Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog giver en spændende og grundig indføring i begrebet praksisfaglighed, hvor også tilknyttede begreber som dannelse, æstetiske læreprocesser, fantasi, håndværk, kultur, kreativitet og nyskabelse beskrives. Bogen henvender sig til studerende og undervisere på læreruddannelsen, lærere i de praktisk-musiske valgfag i skolen samt lærere, der skal planlægge praksisfaglige forløb i udskolingen.I de senere år er der kommet fornyet fokus på, at der er mangfoldige måder at tilegne sig viden og kunnen på. Praksisfaglighed er et nyt begreb i folkeskolen. Formålet med ønsket om mere praksisfaglighed er, at eleverne kan stifte bekendtskab med skolefagenes anvendelsesmuligheder i en variation af erhverv i samfundet.Der er på den baggrund blevet gjort en række tiltag i skolen til styrkelse praksisfagligheden, bl.a. indførelse af et obligatorisk praktisk-musisk valgfag i 7.-8. klasse, obligatorisk prøve efter valgfaget samt styrkelse af praksisfaglighed i alle obligatoriske fag i udskolingen. Målet er dels sætte fokus på håndens arbejde generelt, dels at øge de unges søgning til de erhvervsfaglige uddannelser efter skolen.Bogens sidste del består af en række konkrete eksempler på, hvordan en praktisk tilgang med fordel kan benyttes til praksisfaglige og dermed praksisorienterede undervisningsforløb, ikke bare i de praktisk-musiske fag, men i alle obligatoriske fag i udskolingen.
Marts-nummeret af Ledelse i morgen er ude nu, og denne gang handler det om praksisfaglighed.I nummeret finder du artikler om:• hvad begrebet praksisfaglighed dækker over, og hvordan det succesfuldt kan implementeres i skolen gennem arbejdet med en didaktisk og praksisfaglig samarbejdsmodel• hvordan projektbaseret undervisning (PBU) kan skabe rum for motiveret og engageret fordybelse hos eleverne, og hvordan det gribes an i praksis• vigtigheden af de praktisk-musiske fag, men også hvordan skoleledelsen kan understøtte praksisfagligheden i andre fag• foreningen Haver til Mavers erfaringer med at skabe mere børnenær undervisning ved at dyrke børns nysgerrighed og vilje til det praktiske arbejde.Ledelse i Morgen - tidsskrift for pædagogisk ledelse bidrager med viden og metoder til brug for den pædagogiske ledelses daglige drift og udviklingsarbejde. Det gør vi gennem et netværk af nationale og internationale bidragydere med stor viden om og erfaring med de centrale opgaver inden for det pædagogiske uddannelsesfelt.Ledelse i Morgen udkommer digitalt seks gange om året med indhold, der holder den pædagogiske ledelsen ajour med den nyeste forskning og debat. Det første nummer i en ny årgang udkommer i ultimo september.Tidsskriftet formidler viden, metoder og værktøjer til den pædagogiske ledelses arbejde med kvalitetssikring, fleksibel organisering og strategisk udvikling. Ledelse i Morgen orienterer kort og præcist om den pædagogiske udvikling i såvel ind- som udland og gør det nemt for ledelsen at navigere i store mængder ny viden om pædagogisk udvikling og ledelse.Tidsskriftets faste redaktørstab består af:Forsknings- og udviklingschef hos VIA University College Andreas Rasch-ChristensenSkoleleder på Hellerup Skole Lasse ReichsteinKlaus Majgaard, ph.d., ledelsesrådgiver og ekstern lektor på CBSForlagsredaktør Sophie Hill (ansvarshavende redaktør)
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.