Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Faglig læsning. Lær matematikkens sprogFaglig læsning: Lær matematikkens sprog er et supplerende læremiddel, der giver indskolingselever mulighed for at arbejde systematisk med faglig læsning i matematikundervisningen. Gennem 25 letlæselige historier introduceres eleverne til faglige og før-faglige begreber, der knytter sig til følgende emner:- Plus og minus- Vægt og rumfang- Længde og tid- Geometri og mønstre- Statistik og sandsynlighedHistorierne dækker alle kompetenceområder og de tilhørende faglige begreber, som eleverne bør beherske efter 3. klasse. Historierne bidrager til at sikre stærke kompetencer inden for matematikkens sprog, hvilket er afgørende for at kunne lykkes med matematikken. Historierne er letlæselige og kan læses af elever fra 1. klasse. De kan også bruges til højtlæsning.I lærervejledningen gives der en kort og præcis introduktion til faglig læsning, så lærerne har den nødvendige baggrundsviden til at arbejde med faglig læsning i matematik. Lærervejledningen indeholder følgende elementer:- Teoretisk begrundelse for at arbejde med begrebstilegnelse- Viden om læring og hukommelsesstrategier- Læremidlets anvendelsesmuligheder- Eksempel på side-til-side vejledningUdover den teoretiske indledning henviser lærervejledningen til aktiviteter, som kan bruges til at følge op på elevernes læsning. Der er en kort beskrivelse af hver aktivitet i lærervejledningen, og aktiviteterne findes på matsprog.alinea.dk. Formålet med aktiviteterne er, at eleverne anvender begreberne i en kontekst, for at støtte indlæringen af begreberne og at sikre, at de har forstået dem korrekt.
Faglig læsning – Lær matematikkens sprog er et supplerende læremiddel, der giver mulighed for at arbejde systematisk med faglig læsning i matematikundervisningen i indskolingen.Gennem 25 letlæselige historier introduceres eleverne til faglige og førfaglige begreber, der knytter sig til emnerne:Plus og minusVægt og rumfangLængde og tidGeometri og mønstreStatistik og sandsynlighedTilsammen dækker historierne alle kompetenceområder og dertilhørende faglige begreber, som eleverne bør kunne for at begå sig i faget efter 3. klasse. Dermed bidrager historierne til at sikre stærke kompetencer inden for matematikkens sprog, der er en vigtig forudsætning for i øvrigt at kunne lykkes med matematikken.Historierne er letlæselige og kan læses af elever fra 1. klasse. Historierne kan også anvendes til højtlæsning.I vejledningen findes en række mindre aktiviteter, som kan anvendes som opfølgning på læsningen. Med aktiviteterne skal eleverne anvende begreberne, og på den måde sikres det, at eleverne har forstået begreberne korrekt, og at de er i stand til at bruge dem i kontekst.
Mange elever i skolens matematikundervisning vil på et tidspunkt møde udfordringer. Om udfordringerne udvikler sig til længerevarende matematikvanskeligheder, handler ofte om, hvordan barnet og omverdenen går til udfordringerne, og om årsagerne til matematikvanskelighederne er didaktiske, psykologiske, sociologiske eller neurologiske.Dyskalkuli eller talblindhed er en del af dette kompleks af matematikvanskeligheder, og området har stor bevågenhed - både fra forskere og fagprofessionelle og fra forældre til børn med matematikudfordringer.Dyskalkuli og andre matematikvanskeligheder forklarer, hvad dyskalkuli indebærer, og hvordan forældre og lærere kan forholde sig til problematikken.Bogen indeholder konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med matematikvanskelighederne hjemme og i skolen. Under downloads på bogens hjemmeside findes arbejdsark til kopiering.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.