Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bog 2JULI – SEPTEMBER 1984"Tjekhov har engang sagt, at man ikke skal inddrage unødvendige rekvisitter i en fortælling. Hvis der dukker en pistol op, skal den også affyres på et eller andet tidpunkt.""Men det her er jo ikke nogen fortælling. Det er den virkelige verden."Sådan bliver handlingen i første kapitel af denne anden bog i Haruki Murakamis romanværk '1Q84' næsten bogstavelig talt skudt i gang. Et værk i tre bøger, hvis kerne er en kærlighedshistorie i slægt med de store klassikere; to elskende, som mere eller mindre ubevidst leder efter hinanden.Tengo, en ensom mand med forfatterdrømme, og Aomame, en ung kvinde på en livsfarlig mission, er de to altdominerende hovedpersoner, og som historien skifter mellem dem i dur og mol, bliver det gådefulde og dybt komplicerede spil af begivenheder, der binder dem sammen, mere og mere udfoldet. Det er en historie om en mystisk religiøs kult, en overjordisk smuk syttenårig romandebutant, en ufattelig grim og meget insisterende privatdetektiv, en tilbagetrukket gammel dame med et krisecenter, en venlig, men brutalt effektiv bodyguard, misbrugte småpiger og sært dragende historier i historien, som 'Kattenes by' og 'Luftpuppen'.'1Q84' udspiller sig i løbet af skæbneåret 1984. Og hvis vi troede, at menneskeheden var kommet helskindet gennem dette skelsættende Orwell-år, så må vi tro om igen."'1Q84' tegner til at blive værket, hvor Murakami samler tråde i forfatterskabet og graver sig dybere ned i sine temaer."♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Kim Skotte, Politiken
Det er ikke nødvendigt at tilhøre den store Murakami-menighed for at blive dybt charmeret af Haruki Murakamis nye storværk 1Q84. Her viser han alle facetter af sit verdensberømmede talent.Som en rød tråd igennem de tre bøger, der udgør romanen, løber en kærlighedshistorie, der er i slægt med de store klassikere. Men der er mange andre centrale temaer i spil, og måske også en helt anden verden – en verden, der har to måner.Det er denne verden, den ene af bogens to hovedpersoner, kvinden Aomame, kalder for '1Q84'. På japansk er det et snildt ordspil på George Orwells berømte roman '1984' – handlingen i de tre bøger udspiller sig da også i året 1984. Her i Bog 1 fra april til juni. Og hvis vi troede, at menneskeheden var kommet helskindet gennem dette skelsættende Orwell-år, så må vi tro om igen.april–juni 1984"Lad Dem ikke narre af det ydre."Med den sætning åbner Haruki Murakami denne første bog af sit romanværk i tre bøger, '1Q84'. Et værk, hvis kerne er en kærlighedshistorie i slægt med de store klassikere; to elskende, som mere eller mindre ubevidst leder efter hinanden.Tengo er en ensom mand med forfatterdrømme, og når han ikke underviser i matematik, skriver han på en roman. Hans skarpsindige og kyniske redaktør, Komatsu, overtaler ham til at omskrive en opsigtsvækkende historie, indsendt til en debutantkonkurrence af en kun syttenårig pige, den smukke, men indesluttede Fukaeri. Tengo bliver uimodståeligt draget af Fukaeris historie, og dermed trækkes han ind i et spil, som han ikke engang vagt aner konsekvensene af.Aomame er massør og kampsportsinstruktør. I romanens første kapitel sidder hun i en taxi, der er blevet fanget i en motorvejskø. Den vidende chauffør peger på en hemmelig trappe, som kan føre hende væk fra motorvejen og videre, for hun skal nå en vigtig aftale. Da Aomame skræver over gitteret til trappen, skifter verden spor, og med tonerne af Michael Jacksons 'Billie Jean' i ørerne klatrer hun nedad, for hun har en opgave, der skal lykkes, en mission, der skal fuldføres.
