Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Prosateksterne i ’Bindevæv’ tager afsæt i refleksioner over mellemrummets mange tilstande og former, både gennem tekstens egen stoflighed og opbygning, men også gennem relationen og forbindelsen mellem to personer.’Bindevæv’ handler om at indtage og bebo overgange – om forandringer og bevægelse, muligheder og valg. Tekstens ’jeg’ befinder sig i et konstant mellemværende, der aldrig bliver enten-eller, men en flimrende tilstand af både-og. Gennem uventede sammenstillinger og associationer sammenflettes krop, grænser, sprog og identitet, i et rum der er præget af afstand så vel som tæthed.Tekstsamlingen inkluderer en serie af grafiske tryk der, tilsvarende teksternes opsætning og grafiske udtryk, undersøger betydningen af afstand, mellemrum og sammenbinding.Hedvig Skjerdingstad (1989) er udøvende arkitekt, uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i København. Hun arbejder i et spændingsfelt mellem arkitektur, kunst og tekst, og har tidligere haft værker med på Forårsudstillingen og Kunstnernes Efterårsudstilling. Bindevæv er hendes skønlitterære debut.
Flyder i mig handler om livets foranderlighed, om at blive mor og om grænser der ophæves og udvaskes. Gennem bogens rumlige lyrik møder vi et søgende jeg, der lige som bogen selv i sin form og udtryk, stiller spørgsmålstegn ved endegyldige definitioner og fastlåste kategorier.Graviditet, fødsel og barsel står som omdrejningspunkt i værkets tre dele Tilblivelser, Forandring og Relationer. Men moderskabet er ikke et enkeltstående tema i sig selv, og fungerer snarere som et afsæt for en større fortælling om at skabe og om identitet, proces og forandring. Gennem løsrevne ord og sætningsbrokker udforsker jeget sin nye rolle som mor, og det opløste sprog bliver et værktøj i en søgen efter nye helheder og sammenhænge. På denne måde undersøger værket hvordan relationer – mellem ord, mellem bogens sider, mellem mor og barn, mellem krop og krop – bliver betydningsdannende og hvordan dette konstant forskydes og ændres.Værket har en tydelig formbevidsthed i både udtryk og sprog. Der arbejdes med kalkepapir, og enkeltstående ord og sætninger får lov til at flyde på den enkelte bogside. I mødet mellem de semi-transparente sider opstår der en rumlig og flerdimensional læsning, hvor det som læser er umuligt ikke at enten læse eller skimme de ord der ligger “bagved” siden, hvilket betyder er der opstår en form for repetitiv læsning, som et kor, eller en kanon, hvor ordene gentages, mens nye ord og sætninger ligger sig oveni. Som en form for sampling. Eller en digital læsning (ord der langsomt træder frem) i analog form. Formålet med dette bogdesignmæssige greb er at udfordre grundprincippet om en bogs kronologiske forløb, og i tråd med temaer som tilblivelse og (gen)forhandling af grænser inviteres læseren til at skabe nye sammenhænge og meninger. Teksten bliver dermed en proces i sig selv, hvor der ikke findes én læsning men mange, og der skabes en åben dialog hvor læseren selv er med til at forme og frembringe værket. Hedvig Skjerdingstad (1989) er udøvende arkitekt, forfatter og kunstner. Hendes værker befinder sig ofte – eller opstår – i krydsfelten mellem de tre tilgange. Hun debuterede som forfatter med værket Bindevæv der udkom på Korridor i 2017.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.