Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad kan data gøre for professionelle i skolen i Danmark, når formålet er at styrke kerneopgaven og den fælles professionelle praksis? Det kan denne bog hjælpe alle, der arbejder med ledelse af skolen, med at svare på.Bogen bidrager med aktuel forskningsviden om brugen af data i det professionelle arbejde og er bygget op omkring 10 helt centrale værktøjer, som kan fremme ledelsesarbejdet med data i skolen.Bogen henvender sig til alle, der udøver ledelse i skolen. Kernemålgruppen er ledere i skolen, men den vil også kunne læses og anvendes af såvel forvaltningsledelse og -konsulenter som af skolens ressourcepersoner og vejledere, som arbejder med udvikling af skolens vidensgrundlag. Bogen kan anvendes som en del af både skræddersyede udviklingsforløb, der i disse år mange steder i landet initieres og styres fra både forvaltninger og skoler, og i efter-/videreuddannelsesforløb. Sekundære målgrupper tæller udviklingskonsulenter og lærere.
“Det er vidunderligt at være leder, hvis man gør sig klart, hvad man tror på og står for, og hvad man vil med sin ledelse” (Lone Schilling Andersen) Ledelse udøves af rigtig mange mennesker i alle typer af organisationer. Opgaverne er blevet mere komplekse og kalder derfor også på mere specialviden, for at de kan løses. Det betyder, at ledelse i stigende grad distribueres ud i organisationen, og at ledelse derfor ikke kun er forbeholdt ledere. Parat til ledelse handler om at blive parat til ledelse, uanset hvilken position man har, og hvorfra man udøver ledelse. Den selvledende medarbejder, det selvstyrende team, teamlederen, ressourcepersonen og projektlederen har meget forskellige beføjelser og vilkår for at udøve ledelse, som på afgørende punkter er anderledes end lederes. Og det fremkalder en række dilemmaer. Som læser bliver du klogere på i hvert fald tre forhold: Hvordan du kan indtage din lederrolle på mange forskellige måder og tage ledelsesopgaven på dig. Hvordan forskellige roller giver dig forskellige dilemmaer, og hvordan du kan håndtere dem. Hvordan du kan træffe mere kvalificerede valg om ledelse – både om ledelsen i din nuværende position og om dit evt. næste trin. Bogen kan bruges som afklarende håndbog om ledervejen eller vejviser til alle, der ønsker at stå stærkere i udøvelsen af indflydelse på deres arbejde, deres kolleger og deres organisation. Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, der ønsker at tage ledelse på sig, er i stigende grad i fokus. Derfor håber vi, at bogen vil kunne indgå som et frugtbart bidrag i forbindelse med kurser for kommende ledere i forbindelse med onboarding og fastholdelse. Endelig kan bogens temaer bringes i spil på Diplom i ledelse og andre lederuddannelser, hvor det personlige lederskab og organisering gennem distribueret ledelse spiller en rolle.
Denne bog handler om, hvordan man som skoleleder kan arbejde med det personlige lederskab. Det personlige lederskab er tæt koblet til lederen som menneske, fordi personlige egenskaber, præferencer, personlighed, værdier og lederens etiske ståsted kommer til syne i de konkrete ledelseshandlinger – især i relationer og dermed i kontakten med de medarbejdere, som i skolekonteksten løser opgaven tæt på eleverne.Bogen bygger på tre grundlæggende antagelser: 1) at ledelse er et fag, og at det i vid udstrækning er muligt at tilegne sig de kvalifikationer, som er nødvendige for at indtage rollen som leder; 2) at ledelse er et personligt anliggende, og at hver leder udfylder rollen på sin helt unikke måde, hvilket giver rollen som fx afdelingsleder et helt særligt personligt udtryk, som er forskelligt fra afdelingsleder til afdelingsleder; 3) ledelse er et menneskeligt anliggende og afspejler det enkelte menneskes helt fundamentale overbevisninger og værdier.Målet er, at bogens temaer og refleksionsspørgsmål kan tilbyde nuværende og spirende skoleledere en mulighed for at finde deres egne pejlemærker og ståsted i jobbet som leder. At finde frem til en personlig meningsfuld ramme for ledelsesopgaven i en tid, hvor der er store forventninger fra højre og venstre til, hvad skolen og dermed ledelse og medarbejdere sammen skal kunne udrette.