Ved verdens ende ligger byen med de usikre mure, som man kun kan komme ind i, hvis man efterlader sin skygge udenfor. Den navnløse fortæller har forelsket sig i en 17-årig kvinde, hvis sande jeg bor i denne by og kommer på dens mystiske bibliotek. Da fortælleren på sin jagt endelig finder pigen, genkender hun ham ikke længere.Efter forfærdelige forhindringer lykkes det fortælleren at finde vej ud af denne verden bag muren. Han flytter til Tokyo, arbejder i en boghandel og har en række kærester. Mindet om pigen og byen bag muren hjemsøger ham, og han siger op og tager et job på et gammelt bibliotek ude på landet i Fukushima. Her begynder virkeligheden at vakle, og fortælleren må spørge sig selv, hvad der binder ham til denne verden.En melankolsk og filosofisk roman om tabt kærlighed, om at finde sig selv som voksen og om muligheden for at overvinde mure.
A love story, a quest, an ode to books and to the libraries that house them, The City and Its Uncertain Walls is a parable for these strange times.STEP INTO THE CITY. . . When a young man's girlfriend mysteriously vanishes, he sets his heart on finding the imaginary city where her true self lives. His search will lead him to take a job in a remote library with mysteries of its own.When he finally makes it to the walled city, a shadowless place of horned beasts and willow trees, he finds his beloved working in a different library - a dream library. But she has no memory of their life together in the other world and, as the lines between reality and fantasy start to blur, he must decide what he's willing to lose.A love story, a quest, an ode to books and to the libraries that house them, The City and Its Uncertain Walls is a parable for these strange times.PRAISE FOR HARUKI MURAKAMI'The world's most popular cult novelist' Guardian 'Wild and thrilling. . . Murakami is a master storyteller and he knows how to keep us hooked' Sunday Times'Totally gripping' Daily Express'It's safe to say that there's no one like Murakami' Literary Review'No other author mixes domestic, fantastic and esoteric elements into such weirdly bewitching shades' Financial Times
En seksogtrediveårig portrætmaler svigtes af sin hustru, og efter et roadtrip i det nordlige Japan flytter han ind i et hus oppe i bjergene, som har tilhørt en berømt, gammel maler. Huset ligger på kanten mellem to vejrlig, mellem to verdener, og snart begynder mærkelige ting at ske. En nat hører den yngre maler en puslen oppe fra loftet, og dér finder han et uhyggeligt, men dragende maleri. Han kan ikke slippe billedet, som synes at igangsætte en kæde af hændelser. En underlig ringlen lyder nu fra skoven, samtidig med at maleren fornemmer, at han ikke er helt alene i huset. Men han kan dele det, der sker, med den hjælpsomme genbo, Menshiki, som har betalt ham fyrsteligt for at male sit portræt, og hvis skæbne på mystisk vis væver sig ind i hans egen.
Den 36-årige portrætmaler er dybt optaget af maleriet Mordet på kommandanten. Fundet af det har åbnet en sprække i virkeligheden, og og en række uforståelige hændelser indtræffer. Bjælderne ringler atter fra hullet ude i skoven og idéen, som materialiserede sig i bog 1, giver portrætmaleren ledetråde at følge. Han må nu vove sig ud på en rejse til en underverden med ildevarslende dobbeltmetaforer og strømmende vand. Men hvorfor hjemsøges hans tanker og drømme stadig af ekskonen Yuzu? Og hvad med hans lillesøster Komi, hvis stemme rækker ud efter ham fra de dødes rige? Et attentatforsøg i Wien i årene efter Anden Verdenskrig synes også at spille en rolle, og den navnløse hovedperson er nødt til at lukke cirklen. Alt synes forbundet på tværs af tid og rum i Murakamis nye storværk om kærlighed og ensomhed, krig og kunst. Og undervejs hyldes yndlingsforfatterne Scott Fitzgerald, Raymond Chandler, Fjodor Dostojevskij, Franz Kafka og Marcel Proust.
Syv noveller, der handler om den svære kærlighed. Om ikke at kunne se og ikke kunne forstå den anden. Om at miste eller ikke kunne få. Almindelige hverdagsfortællinger, og så alligevel ikke. For katten forsvinder, månen er af is - og i den sidste novelle vendes Franz Kafkas "Forvandlingen" på hovedet, og vi oplever en skæv og uforbeholden kærlighed. Haruki Murakami bevæger sig som altid frit mellem det realistiske og det groteske, og selv omtaler han denne bog som “en række historier, der behandler ensomhed og isolation og forsøger at få fat på, hvad disse tilstande – som de fleste jo kender til – betyder på et følelsesmæssigt plan.”
