Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Systemet "Matematik for lærere" er skrevet som lærebogs-og inspirationsmateriale dels til matematiklæreruddannelsen efter læreruddannelsesloven af 2007 og dels til efteruddannelse af folkeskolens matematiklærere. Systemets fællestitel "Matematik for lærere" er valgt i erkendelse af, at de øgede krav til læreruddannelsen også vil give sig udslag i øgede krav til allerede uddannede lærere. Det er et håb, at der må kunne skaffes midler til den helt nødvendige efteruddannelse af skolens matematiklærere, og titlen hænger sammen den overbevisning, at dette materiale vil kunne finde anvendelse også i denne sammenhæng. "Kultur, kundskab og kompetence 1B" udgør sammen med "Kultur, kundskab og kompetence 1A" og de tilhørende arbejdskortbøger "Undersøge, konstruere og argumentere 1A og 1B" systemets materiale til fællesdelen af matematiklæreruddannelsen på professionshøjskolerne.
Dette er en ny udgave af Gyldendals små opslagsbøger - MATEMATIK, som indeholder 60 sider mere end 1. udgaven. Der er tilføjet over 150 nye opslagsord, bl.a. begreber fra fagområdet trigonometri. De nye tilføjelser og opdateringer betyder, at denne udgave er ført ajour med fagets udvikling i skolen og de nye Fælles Mål 2009. I serien Gyldendals små opslagsbøger er bogen om matematik udformet som en mellemting mellem et alfabetisk ordnet leksikon, en udvidet formelsamling og en eksempelsamling. Den er derfor det ideelle hjælpemiddel for den elev, lærerstuderende eller lærer, der søger overblik over et fagligt emne, vil undersøge den nøjagtige betydning af et fagudtryk eller skal have opfrisket en faglig detalje eller en formel.
Systemet "Matematik for lærere" er skrevet som lærebogs-og inspirationsmateriale dels til matematiklæreruddannelsen efter læreruddannelsesloven af 2007 og dels til efteruddannelse af folkeskolens matematiklærere. Systemets fællestitel "Matematik for lærere" er valgt i erkendelse af, at de øgede krav til læreruddannelsen også vil give sig udslag i øgede krav til allerede uddannede lærere. Det er et håb, at der må kunne skaffes midler til den helt nødvendige efteruddannelse af skolens matematiklærere, og titlen hænger sammen den overbevisning, at dette materiale vil kunne finde anvendelse også i denne sammenhæng.
Teori og praksis - en fagdidaktik, er bygget op omkring fire hovedafsnit. I En matematiklærers praktisk-pædagogiske overvejelser - undervisningsplanlægning og tilrettelæggelse - målovervejelser, praksiseksempler, organisationsovervejelser, elevreaktioner og refleksioner i indskoling, mellemtrin og overbygning - elever med særlige behov. II De didaktiske grundspørgsmål: Hvorfor, hvad og hvordan? - forskellige læringssyn og teorier om læreprocesser. III Principper og værktøjer - den professionelle lærers værktøjer - metoder, principper og fremgangsmåder - opbygning af læringsmiljøer - tolke og gennemskue lærebøger - elevers muligheder ved udvikling af begreber og metoder - undervisningsdifferentiering. IV Skolefagets historie - tidligere tiders overvejelser over fagets rolle og plads i uddannelsessystemet.
Trigonometri er et supplerende materiale til matematikundervisningen i 8. til 10. klasse i grundskolen. Bogen opfylder de nye krav fra Fælles Mål 2009 om inddragelse af fagområdet trigonometri.I Trigonometri arbejder eleverne systematisk og undersøgende med retvinklede trekanter og beregninger af sider og vinkler. De vigtigste begreber bliver grundigt introduceret og suppleret med eksempler og illustrationer. Bogen indeholder ligeledes en lang række opgaver, samt en kort formelsamling med de vigtigste begreber og sætninger.Trigonometri indeholder bl.a. kapitler med Figurer i vores omverden Retvinklede trekanter Enhedstrekanter Sinus, cosinus og tangensLærervejledning med de kopisider, der knytter sig til bogen kan købes og downloades på hjemmesiden.
Systemet "Matematik for lærere" er skrevet som lærebogs-og inspirationsmateriale dels til matematiklæreruddannelsen efter læreruddannelsesloven af 2007 og dels til efteruddannelse af folkeskolens matematiklærere. Systemets fællestitel "Matematik for lærere" er valgt i erkendelse af, at de øgede krav til læreruddannelsen også vil give sig udslag i øgede krav til allerede uddannede lærere. Det er et håb, at der må kunne skaffes midler til den helt nødvendige efteruddannelse af skolens matematiklærere, og titlen hænger sammen den overbevisning, at dette materiale vil kunne finde anvendelse også i denne sammenhæng.
Matematik i læreruddannelsen er en introduktion til matematik som undervisningsfag: faglige og fagdidaktiske hovedspørgsmål, forskelligefagsyn, planlægning og evaluering af undervisning og sammenhæng mellem praksis og teori.Bogen henvender sig til studerende og undervisere i faget matematik pålæreruddannelsen og har særligt fokus på at præsentere fagets bredde, samspillet mellem de pædagogiske fag og matematikfaget samt koblingen til praktik og professionsfelt.Artiklerne er skrevet af: Michael Wahl Andersen, cand.pæd. psych., pædagogisk konsulent ved Videncenter for specialpædagogik,CVU København og Nordsjælland.Hans Jørgen Beck, cand.scient., lektor i matematik ved N. Zahles Seminarium, CVU København og Nordsjælland.Karen B. Braad, ph.d., lektor i de pædagogiske fag ved Blaagaard Seminarium, CVU Storkøbenhavn.Lotte Skinnebach, lektor, cand.scient. i matematik, Master i læreprocesser, CVU Lillebælt.Marianne Thrane, læreruddannet, exam.pæd., pædagogisk konsulent ved JCVU.Peter Weng, cand.pæd., lektor i matematik ved Frederiksberg Seminarium, forskningsassistent ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Matematikundervisning som fag er nyt for alle studerende, der vælger matematik i læreruddannelsen. Ét er, hvordan man lægger to brøker sammen, noget andet, hvordan man lærer børn at gøre det."Matematik: Et fag - flere fag?" er kapitel 1 fra bogen "Matematik i læreruddannelsen"."Matematik i læreruddannelsen" er en klar og overskuelig introduktion til matematik som undervisningsfag. Fra gennemgang af progressionsforståelse og fagidentitet over indføring i de almendidaktiske overvejelser og modeller, man som lærer skal arbejde med, til konkrete eksemplificeringer og diskussioner om matematikkens væsen, de faglige prioriteringer, samspillet mellem praktikerfaringer og undervisningen på seminariet samt fagets egen fagdidaktik. Bogen lægger fundamentet for de nødvendige diskussioner og ikke mindst for udviklingen af samspillet mellem fag, pædagogiske fag og praksis.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.