Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hovedparten af de danske skoleelever søges i dag inkluderet i de almindelige folkeskoleklasser. En del specialundervisning foregår imidlertid stadig i specialklasser, på specialskoler og i særlige forløb på de almene folkeskoler. I Specialdidaktik i teori og praksis. Undervisning på specialskoler og i specialklasser sættes der fokus på denne del af specialdidaktikken.Inden for specialdidaktikken kan der sjældent arbejdes helt på samme måde som i almendidaktikken. Enhver elev er unik, og netop i specialpædagogikken har denne erkendelse særlig stor og konkret betydning. Der er sjældent en færdig løsning, der kan hentes ned fra hylderne, så præcis hvordan skal man som lærer gribe undervisningen an, når de almene koncepter og praksisser ikke rigtig kan bruges?I denne bog giver en række forskere og fagprofessionelle deres bud på, hvad der bør tages højde for i undervisningen af børn med særlige behov. Bogens første del giver et overblik over specialdidaktikkens placering i det pædagogiske landskab. Anden del zoomer ind på forskellige aspekter af specialdidaktikken, bl.a. hvordan elever møder skolen og faget. Tredje del stiller skarpt på faget dansk og beskriver, hvordan man kan arbejde specialdidaktisk her, fjerde del fokuserer på matematik, og femte del anlægger en specialdidaktisk vinkel på skolens andre fag. I bogens sjette del præsenteres eksempler på tværfaglige indsatser, og endelig diskuteres i bogens sidste del en række tværgående specialdidaktiske temaer med relevans for alle fag.Helga Borgbjerg Hansen er cand. pæd. pæd., lektor ved læreruddannelsen o eftervidereuddannelsen, University College Sjælland. Brian Degn Mårtensson er cand. pæd. i pædagogisk filosofi og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet.
Hvor, hvordan og hvorfor skal der bruges mere distance- og hjemmearbejde? Få virksomhedsledere ændrer ved medarbejdernes fælles arbejdstider og deres arbejdssteder, selv om teknologien giver andre muligheder, f.eks. mobile arbejdspladser.Det vil denne bog lave om på ...God ledelse af distance- og hjemmearbejdspladser øger medarbejdernes produktivitet og livskvalitet. God distanceledelse giver bedre bundlinje, rekruttering, miljø og samfundsøkonomi samt færre faste omkostninger og mindre fravær.”Distanceledelse” anviser gode råd og tjekpunkter som:• Er fordele, ulemper og mål med hjemmearbejde klarlagt?• Er ordningens økonomi, opgavernes omfang og succeskriterier skrevet ned i klare aftaler?• Global distanceledelse handler om at skabe nærvær på distancen. Nærvær er ikke blot et spørgsmål om fysisk tilstedeværelse.”Distanceledelse” handler om at tydeliggøre forventninger til output – ikke om hvor og hvornår outputtene er skabt.”Distanceledelse” er et opgør med machokulturen, hvor kvinderne er de pæne og fraskriver sig den fleksibilitet, der skal få arbejde og familieliv til at hænge sammen.Helle Søndergaard er cand. mag. i fransk og internationale studier og er indehaver af virksomheden Partner HR.Hun har bl.a. ledet det EU-støttede projekt Virtuel Mobilitet om distancearbejdets potentialer, og virker som konsulent og foredragsholder for større offentlige og private virksomheder, der vil optimere samspillet mellem produktion, ledelse, distancearbejde og trivsel.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.