Novellerne i denne nye samling fortælles i første person ental – både med drengens, den unge mands, den midaldrende mands og ikke mindst den gamle mands stemme. Historierne spænder fra nostalgiske ungdomsminder til meditationer over musik, barndommens baseballstadion oplevet med en ellers fraværende far, drømmelignende scenarier og et enkelt fiktivt jazzalbum. I Danmark har vi fået lov til at inkludere en ekstra fortælling, Shinagawa-aben fra 2006, denne med en kvindelig fortæller. I fortællingerne ligger spor tilbage til hele forfatterskabet, en søgen efter meningen med livet eller måske bare en søgen efter at forstå, hvem vi er. Murakami udfordrer grænserne mellem menneskesindet og den ydre verden, imens historierne udfolder sig som cirkler med mange centrummer, men uden omkreds. Som altid synes også grænsen mellem fiktion og autobiografi at være flydende.
As this compelling story unfolds, the tidy suburban realities of Okada's vague and blameless life, spent cooking, reading, listening to jazz and opera and drinking beer at the kitchen table, are turned inside out, and he embarks on a bizarre journey, guided (however obscurely) by a succession of characters, each with a tale to tell.
På sin vej hjem fra skole, undrer den unge, navnløse jegfortæller sig over, hvordan skatterne blev indsamlet i Osmannerriget. Han smutter forbi biblioteket for at undersøge, om der findes en bog om emnet - men det skulle han aldrig have gjort … Han bliver af en mærkelig gammel mand ført til et særligt læserum, som befinder sig i en labyrint under biblioteket, og herfra kan han ikke komme ud! Hans eneste selskab er en fåremand, som laver fantastiske doughnuts, og en pige, som kan tale med sine hænder. Og så er der den gamle mand, som viser sig at have stor appetit på små drenges hjerner. Hvordan slipper drengen ud? Og hjem til moren, som jo ikke kan forstå, at drengen ikke kommer hjem til aftensmad. Denne novelle af Murakami fra 1982 har opnået kultstatus og er blevet udgivet på mange sprog i illustreret udgave.
To store lidenskaber dominerer Haruki Murakamis liv: at skrive og at løbe, og for ham kan det ene ikke tænkes uden det andet. Når han løber, henter han det overskud, den inspiration og frem for alt den vedholdenhed, der skal til for at kunne skrive. Erindringen om arbejdet med de romaner, han har skrevet gennem årene, fletter sig sammen med historierne om hans mange store løbeoplevelser i et både filosofisk og humoristisk erindringsforløb, der ubesværet bevæger sig fra det underholdende fortællende til det filosofisk reflekterede.En lun og tankevækkende bog fra en forfatter, på hvis gravsten der ifølge ham selv skal stå:HARUKI MURAKAMIFORFATTER (OG LøBER)1949 - 20**I DET MINDSTE GIK HAN ALDRIG
Toru Watanabe is looking back on the love and passions of his life and trying to make sense of it all. As his first love Naoko sinks deeper into mental despair, he is inexorably pushed to find a new meaning and a new love in order to survive.
