Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Basisbog i ergoterapi - aktivitet og deltagelse i hverdagslivet giver en samlet dansk fremstilling af de temaer, der tegner ergoterapifaget og dets udvikling i dag. Her i 3. udgaven er der ud over en kraftig revision af bogens indhold med sammenlægning af kapitler, udgåede og nytilkomne kapitler, lagt vægt på, at stoffet skal være mere konkret og i højere grad afspejle aktuelle emner som aktivitetsvidenskab og evidensbaseret ergoterapi. De centrale begreber trækkes frem i bogen og defineres i faktabokse med vægt på danske begreber, så vidt det er muligt. Bogen er inddelt i fire dele. Del I: Aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Del II: Grundlæggende forståelsesrammer og tilgange i ergoterapi. Del III: Ergoterapeutisk intervention - at muliggøre aktivitet og deltagelse i hverdagslivet og del IV: Innovation, udvikling og forskning i ergoterapi. Basisbog i ergoterapi henvender sig primært til ergoterapeutstuderende, men også ergoterapeuter i praksis kan have stor gavn af bogen.
Ergoterapi og socialt arbejde har til formål at bidrage til, hvordan man med et ergoterapeutisk perspektiv kan skabe mulighed for, at mennesker i udsatte positioner kan deltage i aktivitet og fællesskaber. Årsagen til aktivitetsproblemer skyldes ikke udelukkende en funktionsnedsættelse, en sygdom eller et handicap. Men i stedet er aktivitetsproblemerne komplekse og handler i høj grad om de vilkår og betingelser, der gør sig gældende i det enkelte menneskes liv. Der hvor aktivitetsproblemer ikke tilstrækkeligt kan forstås og handles på med et sundhedsfagligt blik, men hvor der også er brug for et socialt eller samfundsfagligt blik. Gruppen af mennesker, som befinder sig i en social udsat position i Danmark, er stigende, og at være i en social udsat position kan ramme alle og være udløst af mange forskellige faktorer gennem livet. Ergoterapeuter har derfor i praksis brug for viden om og handlemuligheder ift. dét at befinde sig i en socialt udsat position. Denne bog er derved med til at skabe et argument for det, der i bogen kaldes social ergoterapi.Bogen er inddelt i fire dele. Del 1 er en introduktion til socialt arbejde og social udsathed. Del 2 beskriver aktivitetsvidenskab, ergoterapi og socialt arbejde. Del 3 ser nærmere på hverdagsliv og ergoterapeutisk praksis i det sociale arbejde, og til sidst i del 4 er der bud på fremadrettede perspektiver og ståsteder. Ergoterapi og socialt arbejde henvender sig primært til ergoterapeutstuderende, men også til uddannede ergoterapeuter samt kliniske undervisere med interesse for området. Det er intentionen, at de forskellige dele af bogen både skal bibringe viden, give anledning til refleksion og diskussion, men også lukke op for de muligheder, der findes for ergoterapi indenfor det sociale arbejde.Med bidrag af Henrik Brøndum Holm, Jacob Østergaard Madsen, Mette Eg Jørgensen, Nanna Raunsø, Finn Blickfeldt Juliussen, Anja Kammacher, Christina Jessen-Winge, Marianne Rasmussen, Anne-Le Morville, Heidi Fauerskov Bruus Bentzen, Isabell Halvorsen, Ayah Zidan, Kistan Faizallah, Sofie Hvidtved Petersen, Marie Kaas, Birthe Møller Johansen & Astrid Lykke Drachmann.
Børn og unge med cerebral parese er den første danske fagbog med fokus på denne diagnose. Cerebral parese er den hyppigste diagnose blandt børn, der har et bevægelseshandicap, og derfor vil de fleste terapeuter komme i kontakt med børn, unge og familier, som har cerebral parese inde på livet.Det er bogens formål at bygge bro fra viden til praksis inden for neurorehabilitering. I bogen indføres læseren i en grundlæggende viden om, hvilke opmærksomhedspunkter man som fagprofessionel bør kende til på dette område.Bogen er opdelt i tre dele: Del 1 – Helbredstilstand og sygdom (kap. 1-3) er en generel indføring i diagnosen, grundsyn og teoretisk referenceramme og kan med fordel læses som fundament for bogens andre kapitler. I del 2 – Kroppens funktioner og anatomi, aktivitet og deltagelse (kap. 4-13) adresseres specifikke fokusområder, herunder både KFA-, aktivitet- og deltagelsesperspektiver i forhold til mulige interventioner. For hvert fokusområde vil både undersøgelseselementer og interventionsmuligheder beskrives. Del 3 – Omgivelses- og personlige faktorer (kap. 14-19) har fokus på omgivelsernes betydning i de forskellige faser barnet og den unge møder i livet, samt personlige faktorer der kan have betydning for hverdagslivet med cerebral parese.Målgruppen for Børn og unge med cerebral parese er ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, færdiguddannede terapeuter, psykologer, lærere og logopæder o.a., der arbejder med børn og unge med cerebral parese i praksis.
Med bogen Klinisk praksis i ergoterapi og fysioterapi er det lykkedes at udgive en fælles grundbog til terapeutområdet for ergoterapeuter og fysioterapeuter. Ergoterapeut- og fysioterapeut-professionerne har været igennem en udvikling mod en stærkere evidensbasering af fagområderne i de seneste år. Denne bog er den første af sin slags, der primært omhandler klinisk uddannelse, hvilket fylder 42 ECTS ud af professionsbachelor-uddannelsernes samlede 210 ECTS. Bogen retter blikket mod professionspraksis og den kliniske undervisning, og dermed også mod det praksisfelt de studerende efterfølgende skal arbejde i. Målgruppen for bogen er ergoterapeutstuderende og fysioterapeutstuderende. Baggrunden for en fælles bog for de to professioner er, at de udfordringer, som studerende møder i den kliniske undervisning, har så meget til fælles, at det berettiger til en fælles grundbog. Der er naturligvis stadig mange forskelligheder de to professioner imellem, og derfor er der også i mange af kapitlerne afsnit rettet mod henholdsvis ergoterapeuter og fysioterapeuter, ligesom de fleste kapitler også er skrevet i fællesskab af en ergoterapeut og en fysioterapeut. Bogen kan anvendes som en forberedelse før det kliniske forløb; som en opslagsbog og under den kliniske uddannelse og endelig give stof til refleksion efter forløbet. Som klinisk underviser kan bogen benyttes som inspiration til undervisning og tematisering i uddannelsen. Kapitlerne afsluttes med refleksionsspørgsmål til brug for videre arbejde med kobling mellem praksis og teori i uddannelses- og praksissammenhænge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.