Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ordkendskab er en af de vigtigste forudsætninger for god læseforståelse. Skub på ordene giver lærere, læsevejledere og lærerstuderende viden om ordtilegnelse og redskaber til at arbejde med ordkendskab i undervisningen på mellemtrinnet. Med bogen kan lærerne målrette undervisningen til elevernes behov. Først bliver de vigtigste begreber og tilgange til ordkendskab og ordkendskabsundervisning præsenteret. Derefter følger kapitler om direkte ordkendskabsundervisning, undervisning i morfologi og undervisning i at udnytte ordets kontekst. Til sidst viser et kapitel hvordan man kan få strategierne til at spille sammen ved at bruge en generel strategiramme. Skub på ordene indeholder derudover øvelser henvendt til lærerne hvor de blandt andet kan afprøve deres eget kendskab til ord og kontekstforståelse, samt læreraktiviteter der støtter forberedelsen af undervisning, og eksempler på individuelle og gruppebaserede elevaktiviteter.
Lærervejledningen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet.I lærervejledningen kan du læse om tekstvalg, temaer, litteraturdidaktiske vinkler, differentiering, evaluering og systemets samlede fokus på dansk som både identitetsfag, kommunikationsfag, kreativitetsfag og basisfag.Her findes også en udfoldet kapitel-for-kapitel-vejledning til grundbogen samt en indføring i og vejledning til de supplerende materialer. Du finder også en præsentation af grundbogens ord og begreber, et overblik over lektionsforbrug samt modellæsninger af nogle af de litterære tekster. Alt sammen noget, der letter forberedelsen i hverdagen.DanskSkud:- viser vejen til hele danskfaget på mellemtrinnet.- lægger op til, at litteraturen opleves, undersøges og bruges.- giver eleverne erfaringer med sproget, en bred vifte af teksttyper og relevante kommunikationssituationer.- udvikler elevernes evner til at læse, fremlægge, samtale og samarbejde.- skaber undren og nærer elevernes nysgerrighed.- lader eleverne øve sig i at tænke sig om, diskutere og tage kritisk stilling.I grundbogen til 6. klasse tages der udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Rejsen til et andet sted Billeder alle vegne Os i verden Midt i en medietidLæs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
Lærervejledningen til DanskSkud i 5. klasse er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Lærervejledningen til DanskSkud i 5. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Viklet ind i familien Billeder alle vegne Kloden kæmper Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
Med LæseSkud får eleverne en spændende og grundig læseundervisning baseret på ny læseforskning.LæseSkud 4. klasse består af 6 læseforløb, som hver tager udgangspunkt i en tekst. Eleverne møder tre litterære tekster og tre fagtekster, som de arbejder med i en fast struktur. Læs mere om serienForløbene indeholder mange forskellige typer opgaver, ligesom eleverne veksler mellem at arbejde individuelt, i makkerpar og fælles i klassen.I alle forløb er der fokus på læseforståelsesstrategier og aktivt arbejde med ordkendskab og inferenser. Eleverne vænner sig desuden til at overvåge egen forståelse af teksten og læse ’med blyant i hånden’. Serien LæseSkud er en del af mellemtrinssystemet DanskSkud, men kan bruges uafhængigt af systemet. Lærervejledningen til LæseSkud ligger frit tilgængeligt til download her på siden under fanen EKSTRAMATERIALER.Få overblik over alle materialer i serien
Lærervejledningen til DanskSkud i 4. klasse er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Lærervejledningen til DanskSkud i 4. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Drømme i natten Billeder alle vegne Bange eller ej? Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
Med LæseSkud får eleverne en spændende og grundig læseundervisning baseret på ny læseforskning.LæseSkud 3. klasse består af 6 læseforløb, som hver tager udgangspunkt i en tekst. Eleverne møder tre litterære tekster og tre fagtekster, som de arbejder med i en fast struktur. Læs mere om systemetForløbene indeholder mange forskellige typer opgaver, ligesom eleverne veksler mellem at arbejde individuelt, i makkerpar og fælles i klassen.I alle forløb er der fokus på læseforståelsesstrategier og aktivt arbejde med ordkendskab og inferenser. Eleverne vænner sig desuden til at overvåge egen forståelse af teksten og læse ’med blyant i hånden’. Serien LæseSkud er en del af mellemtrinssystemet DanskSkud, men kan bruges uafhængigt af systemet. Lærervejledningen til LæseSkud ligger frit tilgængeligt til download her på siden under fanen EKSTRAMATERIALER.Få overblik over alle materialer i systemet