“Der findes ikke perfekt litteratur, ligesom der heller ikke findes perfekt fortvivlelse.”Selvom Haruki Murakamis to tidlige romaner ikke kan kaldes perfekte i klassisk forstand, rummer de allerede den inderste kerne i hans univers: biblioteker, bøger og brønde, musik, melankoli og mørke i uendelige nuancer – og kvinder, som ikke er helt almindelige.På Jays bar sidder den unavngivne fortæller med sin ven, Rotten. Mens den ene øl tager den anden, taler de om livets meningsløshed, om litteratur – og om at høre vinden synge. Tre år efter er fortælleren flyttet til Tokyo og arbejder som oversætter. Han bor sammen med to mystiske tvillinger, men hjemsøges af erindringen om en særlig flippermaskine, som han spillede på i mange ensomme timer, lige da han var flyttet til Tokyo. Nu må han finde den igen, denne vidunderlige flippermaskine."Dette er muligvis den ultimative Murakami-eliksir, som både løfter hans øvrige bøger og ved egen kraft fungerer som to fortræffelige, omend skøre værker." Publishers Weekly
‘En langsom båd til Kina’ handler om en mand, der ser tilbage på sit liv og erindrer tre tilfældige møder med kinesere, alle bosat i Japan. Den første helt tilbage fra skoletiden, den anden en pige, som han arbejdede sammen med i et deltidsjob, den tredje en mand som sælger encyklopædier til andre kinesere, der bor i Tokyo.Hvad de tre umiddelbart tilfældige møder har med hinanden at gøre, giver Murakami som vanligt intet entydigt svar på. Men at visse tilfældige møder bliver siddende i erindringen, det står klart - og at livet er fuldt af missede muligheder, tab og fortrydelser. Og så handler novellen selvfølgelig om, hvor gådefuld en kraft erindringen er – og hvordan den skaber sine egne sære sammenhænge bagom ryggen på os.
A narrative particle accelerator that zooms between Wild Turkey Whiskey and Bob Dylan, unicorn skulls and voracious librarians, John Coltrane and Lord Jim.
Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe (PB) er en fængslende bog skrevet af den anerkendte forfatter Haruki Murakami. Udgivet i 2016 af forlaget Klim, denne bog er en unik blanding af selvbiografi og refleksion over Murakamis dobbelte passion for skrivning og løb. Som en af de mest betroede stemmer i moderne litteratur, bringer Murakami sin karakteristiske stil og indsigt til at udforske, hvordan disciplinen ved at løbe kan informere og berige vores liv. Bogen er en dybdegående undersøgelse af, hvad det betyder at være en løber, og hvordan denne aktivitet har påvirket hans skrivning og hans liv generelt. Udgivet af forlaget Klim, er denne bog et must for enhver fan af Murakami eller nogen interesseret i at forstå, hvordan fysiske aktiviteter kan påvirke kreativitet og produktivitet.
En sommerdag tager far og søn ud til en strand med familiens kat i en papkasse. De vil, af grunde som sønnen ikke forstår, skille sig af med katten … som imidlertid vil det helt anderledes.Med udgangspunkt i en enkelt barndomserindring, forsøger Murakami at skrive sig nærmere en forståelse af, hvem hans far egentlig var. Hvorfor bad han hver dag for de mange – såvel japanere som kinesere – som døde under krigen mellem de to lande? Og hvorfor talte han kun en enkelt gang til med sin søn om, hvad der egentlig hændte ham under Anden Verdenskrig? I denne bog fortæller Haruki Murakami for første gang i den selvbiografiske form om sin egen barndom og om sit problematiske forhold til sin far. Det er en bog om krigens og livets tilfældighed – og det er Murakamis egen meditation over død og erindring.
På sin femtenårs fødselsdag stikker Kafka Tamura af hjemmefra. Blandt de få ting, han tager med, er et fotografi af ham selv og hans storesøster fra dengang, han var tre år, og hun var ni. De sidder på en strand og ler lykkeligt. Men Kafka kan slet ikke huske, at han har været lykkelig. Han har hverken set sin mor eller sin søster siden dengang, og hans far – som han nu flygter fra – har plantet en sælsom spådom hos ham.”KAFKA PÅ STRANDEN er Romankunst med stort R – komplekst, fabulerende, mangestemmigt, dybt, og slet, slet ikke til at lægge fra sig, når man får begyndt.”Per Krogh Hansen, Berlingske TidendeHaruki Murakami er født i Kyoto i 1949. Han fik sit internationale gennembrud med romanen Trækopfuglens Krønike, og siden er hans popularitet steget til kultagtige højder i hele verden, senest med den store romantrilogi 1Q84. I 2006 modtog han Franz Kafka-prisen, der også er blevet kaldt ‘den lille nobelpris’.
The aging Nakata, tracker of lost cats, who never recovered from a bizarre childhood affliction, finds his pleasantly simplified life suddenly turned upside down. There is a savage killing, but the identity of both victim and killer is a riddle - one of many which combine to create an elegant and dreamlike masterpiece.
