Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er skrevet til dig, der underviser og har interesse i de erhvervsrettede uddannelser. Erhvervsdidaktisk opslagsbog handler om, hvordan didaktisk teori og begreber kan forstås og anvendes i praksis på de uddannelser, der retter sig specifikt mod at uddanne til forskellige erhverv og brancher. I bogen finder du opslag om klassiske og moderne erhvervsdidaktiske begreber såsom instruktion, multimodalitet, stilladsering og refleksion. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning.Gennem et casebaseret format viser 58 opslag didaktiske begreber, som de kan “se ud” i praksis: Vi er med faglæreren i værkstedet, når hun giver feedback, med i dialogen, når lærerteams udvikler praksis, med, når undervisningen differentieres, og med, når lærere overvejer, hvordan undervisningen kan invitere til deltagelse og motivere elever og kursister.Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag.
En studiebog til erhvervsskolelærere, som skal til at tage eller er i gang med en pædagogisk diplomuddannelse, fx Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik.Denne antologi er en studiebog, som har til formål at gøre det lettere og mere spændende at være studerende som voksen. Bogen kan gøre studiet lettere ved at give nogle helt håndgribelige værktøjer til, hvordan man fx tager noter og går til eksamen. Antologien tematiserer også, hvad det kan tilføre et uddannelsesforløb, at man som voksen har erfaringer og er ansat på en arbejdsplads. Desuden præsenterer antologien flere vinkler på, hvordan man fagligt og personligt kan udvikle sig gennem en uddannelse og anvende uddannelsen på en arbejdsplads, fx en erhvervsskole.Antologien er for studerende og ledere, som gerne vil vide mere om, hvordan man kan kvalificere sit eget eller ansattes studieforløb, så en diplomuddannelse bidrager til udvikling af professionalisme både for den studerende og for arbejdspladsen.
Nye vinkler på erhvervspædagogik giver basis for bredere diskussioner af erhvervspædagogik og udvikling af denne. Udgivelsen kobler teoretiske tilgange med konkrete elementer fra udviklingsprojekter.Tre artikler omhandler betydningen af læringsmiljø og relationer, både i overgangen til og på selve erhvervsuddannelsen og giver eksempler på, hvordan der kan arbejdes med at forbedre det.Under temaet 'Fornyelse af erhvervspædagogikken' diskuteres forskellige pædagogikdidaktiske udviklingstiltag, der har været med til at ændre de involverede skolers praksis, og som peger frem mod bredere ændringer i pædagogikken. Bogens sidste artikler sætter direkte spot på erhvervsskolelæreren og det felt, han eller hun skal navigere i. Formålet er at bidrage til og kvalificere diskussionerne om, hvad det kræver at blive og være en professionel erhvervsskolelærer.Nye vinkler på erhvervspædagogik forsøger at give fremstillinger, der kan bruges i Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik fx som introduktion til et emne eller som oplæg til diskussion om deltagernes egen praksis.
Hvordan skal der læres? Hvorfor skal der læres? Hvem skal lære?Gruppearbejde har et enormt læringsmæssigt potentiale, og derfor er det et felt, der ikke blot er interessant, men nødvendigt at beskæftige sig med, både forskningsmæssigt og i praksis.Antologien Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser giver perspektiver på de didaktiske spørgsmål samt viden og inspiration til, hvordan man som underviser og studerende kan arbejde videre med gruppearbejde som arbejdsform i deres egen undervisning.Forfatterne er alle forskere og undervisere inden for emnet gruppearbejde med fokus på forskellige målgrupper og perspektiver såsom gymnasiepædagogik, didaktik, læreprocesser, pædagogisk evaluering og udannelsesudvikling.
Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser er en antologi, der giver perspektiver på didaktiske spørgsmål såsom: Hvordan skal der læres? Hvorfor skal der læres? Hvem skal lære?Gruppearbejde har et enormt læringsmæssigt potentiale, og derfor er det et felt, der ikke blot er interessant, men også nødvendigt at beskæftige sig med forskningsmæssigt og i praksis. Bogen giver en bred indføring i gruppearbejde som emne med bl.a. samfundsmæssige, politiske og didaktiske perspektiver. Den bidrager til det fortsatte arbejde med og udvikling inden for gruppearbejde og henvender sig til både undervisere og studerende på ungdoms- og videregående uddannelser.Bogen giver desuden viden og inspiration til, hvordan undervisere og studerende kan arbejde videre med gruppearbejde som arbejdsform i deres egen undervisning.Forfatterne er alle forskere og undervisere inden for emnet gruppearbejde med fokus på forskellige målgrupper og perspektiver såsom gymnasiepædagogik, didaktik, læreprocesser, pædagogisk evaluering og uddannelsesudvikling.
Der finder mange former for samarbejde sted på ungdomsuddannelser, nogle er formaliserede, og nogle er uformelle. Denne antologi har disse forskellige former for samarbejde som sit genstandsfelt og samler dem under et fælles begreb: professionelle læringsfællesskaber (PLF).Antologiens tekster henvender sig til ledere og lærere, fordi samarbejde foregår på tværs af opgavedeling inden for de enkelte uddannelser. For på tværs af funktioner er der netop en fælles interesse i og et behov for at løse nye opgaver, hvad enten der er tale om planlægningsmæssige opgaver eller opgaver på tværs af fag, omkring en klasse eller en faggruppe.Antologiens tekster går på langs i forhold til ungdomsuddannelser, selvom de empiriske eksempler særlig er hentet fra gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.