Lærervejledningen til DanskSkud i 3. klasse er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Lærervejledningen til DanskSkud i 3. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Venner i livet Billeder alle vegne Kære kæledyr Midt i en medietid Læs mere om systemet Se andre bøger i systemet Se flere materialer til danskundervisning
I lærervejledningen finder du dels en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig!, dels en grundig vejledning til det tredje hæfte i serien: Bog 3 Tjek forståelsen. Sidst i vejledningen findes kopisider til materialet. Disse ligger også til download/print her i webshoppen under elevhæftet.I Tag ordet med dig! Bog 3 Tjek forståelsen styrker og konsoliderer eleverne deres strategibrug i forbindelse med selvstændig læsning. Her er der særligt fokus på elevernes opmærksomhed på egen forståelse af ord, de møder i tekster.Gennem arbejdet med bogen opnår eleverne gradvist større selvstændighed i at vurdere, hvornår de skal anvende ordtilegnelsesstrategier, og hvornår strategierne skal suppleres med andre former for hjælp.Lærervejledningen består af en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig! Derefter følger en grundig vejledning til de enkelte opgavetyper i Bog 3 Tjek forståelsen, herunder en nøje instruktion i systemets modellerende element. Vejledningen indeholder desuden et afsnit med hjælp til den lærer, hvis elever ikke tidligere har arbejdet med Tag ordet med dig!Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder. Sammen har de tidligere udgivet undervisningsmaterialet En på sproget.
Tag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster.I engangshæftet Bog 3 Tjek forståelsen er der særligt fokus på elevernes opmærksomhed på egen forståelse af ord, de møder i tekster, de selv læser. Eleverne vænner sig til at stoppe op ved ord og sammenhænge, som kræver brug af de strategier for ordgenkendelse og ordtilegnelse, de har lært gennem arbejdet med de to første bøger til Tag ordet med dig! Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Bogen er rig på læsetekster, som eleverne arbejder med for gradvist at opnå større selvstændighed i evnen til at vurdere, hvornår de skal tage forståelsesstrategierne i brug.Tag ordet med dig! Bog 3: Tjek forståelsen indeholder en kort repetition af de to første bøgers strategier (morfembrug og brug af kontekst). Bogen kan derfor tillige anvendes uafhængigt af disse, fx sidst på mellemtrinnet eller i begyndelsen af udskolingen, når eleverne trænger til at repetere eller øge deres opmærksomhed overfor egen læseforståelse ved selvstændig læsning.Lærervejledning udkommer september 2020.
Her finder du dels en introduktion til forskningen og principperne bag undervisningen i Tag ordet med dig!, dels en grundig side-for-side-vejledning til de to første hæfter i serien: Bog 1: Brug morfemerne og Bog 2: Brug konteksten. Sidst i vejledningen findes kopisider til materialet. Disse ligger også til download/print her på siden under de to bøger.Tag ordet med dig! styrker elevernes ordkendskab og deres forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster. Eleverne arbejder med morfemdeling og kontekststrukturer, og de får en samlet strategi for, hvordan de griber problemet an, når læseforståelsen halter. Samtidig indøver hele klassen gode vaner for, hvordan man i det daglige arbejde med tekster og læsning tilegner sig nye ords betydning og dybere kendskab til betydning af allerede kendte ord.Hanne Trebbien Daugaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder. Sammen har de tidligere udgivet undervisningsmaterialet En på sproget. Tag ordet med dig! bygger på et dansk forsknings- og udviklingsprojekt gennemført af forfatterne og Holger Juul fra Center for Læseforskning ved Københavns Universitet i samarbejde med lærere, vejledere og elever i Høje-Taastrup Kommune. Projektet bygger på indsigter fra international forskning.