I 2005 skrev Murakami fem noveller, som blev udgivet under titlen ‘Mystiske fortællinger fra Tokyo’. Det er hans anden tematiske novellesamling, og den rummer nogle meget inspirerede og underholdende noveller, som alle er centreret omkring mystiske hændelser. Disse noveller udgives nu for første gang som et samlet værk på et andet sprog end japansk, og det bliver den fjerde danske tema-novellesamling fra Murakamis hånd.Alle novellerne tematiserer forskellige former for tab - af en søster, en ægtemand eller sågar af et navn. Og i ‘Hanalei Bay’ drager en kvinde fra Tokyo hvert år til Hawaii for at være på den strand, hvor hendes surfer-søn har mistet livet efter et hajangreb. Hun møder to unge japanere, som surfer på samme sted, og hun genoptager sin passion for musikken, da hun en aften optræder som jazzpianist på en lokal bar.
Romanens navnløse fortæller bor i en næsten tom lejlighed i Tokyo med minimal kontakt til andre menneskelige væsener - han har lært sig at dyrke kedsomheden som en kunstart. Men kedsomhedens modsætning - eventyret - sniger sig ind på vores fortæller.Romanens navnløse fortæller bor i en næsten tom lejlighed i Tokyo med minimal kontakt til andre menneskelige væsener - han har lært sig at dyrke kedsomheden som en kunstart. Men kedsomhedens modsætning - eventyret - sniger sig ind på vores fortæller.Først møder han en ung kvinde med de smukkeste ører, han nogensinde har set, så falder han over et billede af et får med en stjerneformet plet på ryggen, og endelig opsøges han af en ultrahøjreorienteret mand, der kalder sig Bossen. Bossen er døende, men han har en opgave, der skal løses. Vores fortæller må påtage sig hvervet, hvis han vil overleve. Den vilde fårejagt er i gang
Step into the captivating world of '1Q84', a masterpiece penned by the renowned author Haruki Murakami. Published by Vintage Publishing in 2012, this book is a tour de force that has left an indelible mark in the realm of literature. The genre of the book is an intriguing blend of magical realism and historical fiction, offering readers an immersive journey through a parallel universe. '1Q84' is a testament to Murakami's exceptional storytelling ability and his knack for weaving complex narratives. The book transports you to Tokyo of the year 1984, where you encounter a plot that seamlessly intertwines two distinct storylines, leaving you on the edge of your seat. Published by Vintage Publishing, '1Q84' is a must-read for those who appreciate thought-provoking literature. Dive into this extraordinary world and experience the magic of Murakami's writing firsthand.
In 1982, having sold his jazz bar to devote himself to writing, the author began running to keep fit. A year later, he'd completed a solo course from Athens to Marathon, and now, after dozens of such races, he reflects upon the influence the sport has had on his life and on his writing. This title presents his portrait.
I denne selvstændige fortsættelse af 'En vild fårejagt' møder vi igen den 34-årige tekstforfatter, der leder efter en kvinde, han ikke kan glemme. Det fører ham tilbage til Hotel Delfin, men hotellet er revet ned, og i stedet ligger der et stort internationalt kædehotel.
