i praksis. Vi tematiserer diversiteten i forståelser af forskning og undervisning og introducerer centrale forståelser af hvordan de kan spille sammen. Vi demonstrerer gennem eksempler på forskningsintegration i undervisning i praksis i undervisning på 1. semester, på store hold, i vejledningsforløb, på færdighedsorienterede kurser, i projekter hvor studerende og forskere er partnere, i tilrettelæggelse af uddannelser og talentudviklingsprojekter m.m. de muligheder og udfordringer, der er forbundet med at integrere forskning og undervisning. En hovedpointe er, at diversiteten i forståelser og praksisser både er et vilkår og en nødvendighed. Forskningens relevans i og relation til undervisning skal derfor til stadighed etableres, artikuleres samt motiveres, kvalificeres og faciliteres. I en forandret universitetsverden er der brug for nye måder at bringe undervisning og forskning sammen på, og derfor bidrager bogen med bud på nye veje til fælles videnskabelse, integration og inspiration til både undervisere og studerende.
OPGAVE- OG SKRIVEVEJLEDNING I KLYNGER er en guide til undervisere og vejledere, der er tovholdere for 2-40 studerende, som over en længere periode skriver en større skriftlig opgave, såsom BA-projekt eller speciale. De 15 kapitler gennemgår et undervisnings- og vejledningsforløb, hvor de studerende er aktive undervejs, og hvor alles opgave adresseres hver mødegang. Progressionen følger en opgaves tilblivelsesproces fra formulering af problemstilling til projektdesign, dataindsamling til udformning af de enkelte kapitler og etablering af en rød tråd i opgaven. De enkelte gange består af en vekslen mellem korte oplæg og øvelser kombineret med, at de studerende giver og får feedback på udkast i en klynge bestående af 3-7 studerende. De centrale elementer i bogen er input til underviseren/vejlederen, der styrker - rammesætning af hele forløbet med klare spilleregler - tilrettelæggelse af de enkelte gange, hvor alle studerendes opgave adresseres - en fremadskridende procesforståelse, der understøtter studerendes aktive læring. Bogen indeholder konkrete eksempler på skemaer, øvelser og tjeklister, der fremmer aktiv deltagelse og en procesforståelse, der bidrager til en systematisering af underviserens tidsforbrug og til at fremme studerendes læring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.