Tag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster.I engangshæftet Bog 2: Brug konteksten er der særligt fokus på, hvordan teksten omkring et ord kan være en hjælp til at forstå et ukendt ords betydning. Eleverne lærer at bruge fire typer hjælp i konteksten: ord der betyder det samme eksempler i teksten årsagssammenhæng ord, der betyder det modsatte.Eleverne arbejder også med en samlet strategi til ordtilegnelse, der inddrager hjælp fra både morfemer og kontekst.Ordkendskab og ordtilegnelseMed Tag ordet med dig! bliver eleverne fortrolige med en generel og overførbar strategi til at komme med et godt, velbegrundet gæt, når de støder på ukendte ord i deres selvstændige læsning.Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Materialet er udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med praksis og har vist dokumenteret effekt.
Besøg seriens hjemmeside: tagordetmeddig.gyldendal.dkTag ordet med dig!Tag ordet med dig! styrker elevernes læseforståelse ved at øge den sproglige opmærksomhed. Vægten ligger på ordkendskab og forudsætninger for at tilegne sig ord fra tekster. I engangshæftet Bog 1: Brug morfemerne er der særligt fokus morfologi. Her arbejder eleverne med sammensatte ord, limebogstaver, snydeord og udvalgte forstavelser og afledningsendelser.Ordkendskab og ordtilegnelseMed Tag ordet med dig! lærer eleverne at bruge hjælp i morfemer og kontekst (teksten omkring ordet) til at forstå ords betydning. De bliver fortrolige med en generel og overførbar strategi til at komme med et godt, velbegrundet gæt, når de støder på ukendte ord i deres selvstændige læsning.Undervisningens aktiviteter veksler mellem lærermodellering, individuelt arbejde, par- og gruppeaktiviteter og aktiviteter, hvor alle er på gulvet. Materialet er udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med praksis og har vist dokumenteret effekt.
En på sproget. Sprogforståelse i 3. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprogforståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd inferensdragning (at drage slutninger) viden om teksters struktur.Lærerens modellering og stilladsering af arbejdet gennemgås enkelt og overskueligt i vejledningen. Herefter er eleverne godt klædt på at til arbejde med indholdet i arbejdsbogen. Den enkle opbygning og de involverende opgaver gør En på sproget til et godt fundament for at styrke sprogforståelsen i hele klassen.Forfatterne bag materialet, Hanne Trebbien Dauggaard og Anne-Mette Veber Nielsen har begge skrevet ph.d.-afhandling om børns skriftsproglige færdigheder ved Københavns Universitet. I 2018 afsluttede de et forskningsprojekt om undervisning i ordtilegnelse ved Center for Læseforskning. De har desuden skrevet En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse.
En på sproget. Sprogforståelse i 3. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprog forståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning, (at drage logiske slutninger) og viden om teksters struktur.Elevbogen indeholder alsidige opgavetyper, der i tekst, billeder og grafiske modeller faciliterer elevernes arbejde med de ord, inferensdragninger og tekststrukturer, der er fokus på.Forud for arbejdet i elevbogen modellerer læreren opgavetyper og nyt stof for eleverne. Dette arbejde er udførligt beskrevet i side for side-gennemgangen i Lærervejledningen.
En på sproget er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med sprogforståelse i 1.-2. klasse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprogforståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning (at drage slutninger) og viden om teksters struktur.En på sproget henvender sig til elever, som har været igennem et struktureret forløb med systematisk introduktion til alle bogstaverne og deres lyde og er kommet godt i gang med at afkode ord.
En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse er et forskningsbaseret materiale, som arbejder struktureret med udviklingen af elevernes sprogforståelse. Materialet er bygget op omkring de tre komponenter i sprog forståelse, der er centrale i forbindelse med elevernes læsning af tekster: ordforråd, inferensdragning, (at drage logiske slutninger) og viden om teksters struktur.Elevbogen indeholder alsidige opgavetyper, der i tekst, billeder og grafiske modeller faciliterer elevernes arbejde med de ord, inferensdragninger og tekststrukturer, der er fokus på.Forud for arbejdet i elevbogen modellerer læreren opgavetyper og nyt stof for eleverne. Dette arbejde er udførligt beskrevet i side for side-gennemgangen i Lærervejledningen.En på sproget. Sprogforståelse i 1.-2. klasse henvender sig til elever, som har været igennem et struktureret forløb med systematisk introduktion til alle bogstaverne og deres lyde og er kommet godt i gang med at afkode ord.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.