Haruki Murakami indleder 'Fødselsdagshistorier' med at fortælle om sin egen fødselsdag, der falder på samme dato som Jack Londons. Undervejs introducerer han hver enkelt forfatter og afslutter med sin egen historie 'Birthday Girl', som han har skrevet specielt til denne samling. Haruki Murakami har aldrig lagt skjul på, hvor meget han beundrer en forfatter som Raymond Carver for at fortælle en tilsyneladende enkel historie, der pludselig får en fuldstændig overraskende drejning. Murakami har udvalgt elleve noveller, der alle kan den kunst, og samlet dem under temaet fødselsdag. Som det fremgår af hans forord, har det ikke været helt nemt, og han har været vidt omkring i sin søgen. Carver er selvfølgelig med, men også forfattere som David Foster Wallace, Paul Theroux og irske Claire Keegan er repræsenterede. Russell Banks: 'Maureen' er oversat efter 'The Moor' Denis johnson: 'Dundun' er oversat efter 'Dundun' William Trevor: 'Timothys fødselsdag' er oversat efter 'Timothy’s Birthday' Lynda Sexon: 'Forvandling' er oversat efter 'The Turning' Daniel Lyons: 'Fødselsdagsgaven' er oversat efter 'The Birthday Cake' David Foster Wallace: 'Altid ovenover' er oversat efter 'Forever Overhead' Ethan Canin: 'Nådens engel, vredens engel' er oversat efter 'Angel of Mercy, Angel of Wrath' Andrea Lee: 'Fødsesldagsgaven' er oversat efter 'The Birthday Present' Raymond Carver: 'Badet' er oversat efter 'The Bath' Paul Theroux: 'Et terningespil' er oversat efter 'A Game of Dice' Claire Keegan: 'Lige i overkanten' er oversat efter 'Close to the Water’s Edge' Haruki Murakami: 'Birthday Girl' er overeat efter 'Birthday Girl'
Hajime møder sin eneste ene, pigen Shimamoto, da de begge er tolv år, men han mister hende igen. Han begår den fatale fejl at give slip på hende i teenagealderen for først at møde hende mange år senere, da de begge er kommet op i trediverne. En dag sidder hun pludselig i hans jazzbar, fuld af mystik og hemmeligheder og med dybe sår i sjælen.Hajime opdager, at han stadig er fuldkommen besat af Shimamoto. Hun er alt det, han ikke har kunnet finde i nogen anden kvinde.”Lidt hen ad danske film som ‘Okay’ eller ‘Den eneste ene’.Og så er den dog så langt mere poetisk og tænksom, så eksotisk japansk: hård, skrøbelig, yndefuld.”Jyllands-Posten
Features a girl whose ears are so exquisite that, when uncovered, they improve sex a thousand-fold, a runaway friend, a right-wing politico, an ovine-obsessed professor, and a manic-depressive in a sheep outfit.
I denne selvstændige fortsættelse af En vild fårejagt møder vi igen den 34-årige tekstforfatter, der leder efter en kvinde, han ikke kan glemme. Det fører ham tilbage til Hotel Delfin, men hotellet er revet ned, og i stedet ligger der et stort internationalt kædehotel.
Haruki Murakami's stories in graphic novel form for the first time!Haruki Murakami's novels, essays and short stories have sold millions of copies worldwide and been translated into dozens of languages. Now for the first time, many of Murakami's best-loved short stories are available in graphic novel form in English. Haruki Murakami Manga Stories 1 is the first of three volumes, which will present a total of 9 short stories from Murakami's bestselling collections. With their trademark mix of realism and fantasy, centering around Murakami's characteristic themes of loss, remorse and confusion, the four stories in this volume are:Super-Frog Saves Tokyo: A few days after an earthquake, Katagiri discovers a giant frog in this home. The frog promises to save Tokyo from another earthquake, but Katagiri must help him. Is this real, or is Katagiri dreaming? "[This story has] such an engaging mix of realism and fantasy that it takes a while for you to realize what a sad undertow the story has and how much it says about Katagiri's solitary life, his feelings of powerlessness and his dread of another quake." -The New York TimesWhere I'm Likely to Find It: A woman's husband goes missing so she hires detective. As the detective traces the man's whereabouts, he reflects on the meaning of his own life. "A searching Kafkaesque parable about disappearance, loss and coping." -Kirkus ReviewsBirthday Girl: A woman tells her friend the story of a surreal encounter she has on her twentieth birthday with the owner of the restaurant where she works, who grants her a wish. The Seventh Man: The story of a man scarred by the death of his childhood friend in a tsunami. "Although Murakami's style and deadpan humour are wonderfully distinctive, his emotional territory is more familiar-remorse, unresolved confusion, sudden epiphanies-though heightened by the surreal. In The Seventh Man, one of his saddest stories, the narrator recalls the wave that reared up during a freak storm and engulfed his childhood friend." -The GuardianThese new graphic versions of classic Murakami short stories will be devoured by his fans and will provide a new window onto his work for a new generation of readers not yet familiar with it!**Recommended for readers ages 16+ due to mature themes and graphic content**
'I find writing novels a challenge, writing stories a joy. If writing novels is like planting a forest, then writing short stories is more like planting a garden.'Across seven tales, Haruki Murakami brings his powers of observation to bear on the lives of men who, in their own ways, find themselves alone.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.