Denne bog handler om, hvordan man som skoleleder kan arbejde med det personlige lederskab. Det personlige lederskab er tæt koblet til lederen som menneske, fordi personlige egenskaber, præferencer, personlighed, værdier og lederens etiske ståsted kommer til syne i de konkrete ledelseshandlinger – især i relationer og dermed i kontakten med de medarbejdere, som i skolekonteksten løser opgaven tæt på eleverne. Bogen bygger på tre grundlæggende antagelser: 1) at ledelse er et fag, og at det i vid udstrækning er muligt at tilegne sig de kvalifikationer, som er nødvendige for at indtage rollen som leder; 2) at ledelse er et personligt anliggende, og at hver leder udfylder rollen på sin helt unikke måde, hvilket giver rollen som fx afdelingsleder et helt særligt personligt udtryk, som er forskelligt fra afdelingsleder til afdelingsleder; 3) ledelse er et menneskeligt anliggende og afspejler det enkelte menneskes helt fundamentale overbevisninger og værdier. Målet er, at bogens temaer og refleksionsspørgsmål kan tilbyde nuværende og spirende skoleledere en mulighed for at finde deres egne pejlemærker og ståsted i jobbet som leder. At finde frem til en personlig meningsfuld ramme for ledelsesopgaven i en tid, hvor der er store forventninger fra højre og venstre til, hvad skolen og dermed ledelse og medarbejdere sammen skal kunne udrette.
Hvad kan data gøre for professionelle i skolen i Danmark, når formålet er at styrke kerneopgaven og den fælles professionelle praksis? Det kan denne bog hjælpe alle, der arbejder med ledelse af skolen, med at svare på.Bogen bidrager med aktuel forskningsviden om brugen af data i det professionelle arbejde og er bygget op omkring 10 helt centrale værktøjer, som kan fremme ledelsesarbejdet med data i skolen.Centrale spørgsmål i bogen er:- Hvordan vælges de data, der skal informere vejen mod de strategiske mål?- Hvordan skaber man overblik over de mange tilgængelige data?- Hvordan kan data i særlig grad blive værdifulde og få liv, når de indgår i skolens professionelle læringsfællesskaber?- Hvilke kompetencer og grundlæggende tilgange skal de professionelle have for at kunne bruge data og få arbejdet med data omsat til læring og trivsel for eleverne?Bogen henvender sig til alle, der udøver ledelse i skolen. Kernemålgruppen er ledere i skolen, men den vil også kunne læses og anvendes af såvel forvaltningsledelse og -konsulenter som af skolens ressourcepersoner og vejledere, som arbejder med udvikling af skolens vidensgrundlag. Bogen kan anvendes som en del af både skræddersyede udviklingsforløb, der i disse år mange steder i landet initieres og styres fra både forvaltninger og skoler, og i efter-/videreuddannelsesforløb. Sekundære målgrupper tæller udviklingskonsulenter og lærere.Forfatterne er alle tilknyttet program for Ledelse og Organisatorisk Læring i forskningsafdelingen på Københavns Professionshøjskole. De har mange års erfaring med udvikling af og forskning i skoleledelse.Omtale af bogen'Som skoleleder rammer bogen lige ned i det behov, vi har for at kunne kvalificere arbejdet med data yderligere. Selvom der er masser af litteratur, der beskæftiger sig med brug af data i skolen, er det første gang, at jeg læser en bog, der inddrager international forskning, de politiske perspektiver, dansk skoledebat og helt lavpraktiske måder at bruge data til at løfte skolernes praksis, tilpasset en nutidig, dansk kontekst. Netop det er bogens allerstørste styrke.' - Lasse Reichstein, skoleleder, Hellerup Skole
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Brug af data til kompetenceudvikling af lærereAf Frans Hjort Hammer og Henrik Stockfleth OlsenMed udgangspunkt i deres masterspeciale i Læreprocesser giver denne artikel et bud på, hvordan man kan bruge data til at skabe kompetenceudviklende samtaler i professionelle læringsfællesskaber på skolerne. Artiklen diskuterer desuden databegrebet som andet og mere end tal og testresultater.Kan lederen være en fl ue på væggen?Af Anita MonnerupDenne artikel fremlægger resultater fra et casestudie fra 2014 af, hvad der sker når ledelsen observerer lærerens undervisning og efterfølgende taler med lærerne om disse observationer. I artiklen diskuteres det, hvad undervisningsobservation kan betyde for relationen mellem lærer og leder oghvad det betyder for fokus på elevernes læring.At smage sin egen medicin. Skolelederes arbejde med feedback på egen ledelsespraksisAf Pernille Hansen, Camilla Nørgaard og Helle BjergEvalueringsredskabet CALL-DK har i efteråret 2015 været afprøvet i Odense Kommune, og denne artikel fremlægger nogle af erfaringerne derfra. Desuden diskuteres det i artiklen, hvilken ledelsesforståelse redskabet advokerer for, og at man som ledelse skal være indstillet på, at blive evalueret ud fra denne forståelse.Få blik for elevernes læring og trivselAf Poul NissenI denne artikel beskrives lærings- og trivselsskala, hvordan de bruges, hvordan resultaterne afl æses og ikke mindst hvordan lærere hurtigt og nemt kan ”tage temperaturen” i klasseværelset, både hvad angår læring og trivsel. Artiklen gennemgår desuden hvilke teoretiske overvejelser der ligger til grund for de to skalaredskaber.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.