Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Pædagogisk praksis indgår i et stort og på mange måder frygtindgydende projekt: Menneskets frembringelse. Hvor filosofien de senere årtier har sat markante spor i diskussionen af den biologiske side af menneskets frembringelse, er den filosofiske refleksion over den pædagogiske side af sagen foregået mere ubemærket. Biotekniske indgreb forekommer mere principielle end pædagogiske. Det fornyede politiske fokus på det pædagogiske område og nye pædagogiske teknologier rejser imidlertid også filosofisk og samfundsmæssigt presserende spørgsmål om, hvad mennesket er og skal være, hvad der er muligt - og med hvilken ret der overhovedet gribes ind pædagogisk.
Bogen er en undersøgelse af erfaringsbegrebet med afsæt i den franske filosof Jean-Luc Marion. Bogens ærinde er at åbne for en forståelse af erfaringer, der hverken kan reduceres til blot empiriske data, objektive sagforhold eller til rent subjektive eller private ’fornemmelser ved noget’. Det handler om erfaringer, der overskrider det subjekt, der gør sig disse erfaringer, og hvis mening for subjektet er knyttet til denne overskridelse. Eksempler på sådanne erfaringer kan være erfaring af etisk forpligtethed, af fascination af et kunstværk, erfaring af den egne kropslighed eller af den uforudsete hændelse.Undervejs i bogen sættes Marions fænomenologiske tænkning i relation til filosoffer og teologer som fx Bacon, Løgstrup, Levinas og Heidegger.
Bogen er en undersøgelse af erfaringsbegrebet med afsæt i den franske filosof Jean-Luc Marion. Bogens ærinde er at åbne for en forståelse af erfaringer, der hverken kan reduceres til blot empiriske data, objektive sagforhold eller til rent subjektive eller private ’fornemmelser ved noget’. Det handler om erfaringer, der overskrider det subjekt, der gør sig disse erfaringer, og hvis mening for subjektet er knyttet til denne overskridelse. Eksempler på sådanne erfaringer kan være erfaring af etisk forpligtethed, af fascination af et kunstværk, erfaring af den egne kropslighed eller af den uforudsete hændelse.Undervejs i bogen sættes Marions fænomenologiske tænkning i relation til filosoffer og teologer som fx Bacon, Løgstrup, Levinas og Heidegger.Omtale "[Frandsen er] en original tænker, og hans værk beriger dansk teologi (...) Frandsens beherskelse af de tyske og fransksprogede traditioner [bringer] dansk teologi på egentlig international højde (...) Hvis man i et travlt præsteliv kun kan klemme en enkelt religionsfilosofisk bog ind i år, vil jeg anbefale denne."- Kirke.dk "HVF har koncentreret sig om fænomenologien, og det må virkelig hilses velkomment i en religionsfilosofisk og teologisk sammenhæng (...) Spændende analyser af erfaringsbegrebet og det mættede fænomen (..) HVF har skrevet en interessant og grundig bog om en moderne fænomenolog." -Fønix
Religion fremstilles ofte som et problem i det vestlige samfund, som en regressiv størrelse, noget, der sætter vore værdier under pres. I denne antologi vendes spørgeretningen om: Hvordan bidrager religion? Hvordan er religion en kvalificering af vore værdier? Syv forskere diskuterer udvalgte værdier i deres historiske og aktuelle kontekst: Tro og viden, rationel og symbolsk tænkning, autenticitet, sekularisering, ydmyghed, broderskab samt frihed.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.